Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kom over et sitat som burde kunne overføres til elbilisme

Startet av nordvik, torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Bilen må fjernes straks lading er fullført !

Vi burde jo sette opp et slikt klistremerke på alle hurtigladere, samt dele ut flyere til "dumme" elbilister.

Kan ikke skjønne annet enn at alle har glede av en slik regulering.


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: foxy på fredag 21. september 2012, klokken 10:40
maxtid på en hurtiglader på ca. 30min må innføres!! - det skjønner vel de fleste...

å gjøre det avhengig av kapasitet blir feil - ref ulike kap på batteripakker.

Er ikke det hele poenget med ulike (les: større) batteripakker da? At man skal kunne kjøre lenger? Hva er vitsen med det, hvis man bare skal kunne lade opp like mye som de med minst kapasitet på batteriet? Den eneste riktige løsningen er selvsagt flere hurtigladere! Husk at på sikt kommer alle til å kjøre elbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nordvik

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 21. september 2012, klokken 11:01
Bilen må fjernes straks lading er fullført !

Vi burde jo sette opp et slikt klistremerke på alle hurtigladere, samt dele ut flyere til "dumme" elbilister.

Kan ikke skjønne annet enn at alle har glede av en slik regulering.


Lars
Den her var jo fantastisk :-)
Hva med å videreformidle til driftere av hurtigladere?

Sent from my Evo 3D GSM using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

foxy

#18
Sitat fra: cra på fredag 21. september 2012, klokken 11:12
Sitat fra: foxy på fredag 21. september 2012, klokken 10:40
maxtid på en hurtiglader på ca. 30min må innføres!! - det skjønner vel de fleste...

å gjøre det avhengig av kapasitet blir feil - ref ulike kap på batteripakker.

Er ikke det hele poenget med ulike (les: større) batteripakker da? At man skal kunne kjøre lenger? Hva er vitsen med det, hvis man bare skal kunne lade opp like mye som de med minst kapasitet på batteriet? Den eneste riktige løsningen er selvsagt flere hurtigladere! Husk at på sikt kommer alle til å kjøre elbil.

ja - men enn så lenge de (flere hurtigladere på samme sted) ikke er på plass - max tid 30 min
I-miev 2011
Asker

Griffel

#19
Sitat fra: cra på fredag 21. september 2012, klokken 11:12

Er ikke det hele poenget med ulike (les: større) batteripakker da? At man skal kunne kjøre lenger? Hva er vitsen med det, hvis man bare skal kunne lade opp like mye som de med minst kapasitet på batteriet? Den eneste riktige løsningen er selvsagt flere hurtigladere! Husk at på sikt kommer alle til å kjøre elbil.
Jeg vil jo heller si at jo større batteripakke jo mindre er man avhengig av hurtiglader.
Så lenge ingen står i kø er det jo bare å starte en ny 30 min lading.
I praksis blir det nok problemfylt, og løsningen er selvfølgelig så mange hurtigladere at det aldrig blir kø, men når kommer en dit? Prising basert på tid må nok til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 21. september 2012, klokken 15:13
Jeg vil jo heller si at jo større batteripakke jo mindre er man avhengig av hurtiglader.

Tja, det kommer vel an på bruksmønsteret det? Men i daglig bruk har du sikkert rett i 90% eller mer av tilfellene. Jeg for min del kommer til å lade det jeg trenger når jeg trenger det, enten det tar 30 minutter eller hele natta. (I sverige fylte jeg full tank på caravellen selv om pumpa insisterte på at jeg bare kunne fylle for 400kr. Jeg fylte da flere runder a' 400kr til tanken var full. Latterlig regel.  :P )

Foreløpig ingen stor praktisk problemstilling for min del, siden det ikke er hurtigladere jeg kan/trenger å benytte meg av på de strekningene som er for lange til å kjøre på en enkeltlading pr i dag, og de strekningene kjører jeg jo uansett bare unntaksvis. Den dagen jeg står og lader på 90'ende minuttet og det kommer noen andre som trenger en liten runde hurtiglading blir vi helt sikkert enige om en løsning.

Med mindre det kommer tekniske løsninger i laderen som regulerer dette tviler jeg på at det blir noe særlig annet enn først-til-mølla-prinsippet som kommer til å gjelde i praksis.

Som sagt tror jeg at betalingsløsninger vil minske dette problemet, og en "progressiv" prising vil antakelig fjerne det nesten helt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

#21
allerede i dag er det skilter på abb sine hurtigladere som sier max. 30 min. - er det noen som går utover det så tar jeg meg nok til rette hvis vedkommende ikke frivillig frigjør plassen  8) (avhengig seff hvor dårlig tid man selv har..)
I-miev 2011
Asker

sven erik

men om en kommer på abb din å skal 12 mil da hva jør en da  en må ha full  men en får ikke mer en 94% der resten må en ta på vanlig ved sidenav  men det hverste er når folk går å ikke kommer når ladern stopper  da tar jeg bare pistolen jeg lade pistolen selvklart  en må jo passe tiden for en får ikke lada når laderen stopper uten å trykke på i gjenn

foxy

Sitat fra: sven erik på fredag 21. september 2012, klokken 17:10
men om en kommer på abb din å skal 12 mil da hva jør en da  en må ha full  men en får ikke mer en 94% der resten må en ta på vanlig ved sidenav  men det hverste er når folk går å ikke kommer når ladern stopper  da tar jeg bare pistolen jeg lade pistolen selvklart  en må jo passe tiden for en får ikke lada når laderen stopper uten å trykke på i gjenn

etter de første 30min må du vente til de andre har ladet før det er din tur igjen
I-miev 2011
Asker

arnejorg1

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 21. september 2012, klokken 11:01
Bilen må fjernes straks lading er fullført !

Vi burde jo sette opp et slikt klistremerke på alle hurtigladere, samt dele ut flyere til "dumme" elbilister.

Kan ikke skjønne annet enn at alle har glede av en slik regulering.


Lars

Er helt enig her, og man bør ikke lade mer enn 80% dersom man ikke har behov for det. Men i mitt tilfelle har jeg såpass langt hjem fra Trondheim at jeg er avhengig av 100% for og komme meg hjem, særlig på vinteren. Da vil jeg helst få gjøre meg ferdig uten og måtte ta en ekstra runde. Det skal også sies at enda har det ikke vert noen andre i kø de gangene jeg har hurtigladet.

Vel. Har uansett tenkt og hurtiglade til 80% før jeg setter bilen på vanlig lading de neste gangene, dersom dette er mulig. Dette er en fordel for meg selv også siden det tar lang tid og lade fra 80-100% på hurtiglading ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

#25
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA