Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum hurtiglader med atomkraft for Leaf?!

Startet av Kris, fredag 12. oktober 2012, klokken 16:19

« forrige - neste »

Kris

Det måtte skje. Bare ergelig at det skjedde nå når jeg er tom for strøm.
Syns det er rart at disse ladestasjonene er så elendig satt sammen.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Phuc

Det er vel først og fremst ladestolpene som kan være en utfordring.
Sliter selv med å få låst en del av dem fordi den armen som svinger på innsida har blitt bøyd, eller lokket ikke sitter helt riktig.

Håper du ringte de ansvarlige for ladestasjonen slik at de får fikset låsen så fort som mulig.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Kris

Fikk pirket ut resten av nøkkelen. Ringte en annen gang fordi en stolpe var død. Oppga nummer på stolpen og gateadresse, men de kunne ikke se at de hadde noen stolpe der. Dette var i kvadraturen et sted. Er glad for den, for øyeblikket, politiske viljen til elbilisme, men der stopper også det offentliges evner. Låsene er jo helt skandale, og at de ikke har automatikk som opplyser dem og brukere om opptatte/ledige plasser og defekter er utenfor min begripelse. Bysykkelsystemet får jo dette til. Teknologien er kjent, utprøvd, tilgjengelig og rimelig. Dette er bare nok et lite eksempel på det forestående norske byråkratiske sammenbrudd. Det er ingen grunn til å ta ansvar. Derfor tar ingen ansvar.

Beklager, det bare måtte ut ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Phuc

Har brukt Oslo Bysykkel siden starten og de hadde ikke akkurat full oversikt over ledige sykler/stativer helt med en gang de heller.

Det som ikke er så lett med ladeplasser kontra sykkelstativer er jo at ikke alle plugger inn, så da er man avhengig av en annen type sensor også.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Rio

Hei,

Jeg forstår at du er frustrert, men det virker noget merkelig å skylde på Bymiljøetaten/offentligheten.

De offentlige, og personene som jobber på Bymiljøetaten, har vært meget dyktige i omtrent alt jeg har hatt med dem å gjøre. Og de gangene jeg har ventet har det vært andre (ofte private) aktører som de har ventet på.

For eksempel, det er ikke "offentliges evner" at en lås (som det neppe var de som sitter i Bymiljøetaten som vedtok) er dårlig. Stolpene er private - laget av Proxll. Det er samme nøkkel/lås i alle. Designet på stolpen har en del "utfordringer" for å si det pent, men det er neppe BMEs "feil".

Byråkratiet i Norge er ikke verre enn andre steder. Ofte er det LANGT bedre, men vi har en befolkning som er flinkere til å sutre.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Phuc på lørdag 22. september 2012, klokken 23:33
Har brukt Oslo Bysykkel siden starten og de hadde ikke akkurat full oversikt over ledige sykler/stativer helt med en gang de heller.

Det som ikke er så lett med ladeplasser kontra sykkelstativer er jo at ikke alle plugger inn, så da er man avhengig av en annen type sensor også.

Og med elbiler som parkerer på kryss og tvers vil det trolig kreve kamera, og utregning av hvor mange ledige kvadratmeter du kan få! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Phuc

Sitat fra: Rio på lørdag 22. september 2012, klokken 23:40
Sitat fra: Phuc på lørdag 22. september 2012, klokken 23:33
Har brukt Oslo Bysykkel siden starten og de hadde ikke akkurat full oversikt over ledige sykler/stativer helt med en gang de heller.

Det som ikke er så lett med ladeplasser kontra sykkelstativer er jo at ikke alle plugger inn, så da er man avhengig av en annen type sensor også.

Og med elbiler som parkerer på kryss og tvers vil det trolig kreve kamera, og utregning av hvor mange ledige kvadratmeter du kan få! :D
Har aldri helt skjønt det der... ser stadig Buddy'er nede på Aker Brygge som deler parkeringsplasser. Kjenner alle i Buddy-miljøet hverandre så godt at dere vet når den dere sperrer inne skal hjem? ;)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Kris

Sitat fra: Rio på lørdag 22. september 2012, klokken 23:38
Hei,

Jeg forstår at du er frustrert, men det virker noget merkelig å skylde på Bymiljøetaten/offentligheten.

De offentlige, og personene som jobber på Bymiljøetaten, har vært meget dyktige i omtrent alt jeg har hatt med dem å gjøre. Og de gangene jeg har ventet har det vært andre (ofte private) aktører som de har ventet på.

For eksempel, det er ikke "offentliges evner" at en lås (som det neppe var de som sitter i Bymiljøetaten som vedtok) er dårlig. Stolpene er private - laget av Proxll. Det er samme nøkkel/lås i alle. Designet på stolpen har en del "utfordringer" for å si det pent, men det er neppe BMEs "feil".

Byråkratiet i Norge er ikke verre enn andre steder. Ofte er det LANGT bedre, men vi har en befolkning som er flinkere til å sutre.



Naturligvis utformer ikke ansatte i Bymiljøetaten verken låser eller ladestolper. Men de har et ansvar for å stille krav når de gjør innkjøp på vegne av oss (skattebetalere). Det er ingen grunn til at samtlige låser på offentlige ladestolper ikke skal kunne benyttes av brukere med gjennomsnittlig styrke og motorikk. Når nøkkelen de har levert ikke tåler motstanden i låsen sier vel det egentlig sitt. Det er slett arbeid, enten grunnet manglende incentiver eller manglende evner.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

nå er det vel slik at man har et budsjett og finner de beste løsninger innfor kostnadsrammene. at låsene kanskje ikke er de beste (selv om jeg ikke har opplevd store problemer personlig) er vi enige om, men tror det er mer passende å rette blikket mot Vann-.og avløpsetaten i oslo enn bymiljøetaten.  ;)
I-miev 2011
Asker

Kris

#9
Ja sant nok. Men jeg tror ikke det er låsemekanismen som er prisdrivende på disse stolpene.
Det er helt unødvendig at dette ikke skulle fungere.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Rio

Sitat fra: Phuc på søndag 23. september 2012, klokken 00:00
Sitat fra: Rio på lørdag 22. september 2012, klokken 23:40
Sitat fra: Phuc på lørdag 22. september 2012, klokken 23:33
Har brukt Oslo Bysykkel siden starten og de hadde ikke akkurat full oversikt over ledige sykler/stativer helt med en gang de heller.

Det som ikke er så lett med ladeplasser kontra sykkelstativer er jo at ikke alle plugger inn, så da er man avhengig av en annen type sensor også.

Og med elbiler som parkerer på kryss og tvers vil det trolig kreve kamera, og utregning av hvor mange ledige kvadratmeter du kan få! :D
Har aldri helt skjønt det der... ser stadig Buddy'er nede på Aker Brygge som deler parkeringsplasser. Kjenner alle i Buddy-miljøet hverandre så godt at dere vet når den dere sperrer inne skal hjem? ;)

Er det ikke bare å løfte sin egen bil ut? :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kris på søndag 23. september 2012, klokken 13:03
Naturligvis utformer ikke ansatte i Bymiljøetaten verken låser eller ladestolper. Men de har et ansvar for å stille krav når de gjør innkjøp på vegne av oss (skattebetalere). Det er ingen grunn til at samtlige låser på offentlige ladestolper ikke skal kunne benyttes av brukere med gjennomsnittlig styrke og motorikk. Når nøkkelen de har levert ikke tåler motstanden i låsen sier vel det egentlig sitt. Det er slett arbeid, enten grunnet manglende incentiver eller manglende evner.

Men av alle "Bymiljøetater" i Norge er det den i Oslo som nok har gjort mest for elbilister (og det sier jeg selv om jeg ikke støtter partiene som er i flertall i Oslo kommune). De har vært imøtekommende, interesserte, og løsningsorienterte. Langt over det man kan forvente.

Ja, det er et problem med låsemekanisme på Proxll-stolpene. Det er dog Proxlls ansvar, selv om de nok vil påpeke at dette er en standardlås de måtte bruke. Og Bymiljøetaten er en Bymiljøetat -  de er neppe eksperter på å sjekke låsemekanismer i rustfritt stål, og om designet er godt nok.

jeg synes kritikken din er malplassert. Du trenger ikke male fanden på veggen fordi en liten detalje noen ganger har problemer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kris

#12
Bymiljøetaten er sikkert flinke de. For å reformulere meg så syns jeg det er teit med låsene, og håper rette instans kan få på plass en brukervennlig løsning.
Selvfølgelig overdrevet å male Gamle-Erik på veggen, men av og til får man fnatt.

Håper likevel på en eller annen form for byråkratisk sammenbrudd snart ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA