Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum hurtiglader med atomkraft for Leaf?!

Startet av christian, fredag 12. oktober 2012, klokken 14:22

« forrige - neste »

tomrh

#15
Lurer på om ikke 2012-mod allerede har Lithium-titanate batterier?
http://blogs.insideline.com/roadtests/2012/07/2012-mitsubishi-i-miev-may-and-june-fuel-economy-update.html

Jeg merker at på ABB's hurtigladere så lader imiev'en min med opp mot 100A noen minutter i starten. Første gang jeg så det ble jeg overrasket over at det var så høyt.

Sjekk også http://www.cleanmpg.com/forums/showthread.php?t=39679
Sitat
Recharging is also notably better according to Toshiba. Charged with the highest current available via Level 3 DC (CHAdeMO), widely seen as the emerging standard for fast charging EV, a 10 kWh SCiB pack reaches about 80 percent of full capacity in just 15 minutes, 50% in 10 minutes and 25% in 5 minutes. This is half the time of a typical Li-Ion battery charged under the same conditions.
Med 16 kWh kan vi multiplisere disse tidene med 1,6. At jeg faktisk får 50% økning på 16 minutter er en realitet nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Hei
Henta ny Citroen C-Zero frå Citroen forhandler idag. I manual som fulgte bilen står det 16 kwh. Selger bekrefta også at det er 16 kwh batteri i bilen. Manual var på Dansk.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

hkaspenberg

#17
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:17
Derfor tror jeg ikke vi kan stole på hva som står i bøkene. Kanskje det er verdt å ta en tur til Vestby og en av de nye hurtigladerne. Ifølge et annet innlegg her på forumet skal en av dem "røpe" kapasiteten på bilen.
;-D Hans
Så sagt, så gjordt. Men så utgjort! Se bildene ...

(Hadde med te på termos, ChaDeMo er visstnok Japansk for en kopp te)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

christian

I løpet av helgen har jeg hatt begge mine ioner til Vestby og ladet. Begge viste en kapasitet på 15 kwh. Aktså ikke 16 kwh og ikke 14,5 kwh. (tok bilder men får ikke lagt ut). Kanskje min 2012 mod øker kjørelengde når den har gått like langt som 2011 modellen.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

Rio

Sitat fra: hkaspenberg på søndag 07. oktober 2012, klokken 21:45
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:17
Derfor tror jeg ikke vi kan stole på hva som står i bøkene. Kanskje det er verdt å ta en tur til Vestby og en av de nye hurtigladerne. Ifølge et annet innlegg her på forumet skal en av dem "røpe" kapasiteten på bilen.
;-D Hans
Så sagt, så gjordt. Men så utgjort! Se bildene ...

(Hadde med te på termos, ChaDeMo er visstnok Japansk for en kopp te)

;-D Hans

Chademo er kort for "Ta en kopp te" eller "La oss drikke en kopp te". :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hkaspenberg

Sitat fra: christian på søndag 07. oktober 2012, klokken 21:57
I løpet av helgen har jeg hatt begge mine ioner til Vestby og ladet. Begge viste en kapasitet på 15 kwh. Aktså ikke 16 kwh og ikke 14,5 kwh. (tok bilder men får ikke lagt ut). Kanskje min 2012 mod øker kjørelengde når den har gått like langt som 2011 modellen.

Det er tydelig at bilene forteller laderen at de har 15 kWh ombord. (For å legge til bilder, klikk på "Ekstra valg..." når du redigerer innlegget. Resten er enkelt.)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

flux

Basert på kun 45A ladestrøm ved ca. 60% tror jeg ikke det er SCiB batterier. Da de skal kunne lade med oppmot 10C helt til ca. 90%.

Jeg tipper at SCiB er rett rundt hjørnet nå på iMiev, og at det er derfor det står 14,5 kWh i noen manualer.

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

#23
Sitat fra: flux på mandag 08. oktober 2012, klokken 02:19
Basert på kun 45A ladestrøm ved ca. 60% tror jeg ikke det er SCiB batterier. Da de skal kunne lade med oppmot 10C helt til ca. 90%.

Jeg tipper at SCiB er rett rundt hjørnet nå på iMiev, og at det er derfor det står 14,5 kWh i noen manualer.

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf


De første 5-6 minuttene (fra 39-45% omtrent) ble det ladet med 110A, så reduserte laderen strømmen til rundt 80A, deretter omlag 60A, og ned til 22A når bilen nærmet seg 80%.

10C? Batterier er konstruert til å kunne levere et visst antall ampere-timer (Ah) ved en bestemt utladingsstrøm. Denne benevnes "C". 10C blir da 10-ganger dette.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gmagnus

Da jeg kjøpte bil nå i august, sa selgeren at det ikke var tilgjengelig full kapasitet på batteriene. Det lå i sw på bilene. Han sa videre at de "slapp opp" litt og litt etter gitte tidsintervaller automatisk. Dette var gjort for å sikre rekkevidden på bilene etter som batteriene ble eldre...

Om dette også gjelder for Peugeot vet jeg ikke noe om, men det kan jo være siden de er fra samme fabrikk!
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

Thomas Parsli

Dette høres ut som en selgerfantasi for meg, men jeg er interessert i hvordan dette "skjer" i praksis:

* Tar de ut 50% av kapastiteten når bilen er ny og øker 5% for hvert år de neste ti årene?
Eller er det bare de første fem årene (med garanti) de "jukser" til dette?

* Tar de både fra topp og bunn, eller bare fra topp?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

christian



Nå har jeg lastet opp bilde for  07/2012 modellen
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

tomrh

#27
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 08. oktober 2012, klokken 10:21
Sitat fra: flux på mandag 08. oktober 2012, klokken 02:19
Basert på kun 45A ladestrøm ved ca. 60% tror jeg ikke det er SCiB batterier. Da de skal kunne lade med oppmot 10C helt til ca. 90%.

Jeg tipper at SCiB er rett rundt hjørnet nå på iMiev, og at det er derfor det står 14,5 kWh i noen manualer.

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf


De første 5-6 minuttene (fra 39-45% omtrent) ble det ladet med 110A, så reduserte laderen strømmen til rundt 80A, deretter omlag 60A, og ned til 22A når bilen nærmet seg 80%.


Hurtigladet i går kveld med ABB hurtiglader ved NTNU (EVPower), fra 0 batteristreker og 3 km restrekkevidde. Batteriet viste da 11% restkapasitet. Den holdt koken med 344V og 120A lenge og batteristrekene raste nærmest inn. Først ved 8 streker (55% fullt) var ladestrømmen nede i 80A. Ved 70% var det 40A og ved 80% ca 30A mens ladespenningen steg til 362V. Totalt ble det ladet 10,9 kWh og den stoppet ved 82%. Lurer på hvor mye bedre SCiB skal bli?  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

#28
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:20
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 08. oktober 2012, klokken 10:21
Sitat fra: flux på mandag 08. oktober 2012, klokken 02:19
Basert på kun 45A ladestrøm ved ca. 60% tror jeg ikke det er SCiB batterier. Da de skal kunne lade med oppmot 10C helt til ca. 90%.

Jeg tipper at SCiB er rett rundt hjørnet nå på iMiev, og at det er derfor det står 14,5 kWh i noen manualer.

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf


De første 5-6 minuttene (fra 39-45% omtrent) ble det ladet med 110A, så reduserte laderen strømmen til rundt 80A, deretter omlag 60A, og ned til 22A når bilen nærmet seg 80%.


Hurtigladet i går kveld med ABB hurtiglader ved NTNU (EVPower), fra 0 batteristreker og 3 km restrekkevidde. Batteriet viste da 11% restkapasitet. Den holdt koken med 344V og 120A lenge og batteristrekene raste nærmest inn. Først ved 8 streker (55% fullt) var ladestrømmen nede i 80A. Ved 70% var det 40A og ved 80% ca 30A mens ladespenningen steg til 362V. Totalt ble det ladet 10,9 kWh og den stoppet ved 82%. Lurer på hvor mye bedre SCiB skal bli?  ;)
125A helt til minst 85%


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA