50 kwh - hva er poenget

Startet av Jak, onsdag 15. juni 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

Jak

Citroen berlingo kjem som ny elbil med batteri på 50 kwh, i 2022... ka e poenget liksom, nok ein bil som har for kort rekkevidde. Håplaust, sett opp mot alle dei andre elbilane som kjem ut på markedet no. Det er jo som å lansera ein bensingbil med 15 l tank. Dersom denne hadde hatt minimum 60 kwh så hadde den vore eit alternativ, både i pris og rekkevidde.  Frustrert!

Autowinder

Sitat fra: Jak på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:41
Citroen berlingo kjem som ny elbil med batteri på 50 kwh, i 2022... ka e poenget liksom, nok ein bil som har for kort rekkevidde. Håplaust, sett opp mot alle dei andre elbilane som kjem ut på markedet no. Det er jo som å lansera ein bensingbil med 15 l tank. Dersom denne hadde hatt minimum 60 kwh så hadde den vore eit alternativ, både i pris og rekkevidde.  Frustrert!
Pris på batteri og plassen det krever regna mot salgspris for de felles platformene for Opel, Peugeot og Citroën sikkert. Har en batteripakken og platformen i konsernet utvikles modellene deretter. Slipper å finne opp ny konstruksjon, el-opplegget for lading og drivlinje er jo ferdig og bare å sette på annet karosseri. Mye er mer eller mindre godkjent av instansene innen eu for sikkerhets- og dimensjonskrav.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

vinterdekk

Jeg er like frustrert som deg over denne. Citroen e-Berlingo mangler også adaptive cruise controll.

Nissan Townstar Combi vil komme med elektrisk drivlinje, smartere kjøreassistanse (tror jeg), og opsjon for 22kW AC lading. Det virker som ett bedre alternativ. Men det er ikke så lang rekkevidde på den heller, og e-Berlingo ser jo hakket bedre ut.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

jkirkebo

Sitat fra: Jak på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:41

Berlingo er vel ingen typisk langtursbil. Jeg tipper de aller fleste av disse kjøres av firmaer og mest i lokalområdet. For svært mange er nok da rekkevidden mer enn god nok, og lavere pris er viktigere enn lengre rekkevidde.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Daniel_0007

Konsernet bak citroen har hatt veldig tilbakeholden tilnærming for el, sjefen klager over det er for dyrt å utvikle og lage elbiler, derfor gjør de det foreløpig billigst mulig, små batterier, puslete el motorer, gjøre om fosil chasiser til el.
Personlig ønsker nok sjefen der å selge fosil biler helt til forbudet i 2035 men heldigvis vil forbrukerne noe annet.

https://insideevs.com/news/570366/stellantis-ceo-complains-electrification-costs/
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Kan kanskje henge sammen med nyttelast også?

Uansett, etter å ha kjørt noen mil i fossil Berlingo så er det vel ikke noe stort tap om man må velge noe annet? Måtte passe på å ikke bremse hvis jeg ville justere volumet på stereoen, for å rekke frem til stereoen så måtte jeg bøye meg frem slik at beltet ble trukket ut (så om man bremset gikk det ikke å bøye seg frem). Mener det også var både i Berlingo og C3 at det var helt umulig å finne et sted å sette en vannflaske uten at den ramlet rundt og kunne ende under pedalene. Feilet på helt banale og elementære ting.

1317142119

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juni 2022, klokken 14:17
Konsernet bak citroen har hatt veldig tilbakeholden tilnærming for el, sjefen klager over det er for dyrt å utvikle og lage elbiler, derfor gjør de det foreløpig billigst mulig, små batterier, puslete el motorer, gjøre om fosil chasiser til el.
Personlig ønsker nok sjefen der å selge fosil biler helt til forbudet i 2035 men heldigvis vil forbrukerne noe annet.

https://insideevs.com/news/570366/stellantis-ceo-complains-electrification-costs/
Ja, Stellantis (eller "konsernet bak Citroën" som du kaller dem) vil helst ikke selge elbiler.

Det er derfor de lanserte 106 i elutgave på midten av 90-tallet og fortsatte å følge opp med elektriske bybiler på slutten av 2000-tallet. Det er derfor Stellantis fremdeles selger forholdsvis godt bygde elbiler i familiebilsegmentene i dag. Det er også derfor Stellantis bruker milliarder av kroner på å utvikle dedikerte elbilplattformer for hele konsernet i alle bilsegmenter (bybiler, familiebiler, store biler og vare-/lastebilsegmentet) og har planlagt at 100% av bilparken de selger skal være elektrisk innen 2030 (i Europa). Altså ikke bare Citroën - men samtlige merker Stellantis eier og selger i Europa. Det er hele 11 bilprodusenter og de mest solgte bilene og varebilene i hele Europa som Stellantis ikke bare elektrifiserer ved å sette batterier i fossilbiler - men bygger som elbil fra grunnen av.

Jeg er usikker på om det p.t. finnes noen andre selskap som er i nærheten av Stellantis sin størrelse som har en like fremoverlent strategi.

Greit vi i Norge har et noe ambivalent forhold til franske biler, men vi kan vel prøve å ikke gå helt Trump/fake news på et entusiastforum?

Daniel_0007

Sitat fra: 1317142119 på mandag 27. juni 2022, klokken 12:28
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juni 2022, klokken 14:17

Ja, Stellantis (eller "konsernet bak Citroën" som du kaller dem) vil helst ikke selge elbiler.

Det er derfor de lanserte 106 i elutgave på midten av 90-tallet og fortsatte å følge opp med elektriske bybiler på slutten av 2000-tallet. Det er derfor Stellantis fremdeles selger forholdsvis godt bygde elbiler i familiebilsegmentene i dag. Det er også derfor Stellantis bruker milliarder av kroner på å utvikle dedikerte elbilplattformer for hele konsernet i alle bilsegmenter (bybiler, familiebiler, store biler og vare-/lastebilsegmentet) og har planlagt at 100% av bilparken de selger skal være elektrisk innen 2030 (i Europa). Altså ikke bare Citroën - men samtlige merker Stellantis eier og selger i Europa. Det er hele 11 bilprodusenter og de mest solgte bilene og varebilene i hele Europa som Stellantis ikke bare elektrifiserer ved å sette batterier i fossilbiler - men bygger som elbil fra grunnen av.

Jeg er usikker på om det p.t. finnes noen andre selskap som er i nærheten av Stellantis sin størrelse som har en like fremoverlent strategi.

Greit vi i Norge har et noe ambivalent forhold til franske biler, men vi kan vel prøve å ikke gå helt Trump/fake news på et entusiastforum?

Greit at de vil satse på el men er ganske puslete satsning når de lanserer biler i 2022 med specs på linje med en el bil fra 2016 ish, for å ikke snakke om at de satser på hybrider med en el rekkevidde på 5 mil i 2022 er ikke særlig imponerende heller når bmw og mercedes har hybrider med 10 mil el rekkevidde. Si meg en elbil fra stellantis som ikke finnes som enten hybrid eller med fosil motor? Så lenge de ikke har det vil jeg ikke si at stellantis lager elbiler fra grunnen av. Og hvis de var så fremoverlent ville de ikke solgt biler i 2022 med 3g moduler.
Vil si vag konsernet er lenger fremme når det kommer til elbil enn stellantis.
Personlig er jeg Peugeot fan, første bilen var en Peugeot og har veldig lyst å bytte ut model 3`en med en peugeot men det de har tilbyd så langt frister lite.
Model 3 2019 LR Rwd

Trekkoppbil

Jeg forstår godt at man ikke bilprodusentene vil kaste seg over det nyeste av det nye hvert år.

Det tar år å utvikle og teste en batteritype, og å bygge opp leveransekjedene.
Dessuten er det risikabelt å prodsette ny batteritype, da man kan få garantisaker og tilbakekallinger.

Jeg har inntrykk av at de 2 første årgangene av mange batterier, holder i mange tilfeller ikke ut garantitida. Man ser det kanskje ikke så mye i Norge, men i varmere stater er det mange batterier som blir bytta.

Reparasjoner og serviceapparatet kan bli ganske komplekst, hvis man har mange batterivarianter.

1317142119

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 27. juni 2022, klokken 14:13
Greit at de vil satse på el men er ganske puslete satsning når de lanserer biler i 2022 med specs på linje med en el bil fra 2016 ish, for å ikke snakke om at de satser på hybrider med en el rekkevidde på 5 mil i 2022 er ikke særlig imponerende heller når bmw og mercedes har hybrider med 10 mil el rekkevidde. Si meg en elbil fra stellantis som ikke finnes som enten hybrid eller med fosil motor? Så lenge de ikke har det vil jeg ikke si at stellantis lager elbiler fra grunnen av. Og hvis de var så fremoverlent ville de ikke solgt biler i 2022 med 3g moduler.
Vil si vag konsernet er lenger fremme når det kommer til elbil enn stellantis.
Personlig er jeg Peugeot fan, første bilen var en Peugeot og har veldig lyst å bytte ut model 3`en med en peugeot men det de har tilbyd så langt frister lite.
Hvorfor skal de imponere med hybridbiler som går langt, når det er et dødt konsept de skal bort ifra uansett? Dagens elbiler, hybridbiler og fossilbiler handler om å ha et tilgjengelig godt nok produkt frem til de nye plattformene deres kommer. Akkurat som de andre bilprodusentene holder på.

I dagens marked har ikke Stellantis så mange elbiler på dedikerte plattformer, fordi de som nevnt er under utvikling. De har bl.a. Fiat 500 som du kun får som elbil i det nye designet, men som jeg er usikker på skjebnen til når STLA-plattformene kommer på markedet fra neste år av. Ikke forstår jeg hva du mener er puslete med dagens biler heller. De er da i aller høyeste grad oppe og nikker med resten av bilbransjen hva angår det elbiltekniske. Hvor ofte leser du om Stellantis-biler som må tilbakekalles for å bytte batteripakker, som brenner opp fordi det er feil i programvaren, som har vampire-drain som krever at de er koblet til lader til enhver tid de ikke brukes, som stopper å regenerere i nedoverbakker fordi de overoppheter osv? Det eneste tilfellet jeg vet om, er Opel Ampera-E, som ikke engang er et barn av Stellantis fordi bilen ble utviklet før Stellantis overtok Opel.

Det er ikke sånn at Stellantis har stått stille heller. De hadde påbegynt en plattform for elbiler den gang de het PSA, men så ble det til at de videreutviklet den og utvidet den til flere da de ble Stellantis (og langt flere bilprodusenter under paraplyen). I et relativt dødt elbilmarked i Europa, så var nok ikke det en så voldsomt kritisk avgjørelse å ta. Siden du nevner BMW og Mercedes som spesifikt gode: de lager fremdeles elbiler på fossilplattformer de også. BMW har én bilmodell som ikke er fossil på markedet og det er den aller dyreste modellen de har. Ellers er det, i likhet med Stellantis, bare middelmådige elbiler som er basert på fossilbiler. Den store forskjellen er at der de andre bilprodusentene ikke forplikter seg til noe (og tysk bilindustri spesielt kjemper mot selv 2035-målet), så lover Stellantis at innen 2030, så skal minst 11 bilmerker fra den paraplyen utelukkende ha elbiler i bilbutikkene. Merk deg innen 2030. Det vil si at det kan skje før dette også. Selv ikke Tesla klarer å hoppe så raskt. Mercedes, VAG og BMW er langt ifra like fremoverlente (ref tysk bilindustri og 2035).

jkirkebo

SitatJa, Stellantis (eller "konsernet bak Citroën" som du kaller dem) vil helst ikke selge elbiler.

Leverer de fortsatt 3G modem i bilene, som ikke virker i Norge siden 3G er lagt ned? Eller har de fått oppgradert seg til 4G nå, omtrent i tide til at de andre fremoverlente produsentene bytter til 5G? ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

egleh

Si meg en elbil fra stellantis som ikke finnes som enten hybrid eller med fosil motor? Så lenge de ikke har det vil jeg ikke si at stellantis lager elbiler fra grunnen av.
dette med å lage elbil helt fra bunnen av er bare verdiløs hype spør du meg. hvor mange nyere elbiler er like effektive som gamle ioniq? like sjarmerende som tesla roadster? like praktiske som e-nv200?  ioniq5 og ev6 er designet helt fra bunnen av, men har en nyttelast som er fullstendig på trynet, mens mercedes eqb basert på glb leverer både bagasjerom, 7 seter og nyttelast.

Daniel_0007

Sitat fra: egleh på onsdag 29. juni 2022, klokken 14:48
Si meg en elbil fra stellantis som ikke finnes som enten hybrid eller med fosil motor? Så lenge de ikke har det vil jeg ikke si at stellantis lager elbiler fra grunnen av.
dette med å lage elbil helt fra bunnen av er bare verdiløs hype spør du meg. hvor mange nyere elbiler er like effektive som gamle ioniq? like sjarmerende som tesla roadster? like praktiske som e-nv200?  ioniq5 og ev6 er designet helt fra bunnen av, men har en nyttelast som er fullstendig på trynet, mens mercedes eqb basert på glb leverer både bagasjerom, 7 seter og nyttelast.

Vel eqb mangler hengerfeste, det har nok sammenheng med nyttelast, eqb med 5 seter og trolig lavere nyttelast og hengerfeste.
Vil ikke si det er verdiløs hype, biler som er bygd som elbil har som regel bedre kupeplass enn biler uten.
Spesielt hvis man sitter bak i midten så er det digg å slippe en svær kardang tunnel
Model 3 2019 LR Rwd

02jan

Liten kommentar ang. Bortfall av Kardang tunell på elbil. To av mine ICE biler har ikke kardang-tunell, samtidig som de har 4x4.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Speeder

Sitat fra: 02jan på onsdag 29. juni 2022, klokken 20:23
Liten kommentar ang. Bortfall av Kardang tunell på elbil. To av mine ICE biler har ikke kardang-tunell, samtidig som de har 4x4.
Hvilke biler?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA