Bytte fra type1 til type2 kontakt på lader

Startet av ElbilTrondK, onsdag 15. juni 2022, klokken 23:24

« forrige - neste »

ElbilTrondK

Hei

Har gjort et lite bomkjøp.
Kjøpte en type 1 universal ladekabel, trodde det sto type 2, men var selvsagt mode 2.
Var et godt tilbud og jeg var for rask på avtrekkeren.

Har en løs type 2 kontakt 32A (bilside) som var ment til å reparere en kabel med ødelagt plugg, det ble det ikke noe av.

Noen som vet om jeg kan kippe av type 1 kontakten og sette på type 2?
Skjønner at garanti og alt slik ryker.

sjokomelk

Har du forsøkt å kontakte selgeren og si at du gjorde et bomkjøp og spurt om å forsøke å returnere den?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ElbilTrondK

Får nok returnert den :) Men har bruk for laderen rimelig kjapt (skal lade en del på lokasjon med CEE 32A over en liten periode).
Tenkte da om det var teknisk forholdsvis enkelt å "konvertere" denne til type 2, så var det verdt et forsøk (da jeg nå har både lader og løs type 2 ladeplugg).
Om dette er trøblete å få til så blir jeg nok å returnere  :o

Ulvis

Har ikkje prøvd, men hadde glatt gjort det. Er vel kun 2 stk  fase ledningar, evt jord og 2 ledningar for proximity/pilot. Kanskje nokre motstander i plugghuset for koding av max kapasitet til kabel.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ElbilTrondK

Takk for input :)

Har lest litt i mellomtiden, og forstår det sånn at det er forskjell på hvordan type 1 og type 2 fungerer ifht kutt av ladning etc.
Type 1 startes/avsluttes fra lader, type 2 startes/avsluttes fra bil?
Kan eventuelt være en showstopper?

Ulvis

No er det lenge sidan eg har sett skjema på dette, så eg skal vere forsiktig. For Type1 er vel knapp på støpselet kopla til proximity, så denne stopper lading. I Type2 styrt av bilen ifbm PlugLock.
Men pilotsignal er vel likt.
Som sagt, best å sjekke skjema.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ulvis

Høyrer no at det har blitt gjort av andre, men mest styr var det pga manglande/upassende krympetang.

TB

Om du har både lader og kontakt innkjøpt vil det være nærliggende å bytte fra type 1 til type 2 kontakt på laderen. (er egentlig ikke en lader, men en EVSE..)

Som Erik Ola Ulvestad skriver, det er viktig med riktig verktøy, og kjennskap til metoden for å få god kontakt når koblingen gjøres. Utført på rett måte vil det bli like bra som å kjøpe ny kabel.

Gjort feil kan føre til feil, ødelagt kontakt, ødelagt bil, ladeport, brann... rekka er lang. Å prøve seg frem vil ikke være en egnet måte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA