Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterdekk

Startet av Froro, torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:02

« forrige - neste »

Froro

Vi kjøpte nesten ny Leaf denne uka. Har prøvekøyrd, og likte bilen veldig godt.  Men eg vart veldig usikker når eg fann så mykje informasjon på engelske nettsider (og litt her) om at det kjem ein ny modell av Leaf våren 2013.
På sider som denne: (og mange andre) http://www.whatcar.com/car-news/nissan-leaf-prices-set-to-fall/257130
står det at prisane vil kunne gå litt ned, (for å tilpasse prisen til normale bilprisar), at det blir litt betre rekkevidde på grunn av betre varmeløysing og til slutt mørkare interiør. Dette er sjølvsagt noko ein har lyst til å få med seg.

Eg er dfor redd for at eg gjer eit, økonomisk sett, dumt kjøp no, ved at den nye modellen har betre rekkevidde, og heilt sikkert raskt vil senke prisen på 2012-modellen.

Er det nokon som veit meir om dette? Nissan vil sjølvsagt ikkje kommentere dette no, for dei vil nok bli kvitt 2012-modellen så fort som mogleg, før dei presenterer den nye modellen.

Det blir uansett vanskeleg å vente.

cra

Som nevnt mange ganger er det å kjøpe bil som å kjøpe PC; det kommer alltid noe bedre og billigere til neste år. Skal man tenke slik får man jo aldri kjøpt noe. Bil er uansett et tapsprosjekt.

Hvis du kan klare deg med 2012-leafen sin rekkevidde og andre finesser i overskuelig framtid så kan du jo bruke den til du har spart den inn (jeg har spart inn min første elbil for lengst på sparte driftsutgifter), og så kjøpe en ny elbil som er mye bedre enn 2013 modellen. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mortenmann

Den nye modellen kommer neppe før 2014. Spør Nissan om dette. Ring hovedkontor. Forhandlere vil selge NÅ
SølvLeaf

Ogi

Skal man vente til neste år, må man regne at Tesla Model S må vurderes som alternativ....

Thomas Parsli

Da må du vel kjøpe/lease en Roadster og bestille en Model S?
Jeg forstår det slik at Model S vil bli levert i Norge sent i 2013 og da til prioriterte kunder.
Men i løpet av 2014 har de nok fått opp produksjonen:)

Og i løpet av 2014 tror jeg det blir flere merker på veien, som Renault, BMW og Volkswagen så konkurransen kan bli tøff.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Runex

Er i eksakt samme situasjon som trådstarter. Har lyst på Leaf, aller helst nå, men ser betraktelige fordeler med 2013-modellen som jeg gjerne skulle fått med meg. Det går mest på rekkevidde vinterstid, men ser også mørkt interiør som en fordel. Det med prisen er jo selvfølgelig også viktig, men jeg frykter prisreduksjonen ikke blir så stor (eller rettere sagt: frykter hvis jeg venter på ny modell og håper hvis jeg kjøper nå).
Det som er avgjørende for min del er når 2013-modellen vil være tilgjengelig i Norge. Hvis det er nesten et år til vet jeg ikke om jeg klarer å vente. Hvis den kommer i løpet av vinteren har jeg mest lyst til å vente.

Er ellers bare delvis enig med cra om at å kjøpe bil er som å kjøpe PC. Det er helt avhengig av hva som kommer i neste versjon/modell. På PC´er skjer det ikke så mye nytt fra år til år (litt raskere prosessor, litt større minne osv.). På biler lanseres ofte helt nye funksjoner eller løsninger som utgjør en forskjell.
For meg så er det f.eks. slik at jeg ikke kan kjøre herfra til Oslo uten mellomlading på vinterstid slik dagens modell er satt opp  :(. Med den forbedrede vinterrekkevidden som flagges på ny modell vil jeg høyst sannsynlig ha tilnærmet like god rekkevidde på vinterstid som sommertid, og dermed klarer jeg Hamar-Oslo (ca. 12 mil) uten mellomlading  :).

Jeg skal være enig i sammenligningen hvis både nåværende og ny modell tilfredsstiller de behov du har. Da vil dagens modell fullt ut gjøre jobben og du kommer ikke til å angre på kjøpet når neste års modell kommer (hvis ikke prisen er dumpet da..).
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

arnejorg1

Sitat fra: cra på fredag 21. september 2012, klokken 11:06
Som nevnt mange ganger er det å kjøpe bil som å kjøpe PC; det kommer alltid noe bedre og billigere til neste år. Skal man tenke slik får man jo aldri kjøpt noe. Bil er uansett et tapsprosjekt.

Ja. Bil er sånn sett den dårligste innvisteringen du gjør, kjør en km og den har falt 10000,-. Elbilen faller nok fortere enn bensinbilen i pris, siden utviklingen går veldig rask. Så man kan som nevnt ikke få kjøpt ny bil dersom man skal tenke sånn. Når 2013 modellen er på plass er det sikkert en eller annen bilprodusent som presenterer en ny bilmodell med enda bedre rekkevidde.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

cra

Sitat fra: Runex på lørdag 22. september 2012, klokken 16:44
Er ellers bare delvis enig med cra om at å kjøpe bil er som å kjøpe PC. Det er helt avhengig av hva som kommer i neste versjon/modell. På PC´er skjer det ikke så mye nytt fra år til år (litt raskere prosessor, litt større minne osv.). På biler lanseres ofte helt nye funksjoner eller løsninger som utgjør en forskjell.
For meg så er det f.eks. slik at jeg ikke kan kjøre herfra til Oslo uten mellomlading på vinterstid slik dagens modell er satt opp  :(. Med den forbedrede vinterrekkevidden som flagges på ny modell vil jeg høyst sannsynlig ha tilnærmet like god rekkevidde på vinterstid som sommertid, og dermed klarer jeg Hamar-Oslo (ca. 12 mil) uten mellomlading  :).

Jeg skal være enig i sammenligningen hvis både nåværende og ny modell tilfredsstiller de behov du har. Da vil dagens modell fullt ut gjøre jobben og du kommer ikke til å angre på kjøpet når neste års modell kommer (hvis ikke prisen er dumpet da..).

Det kommer selvsagt an på behovet, ja. Men det er da ikke så ofte det kommer nyvinninger i biler som helt avgjør valg av nåværende/neste modell 100%, eller? Jeg anser et stopp eller to for hurtiglading (<1 time pr stand) som tilnærmet jevngodt med å kunne kjøre hele veien Ålesund - Bergen; vi vil uansett måtte stoppe underveis.

Av nye funksjoner som er avgjørende kan jeg ikke se at det kommer noe særlig; det er strengt tatt bare rekkevidden som er "avgjørende". Jeg har f.eks klart meg fint uten ABS de siste 20 åra, og har (heldigvis!) aldri vært ute for en situasjon der jeg har hatt bruk for slikt. Den nyvinningen hadde sånn sett "ikke noe for seg" for min del. Skulle jeg trenge det på Leafen kommer jeg selvsagt til å være glad jeg hadde dem. Hadde ABS vært noe som kom på 2013-modellen hadde det betydd ingenting for min del. Så jeg ser ikke helt for meg hva som skal kunne være avgjørende bortsett fra rekkevidde, og der har elbilen noen modeller igjen før vi er på tilnærmet fossilnivå, men det kommer nok. Intil da skal i alle fall jeg spare tusenvis av kroner i året med de bilene jeg har. Så får jeg heller vurdere om å tape noen kroner på å selge en brukt 2012-Leaf kan være verdt bedre rekkevidde eller andre funksjoner i en 20xx Leaf eller noe annet når den tid kommer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Moru

Jeg var selv en av de som satt og ventet på informasjon/rykter om evt en ny modell av leaf, lengre rekkevidde, og noe mørkere interiør samt bedre lader var ting jeg håpet på.

Men angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte ELin (leafen) tidlig i vinter, enn å vente til i sommer. For hver måned kjøring "sparer" jeg ca 3500- i drivstoff/bom og forsikring mot min tidligere pendlerbil. Og lyst interiør er faktisk ikke så verst!! Men vurder noe plast etc under barnesetene!

Finner staten ut at EL-bilister skal miste flere av sine fordeler rundt år 2017, skal jeg hvertfall stå fram og si at jeg fikk utnyttet disse fordelene maksimalt, mot å vente og vente på en 2013 modell som ingen vet når og hva den kommer med av utstyr ift våre 2011/2012-modeller.

Kapasitet vinterstid med dagens varmekolbe, kontra "revers" AC skal jeg ikke uttale meg om, men så lenge jeg kan lade på "halvveien" på de fleste av mine kjøreturer er det ikke noe problem.

Pendlerbilen min hadde nok stått på et år til for meg, men jeg angrer ikke på at den ble byttet ut med ELin!!
Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

Aspiranten

3 unger daglig pendling her, bank i bordet er setene like fine snart ett år siden kjøp.

Har ikke vasket bilen innvendig en eneste gang enda heller. Har ikke tid :-P
Nissan Leaf

kjekk

Om dagens leaf oppfyller dine kriterier mht pendling og daglig bruk er det vel ikke noe å vente på?  De økonomiske besparelsene frem til ny modell kommer mer enn veier opp for 2013 modellens forbedringer. Sparer du i tillegg en drøy halvtime eller mer hver dag på å bruke kollektivfeltet  (som jeg) er det vel lite å lure på?

Rio

Dette er jo slik det alltid fungerer - i 2013 så vil man snakke om 2014 modellen, som er enda bedre! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Froro

Takk for mange svar. Eg hadde eigentleg mest eit spørsmål om nokon visste meir om pris og leveranse av neste modell, meir enn vurderingar av om det er lurt å vente.
Heldigvis blir det jo etterkvart slik at når ein vurderer kjøp av elbil gjer ein dei same vurderingane som når ein skal kjøpe ein vanleg ny bil. Det er ikkje ofte eg gjer det, og det er for meg mykje pengar. Eg bur dessutan i ei fjellbygd der ein ofte kan rekne med under 20 minus 3 månader i året. Difor er kombinasjonen av eit mogleg raskt prisfall for 2012-modellen + betre varmesystem ganske viktig for meg. Her er det 250 km til næraste kollektivfelt og heller ingen vegbommar å køyre gratis i, så det spelar mindre rolle. Ein viss innsparing i drivstoffkostnader er sjølvsagt viktig.

Uansett vil kanskje nyhende om 2013-modellen vera enklast å finne på diverse engelskspråklege nettsider.

bno

Froro, Tror du kunne satt betre retning om du hadde gitt denne bakgrunnsinfoen i ditt første innlegg ikke det siste: :)
Det er berammet et møte i oslo den 12.10 hvor jeg og sikkert flere (alle) Leaf eier er invitert til. Dette  under fanen Future: Today. Her tror jegdet kommer frem mye informasjon som du etterspør. Men at Leaf kommer med bedre lade, varmepumpe, mer effektiv motor, flere interiørvalg, en mer europeisk design, bygges i England mm. Jeg ville avventet litt ift. info fra 12.10 samling ja...Ellers er de mange kommentatorer her så man må vel forvente noe "støy"
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Eivind_Bergen

Jeg var i kontakt med Nissan her i Bergen tidligere denne uken i forbindelse med prøvekjøring av Leaf, jeg spurte da vedrørende oppdatert 2013 modell og fikk beskjed om at de ikke hadde hørt noe spesifikt om modellen fra leverandør, men at det hadde blitt kommentert av leverandøren (i forbindelse med spørsmål om lanseringstidspunkt for oppdatert modell) at det hadde vært veldig synd om fabrikkene i Sunderland og Smyrna ikke skulle produsere den nye modellen fra begynnelsen av. Selgeren jeg snakket med antok derfor at det mest sannsynlig kommer en ny modell relativt tidlig på nyåret, men kunne ikke si noe sikkert. Utover dette viste han egentlig ikke noe mer enn de vanlige ryktene om ny lader, mørkt interiørvalg og muligheter for skinnseter. Selv er jeg egentlig bestillingsklar, men venter inntil videre på den nye modellen. Satser på at grunnen til at det er så stille om oppdatert modell er fordi Nissan er redd for å amputere salget av 2012 modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA