Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe Model X 90D

Startet av mr.helgesen, søndag 12. juni 2022, klokken 11:11

« forrige - neste »

mr.helgesen

Hei.
Vi tenker å kjøpe oss en Model X og har sett på en 90D.
Lurer litt på om det er noen her inne som kan fortelle meg hvordan rekkevidde disse bilene ligger på ved blander kjøring og ved langkjøring.
Vi har sett på en 2016mod som Tesla selger og vi får 1år/20.000km med garanti på bilen, ja og garanti på batteri og driv går ut i 2024.
Er det noen andre ting vi bør være på utkikk etter når vi skal ha en Tesla i denne størrelsen.
Kom gjerne andre innspill.
Som sagt er dette vå første Tesla. :) 

K_G

Ikke kjøp Model X produsert før ca. 3 kvartal 2018. Hvis du ikke trenger 7 seter eller "fancy" dører bak, bestill deg en ny model Y i stedet.

kodax

Mange flere gode grunner til å velge en X, men ellers enig i at det høres ut som det kan være lurt å være skeptisk til de tidligere X-ene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Har hatt X i nesten fire år, og digger X på så mange måter (det er fortsatt den mest revolusjonerende bilopplevelsen jeg har hatt), men får meg ikke til å anbefale noen å kjøpe en. Ja, det kan gå godt, men det kan også være skikkelig drit. Det må du være forberedt på. Det har vært utallige (hundretalls, kanskje til og med tusentalls) endringer siden 2016, men samtidig kan mange av barndomssykdommene være ordnet opp i.

Edit: Angående rekkevidde så har jeg ikke hatt 90 selv (har hatt noen som lånebiler), men vil tro at vi snakker 25-30 mil vinterstid og 30 til 35 sommerstid.

Loff

X-en har 2017 model X 90 D og klarer rundt 40 mil. Med tilhengar blir det mindre, men gratis superlading gjer det akseptabelt.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

BJx

hei,
Har hatt en X90D i snart 5 år, kjøpte den ny i august 2017. Da med alt man kunne få med (premium pakke, 6-seter, hvite seter, full self drive etc. etc.); pris ved bestilling i juni 2017 var nærmere 1,1 mill. Bilen har bl.a. gratis superlading som følger bilen.
Hadde en del småplukk første halvåret - ting som ikke var helt 100% ved leveranse: et par lister som måtte festes ordentlig, bagasjeromsdør som måtte justeres, en liten lakkfeil på en dør, en av FWD måtte justeres fordi den knirket og var litt skjev, lokket til hanskerommet var litt skjevt, dugg i baklyktene.

Som sagt ble alt av ting som ikke var helt i orden fikset første halvåret og etter det har det vært 4,5 år med feilfritt helt fantastisk bilhold.

Et par ting som er fikset på garanti: nytt førersete fordi det gamle begynte å knirke (he, he, var sikkert bare å smøre det eller bytte en del - men, de byttet like gjerne hele setet), oppgradert minne fra 8GB eMMC til 64BG eMMC (recall) og byttet bærearmer foran (begynte å knirke på en side og de byttet begge på dagen), fikk nettopp fikset skjermen fordi det var blitt misfarging på sidene av den store skjermen (vanlig at det kan bli gule kanter på skjermen, noe de retter opp på 20 minutter med en eller annen form UV-lys).

Bilen fremstår i dag som ny og har tappet seg minimalt i rekkevidde (merker i praksis ikke noe til det).
Lakken (grey midnight silver) er veldig fin og ingen slitasje slik mange skriver om, de hvite setene er ikke misfarget slik noen skriver om - men, ser veldig bra ut (selv med bilen fylt av unger og bagasje i flere år).

Kjører alltid med %-visning, men dersom man bruker km-visning av rekkevidde har Tesla satt den til 370km på maks typisk bruk. Det stemmer nok ganske bra, men min erfaring (etter bl.a. tur til syd-Spania og jevnlig turer på rundt 250km frem og tilbake til hytta) er følgende:
Generelt er rekkevidden nå ca. 20km mindre (4-5% tap) enn da den var ny.
I snitt på sommeren ved normalt bruk og da ingen forsøk på å spare strøm; 350-380km (det er fullt mulig å komme over 400km, men da må man kjøre veldig sparsommelig) Da bilen var ny oppga Tesla en rekkevidde på 480km - forbruket som skal til for å klare det har jeg bare klart å ha en gang og da i kun en times tid - så det kan du i praksis bare glemme.
Om vinteren: dårligste jeg har hatt noen gang er ca. 260km, men normalt rundt 280-300km
Kjører med 20" hjul, om du velger 22" vil rekkevidden gå ned noe.

Bilen har en bl.a. alcantara stoff i hele taket og stolper (noe man vel ikke får lenger) og det er absolutt INGEN knirking eller ulyder i det hele tatt - så selv om jeg har hatt flere såkalte premiumbiler tidligere vil jeg absolutt plassere denne bilen i samme kategori. Hadde f.eks. mye mer trøbbel (og dyr trøbbel) med BMW X5'n jeg hadde tidligere.

Eneste kostnadene jeg har hatt på 5 år er nye sommerdekk og bremser/skiver foran. (fikk gratis serviceavtale som kompensasjon for feilene ved leveranse)

Veldig mange av de som har hatt problemer med bilen mener jeg har hatt flaks, men når man ser på antallet biler som er solgt er det vel egentlig et mindretall som har hatt problemer og det er vel ikke så mange av de som har feilfrie biler som gidder å bruke tid på slike fora og legge inn tilbakemeldinger.

Du får vurdere selv, men jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe en brukt TMX - det du kan be om er å få oversikt over alt som eventuelt er fikset med bilen (alle har det - det kommer på mail når bilen har vært på servicesenter). Du får det ikke fra Tesla, men eieren skal ha det.  Har selv vurdert å selge, men har kommet til at jeg beholder bilen en stund til.

PS! 6-seter og 7-seter har dobbelt varmeapparat pga de bakerste setene - en fordel som en del ikke er klar over. (en del 5-setere har hatt litt duggproblemer).

hELgenen

En 2016 90D mener jeg er et gedigent risikoprosjekt. Prisene på denne bilen ligger helt der oppe med nesten nye familiebiler på finn.no - og dersom man kan akseptere litt mindre plass ville jeg gått for en nyere bil godt innenfor garanti.

Og er det Tesla man vil ha så ville jeg lagt litt mer penger i potten og kjøpt en model Y

Husk at en ufrivillig dag på verksted er en tapt dag i livet - så dersom man ikke vil risikere noe slikt så kjøp
heller noe nyere for samme pengesum.

Hideyowife

Litt komisk å lese i X forumet at flere sier "kjøp en Model Y". Som om det er det samme? Vi kjører Model 3 (vår første Tesla) og jeg planlegger selv å kjøpe en Model X neste høst. Vi prøvekjørte Model Y og ble bare skuffet. Du skal lete lenge etter en bil med mer hjulstøy på motorvei. Dårlig på landevei var den også, noe som overrasket oss siden vi trodde en liten SUV ville være mer komfortabel på landevei enn personbilen vi ente med å kjøpe.

Etter det lille jeg har gjort at research selv om Model X er jeg kommet frem til at alternativet vi skal ha er Long Range model, evt Raven. Akkurat idag er jo prisene på eldre X-er horriblet høye og de som har gratis superlading forsøker virkelig å cashe inn på nettopp dette og det er på ingen måte verdt pengene. Den tilleggsgarantien du ser mange biler kommer med, er ikke verdt stort. Du finner ganske mye info om disse på nett og veldig mange sliter med å få dekket noe som helst på garantien. Garanti ut over 5 år alder kommer ikke fra Tesla, men 3. part. Også på biler Tesla selv selger med denne tullete garantien.

Som Tesla eier kan jeg si at etter sommerens tur fra Østlandet til Å i Lofoten. Så over til Sveriges østkyst. Ned til Stockholm og så hjem. Vi tenkte ikke på rekkevidde en eneste gang i vår 2021 M3 SR+ MIC. Vi la inn ønsket destinasjon og bilen fikset resten.  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Vroomvroom

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 27. juli 2022, klokken 17:26
Litt komisk å lese i X forumet at flere sier "kjøp en Model Y". Som om det er det samme? Vi kjører Model 3 (vår første Tesla) og jeg planlegger selv å kjøpe en Model X neste høst. Vi prøvekjørte Model Y og ble bare skuffet. Du skal lete lenge etter en bil med mer hjulstøy på motorvei. Dårlig på landevei var den også, noe som overrasket oss siden vi trodde en liten SUV ville være mer komfortabel på landevei enn personbilen vi ente med å kjøpe.

Helt enig i deg, greit at mange har hatt en dårlig erfaring med TMX.. ( Rettmessig også såklart )   Men å pushe på folk en Model Y og si det er "samme"... Spør meg selv om de egentlig har prøvd begge to ?  Er helt 2 forskjellige verdener.

Jeg satt meg inn i TMY for å prøvekjøre Tesla for første gang.. Og det tok ikk mer enn kanskje 2 sekunder før jeg sa til fruen " Nope..Denne skal vi ikke ha.. Også til 700k?? " 

X derimot.. Ja nå burde jeg nok holde munn frem til jeg evt ikke står der med henda i lomma hver 6 mnd med en ny feil som må rettes opp i, for det er jo noen som dessverre har den erfaringen med modellen.  MEN.. Helt annen verden i mine øyne... Dog nå skal det sies at jeg har plass som prio 1.  Og 6 seteren til TMX sin plass er en drøm i mine øyne med 2 medium str hunder og 2 barn som skal være med på Norge/Europa Rundt ferie de neste årene.

Dog det skal sies..tesla X sitt føresete burde ikke vært så hard mot skinka for oss som blir skviset inn.. Men igjen så er alt annet bare positivt ( utenom bruktprisen som de over her sier )   

Men slik jeg forstår det så regner man med å kunne få "MVA" tillegget med på bruktbilene også.. Slik at de fleste forhandlere selger nå bilene med noen titusener ekstra enn det de ville gjort hvis MVA reglene ikke hadde vært reelle.  For hvorfor ikke right?  Kan man tjene noe ekstra på tull så gjør man jo det.

turfsurf

Sitat fra: Vroomvroom på onsdag 27. juli 2022, klokken 23:40
Helt enig i deg, greit at mange har hatt en dårlig erfaring med TMX.. ( Rettmessig også såklart )   Men å pushe på folk en Model Y og si det er "samme"... Spør meg selv om de egentlig har prøvd begge to ?  Er helt 2 forskjellige verdener.
Helt enig, stor forskjell på de bilene. Har man råd og gidder å styre med reparasjoner på X evt kjører rolig nok til å ikke skape vibrasjoner i understellet så er X en fantastisk bil.

Ble selv lei av Tesla besøk etter å ha fått rettet opp vibrasjoner i understellet 4 ganger. Men YMMW. Mange trenger plassen i X.  Savner de automatiske dørene mest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Husk at veldig mange Y-eiere som anbefaler Y over X, allerede har hatt X, og vet veldig godt hva det går i. Jeg ville aldri sagt at det er det samme, men at Y er et svært godt kompromiss, og per i dag det klare kinderegget i Tesla-familien når det gjelder driftssikkerhet, ytelser, kjøreegenskaper, plass, praktiske egenskaper, og pris.

Støy nevnes konkret over her, i overgangen fra nesten fire år med X med 20", til Y LR med 20", så opplevdes støynivået som likt. Vil tro mange har prøvekjørt Y P med 21", og iallfall min P er betydelig verre.

Det er en del ting vi savner med X, og X er på mange måter kanskje elbilen som er det beste alternativet for vår bruk, men det sitter laangt inne å kjøpe X igjen. Jeg har bestilling inne på ny S både LR og Plaid, i håp om at det kunne bli aktuelt med krok på S, som et kompromiss, men det ser ikke slik ut, så da er det i utgangspunktet å beholde Y eller skifte til et annet merke som er aktuelt per i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA