Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum hurtiglader med atomkraft for Leaf?!

Startet av christian, fredag 12. oktober 2012, klokken 14:22

« forrige - neste »

christian

Ifølge instruksjonsboken til 2012 modellen side 122 er batterikapasiteten redusert til 14,5 kw. Er det noen som vet om dette gjelder de øvrige trillingene. Jeg har en 2011 model og en 2012 og det er merkbar forskjell på rekkevidden.

Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

Bjornt

Sanderlig om jeg vet, men er det ikke slik at 2011 og 2012 Ion er samme bilen ?, ble ikke produsert  biler i 2012. Dårlig salg i Europa og sånt. Så da bør bilene dine være dønn like.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

e-max

Type 1NZKZZ (sjekk chassinr VF31NZKZZBU80_ _ _ _) har 16 kwh batteri. Disse ION'ene ble produsert i 2011. Det er ca 4000 usolgte utgaver av Peugeot & Citroen i Europa og mitsubishi vil ikke sette i gang produksjon før PSA har solgt disse....og om PSA vil bestille flere.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Truls

4000 usolgte biler stående burde gi muligheter for å gjøre noen gode kjøp ute i Europa, men hvor i all verden får man tak i disse bilene? Ser at det selges parallell-importerte I-on og C-Zero på finn.no, men hvordan få tak i og importere en slik selv? Det ligger noen biler på mobile.de også, 102 i skrivende stund, men hvor er resten?

Kona vil også ha elbil  :)

Truls
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

Truls

Er det forresten slik at batteriet på 2012 modellen er fysisk mindre eller er det satt begrensninger i software som gjør at man ikke kan ta ut mer enn 14,5 kW?

Truls
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

Stjerneglis

Jeg mener å ha lest at i-Miev 2012 skulle tilbys med 2 forskjellige størrelser på batteripakken. Den minste skulle få mindre batteripakke og dermed være rimeligere. Kan det være at din bil er av denne typen?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

christian

Jeg har som nevnt 2 Peugeot ION begge importert fra Nederland.
Den første har chassinummer VF31NZKZZBU8002XX, dette en 2011 modell som angitt i 10ende siffer med en B i chassinummeret ihht Peugeot sitt vin system. Den er første gang reg 16/03/2011.
Den andre har chassinummer VF31NZKZZCU8029XX, dette er en 2012 modell med en C som tiende siffer i chassinummeret. Første gang registrert 29/06/2012.
Hos Peugeot kan man laste ned Instruksjonsbøker for de forskjellige produksjons seriene.
Hhv. 01/12/2010-31/05/2011
01/06/2011-14/05/2012
15/05/2012-
I de 2 første manualene under tekniske opplysninger er det angitt en batterikapasitet på 16 kW og i den siste som gjelder biler fra 15/05/2012 er det angitt en effekt på 14kW. Fysisk kan jeg ikke se noen forskjell på bilene.
Jeg antar at PSA har strupet batterikapasiteten via software for å skåne batteripakken og derved redusere reklamasjoner.
Den første bilen har en rekkevidde på ca 150, mens den siste sliter jeg med å få noe særlig over 130km.
Det er underlig at PSA selger biler med redusert rekkevidde uten å meddele markedet på en bedre måte.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

hkaspenberg

#7
Sitat fra: christian på onsdag 26. september 2012, klokken 17:39
Jeg har som nevnt 2 Peugeot ION begge importert fra Nederland.
Den første har chassinummer VF31NZKZZBU8002XX, dette en 2011 modell som angitt i 10ende siffer med en B i chassinummeret ihht Peugeot sitt vin system. Den er første gang reg 16/03/2011.
Den andre har chassinummer VF31NZKZZCU8029XX, dette er en 2012 modell med en C som tiende siffer i chassinummeret. Første gang registrert 29/06/2012.
Hos Peugeot kan man laste ned Instruksjonsbøker for de forskjellige produksjons seriene.
Hhv. 01/12/2010-31/05/2011
01/06/2011-14/05/2012
15/05/2012-
I de 2 første manualene under tekniske opplysninger er det angitt en batterikapasitet på 16 kW og i den siste som gjelder biler fra 15/05/2012 er det angitt en effekt på 14kW. Fysisk kan jeg ikke se noen forskjell på bilene.
Jeg antar at PSA har strupet batterikapasiteten via software for å skåne batteripakken og derved redusere reklamasjoner.
Den første bilen har en rekkevidde på ca 150, mens den siste sliter jeg med å få noe særlig over 130km.
Det er underlig at PSA selger biler med redusert rekkevidde uten å meddele markedet på en bedre måte.

Min iOn, som jeg fikk 23. mars har også VIN VF31NZKZZCU80xxx men instruksjonsboka som fulgte med sier 16 kWh. Den lengste turen jeg har hatt er 139 km, hadde en prikk igjen og 8 km på guess-o-meteret. Jeg hare målt ca 16 kWh forbrukt fra veggen ved opplading fra 1 prikk. Så, hva er faciten her?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Noen som har fått mer informasjon om dette?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Bjornt

Kan det ha noe med at den er tiltenkt Nederland.. ?  paddeflat land,  bruker mindre strøm der enn her oppe.. ? eller er det for dumt tenkt? ???
Min er tysk , men vet ikke om det er 16 KW. Det står at det er det i den tyske instr.boken  som fulgte med.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

christian

I den norske manualen på Peugeot sine sider står det 14,5 kwh på modeller som er levert etter 150512. På de som er levert før dette står det 16 kwh.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

hkaspenberg

Sitat fra: christian på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:28
I den norske manualen på Peugeot sine sider står det 14,5 kwh på modeller som er levert etter 150512. På de som er levert før dette står det 16 kwh.

Slike manualer er fulle av trykkleifer. I min bok, levert med bilen 23/3-12 står det på side 122 "16", dvs. uten noen form for betegnelse som f.eks. kWh. Dessuten er boka full av morsomheter på grunn av oversettelsen fra fransk til norsk av noen som tydeligvis ikke kan bil. (Firmaet jeg jobber i leverer programvare på 17 språk + engelsk, og jeg har til gode å se en 100% korrekt oversettelse fra engelsk tekst til norsk. Hvordan er det da på den andre 16 språkene som jeg ikke kan?)

Derfor tror jeg ikke vi kan stole på hva som står i bøkene. Kanskje det er verdt å ta en tur til Vestby og en av de nye hurtigladerne. Ifølge et annet innlegg her på forumet skal en av dem "røpe" kapasiteten på bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

christian

Det var interresant. Skal ta begge bilene med til Vestby og få avlest kapasitet. Jeg har også sett mange morsomme "google translates". Men her ser det ut som det har vært en hensikt å endre kapasiteten, særlig siden jeg finner vesentlig rekkevidde forskjell på 2011 bilen og 2012 bilen. Forøvrig har jeg sjekket Citroen sine sider også og det er samme endring der. ( men begge er jo fr PSA så de er vel samme mannen som endrer dokumentasjonen)
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

hkaspenberg

Sitat fra: christian på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:46
Det var interresant. Skal ta begge bilene med til Vestby og få avlest kapasitet. Jeg har også sett mange morsomme "google translates". Men her ser det ut som det har vært en hensikt å endre kapasiteten, særlig siden jeg finner vesentlig rekkevidde forskjell på 2011 bilen og 2012 bilen. Forøvrig har jeg sjekket Citroen sine sider også og det er samme endring der. ( men begge er jo fr PSA så de er vel samme mannen som endrer dokumentasjonen)
Pussig at de har gjordt dette uten egentlig å nevne det for nybilkjøperne...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

flux

#14
IMiev skulle gå over til å bruke Toshiba sine SCiB batterier. De er tyngre en normale li-ion batterier, men kan lade mye raskere og tåler mer varme/kulde osv. Kanskje de har redusert kapasiteten litt for å spare vekt/pris?  Dersom de som har fått 14,5 kWh modeller kan teste hurtiglading og sammenligne med gammel modell, kan en kanskje finne ut om det er et SCiB batteri.

http://www.engadget.com/2011/06/16/toshiba-scib-to-be-used-in-mitsubishi-i-miev-recharge-to-80-per/

Most important of all for real-world application, the SCiB™ delivers high level performance. The SCiB™ offers a higher effective capacity than a typical lithium-ion battery, in that more of the stored charge can be used safely before recharging the battery. This, combined with highly efficient regenerative charging during braking or coasting downhill, allows the SCiB™ to deliver 1.7 times the driving distance per level of charge of a typical lithium-ion battery. This will allow for installation of smaller battery modules in vehicles and contribute to lower EV prices. The SCiB™ also offers high level performance in a wide range of temperatures, and continues to support rapid charging and excellent power output at temperatures as low as -30ºC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA