Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kom over et sitat som burde kunne overføres til elbilisme

Startet av nordvik, torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

nordvik

Hva tenker de som parkerer rett forran en hurtiglader på? Greit nok at det er parkering for el-biler der, men la den plassen rett foran hurtigladeren stå ledig iallefall! Trodde dette var naturlig oppførsel jeg!

Sent from my Evo 3D GSM using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

cra

Ja, snakker vi om hurtiglader så kan det sammenlignes med ei bensinpumpe, og det skulle blitt hyling om man parkerte der i lengre tid!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nordvik

Ja, for hvem parkerer forran pumpa på bensinstasjonen?

Sent from my Evo 3D GSM using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Trond Arve

Ved ABB-hurtigladeren i Oslo på søndag ettermiddag sto en ferdig lada bil parkert. Fant sjåføren ved hjelp av SMS til 2282 og 1881, han brukte et lite kvarter på å komme ned og hente bilen. Dette er jo i utgangspunktet rimelig selvsentrert oppførsel. Bortsett fra det hadde jeg blitt glad om han hadde lagt igjen mobilnummeret synlig i frontruta. I tillegg hadde det vært fint om plassen foran hurtigladeren hadde plass til to biler ved siden av hverandre, med lang nok ledning (denne laderen ligger helt inntil enden av parkeringsplassen).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

nordvik

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 20. september 2012, klokken 13:47Ved ABB-hurtigladeren i Oslo på søndag ettermiddag sto en ferdig lada bil parkert. Fant sjåføren ved hjelp av SMS til 2282 og 1881, han brukte et lite kvarter på å komme ned og hente bilen. Dette er jo i utgangspunktet rimelig selvsentrert oppførsel. Bortsett fra det hadde jeg blitt glad om han hadde lagt igjen mobilnummeret synlig i frontruta. I tillegg hadde det vært fint om plassen foran hurtigladeren hadde plass til to biler ved siden av hverandre, med lang nok ledning (denne laderen ligger helt inntil enden av parkeringsplassen).
Sjekka Regnr på bilen som sto rett foran, men den var eid av Leaseplan Norge, så da gadd jeg ikke begynne å ringe og leite etter eier. Men hvis du: eier av en sort Mitsubishi miev, parkert foran hurtigladeren på Gløshaugen rundt halv ett i dag leser dette: Tenk deg om neste gang!

Sent from my Evo 3D GSM using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Thomas Parsli

Skriv en lapp og fest den på vinduet, eller ring personen!

Noen må "sosialiseres" jevnlig for å oppføre seg normalt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Jeg slutter aldrig å forundre meg over hvor utrolig korttenkte enkelte er.

Elbilforeningen burde få rett til å bøtelegge folk som står på hurtiladeplass uten å lade eller etter at lading til 83% er fullført. Inntektene kunne gå til bevisstgjøring av hodeløse elbillister, som tydligvis øker i antall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. september 2012, klokken 17:14
Jeg slutter aldrig å forundre meg over hvor utrolig korttenkte enkelte er.

Elbilforeningen burde få rett til å bøtelegge folk som står på hurtiladeplass uten å lade eller etter at lading til 83% er fullført. Inntektene kunne gå til bevisstgjøring av hodeløse elbillister, som tydligvis øker i antall.

Vel, man bør vel få lov til og lade til 100%. Men at elbiler og andre bensin og dieselbiler som ikke lader skulle fått bot, er jeg enig i.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 20. september 2012, klokken 18:43
Sitat fra: Griffel på torsdag 20. september 2012, klokken 17:14
Jeg slutter aldrig å forundre meg over hvor utrolig korttenkte enkelte er.

Elbilforeningen burde få rett til å bøtelegge folk som står på hurtiladeplass uten å lade eller etter at lading til 83% er fullført. Inntektene kunne gå til bevisstgjøring av hodeløse elbillister, som tydligvis øker i antall.

Vel, man bør vel få lov til og lade til 100%. Men at elbiler og andre bensin og dieselbiler som ikke lader skulle fått bot, er jeg enig i.
Bare dersom det ikke  finnes en 16A stikkontakt tilgjenglig i nærheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

ikke så langt fra sannheten å snakke om parkering ved lading fra 80-100% på en hurtiglader..
I-miev 2011
Asker

Phuc

Det løses jo egentlig enkelt med max p-tid 30min på alle hurtigladestasjoner.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

jkirkebo

Sitat fra: Phuc på torsdag 20. september 2012, klokken 22:12
Det løses jo egentlig enkelt med max p-tid 30min på alle hurtigladestasjoner.

Tja, om det kommer CHAdeMO adapter til Tesla Model S får den ikke ladet mer enn ca. 30% på en halvtime. Typisk ladetid fra 20% til 80% blir én time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. september 2012, klokken 22:35
Tja, om det kommer CHAdeMO adapter til Tesla Model S får den ikke ladet mer enn ca. 30% på en halvtime. Typisk ladetid fra 20% til 80% blir én time.
men det kommer nok ikke.

om så var er det vel ikke urettferdig om en etter en halv time må gi fra seg laderen til neste i køen og så stille seg bakerst igjen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. september 2012, klokken 19:27
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 20. september 2012, klokken 18:43
Vel, man bør vel få lov til og lade til 100%. Men at elbiler og andre bensin og dieselbiler som ikke lader skulle fått bot, er jeg enig i.
Bare dersom det ikke  finnes en 16A stikkontakt tilgjenglig i nærheten.

Der er i alle fall ikke jeg enig; å fylle de siste 20% må da være greit. Det blir å sammenligne med å fylle et par kanner med bensin eller diesel etter at tanken på bilen er full. Riktignok tar det lenger tid, men med høyde for skala er det likevel sammenlignbart. Å sette seg til doms over hvor mye rekkevidde adnre trenger blir samme diskusjonen som vi har hatt et par ganger om det å slippe forbi andre som ønsker å kjøre fortere enn tillatt hastighet.

Max P-tid tror jeg ikke er veien å gå, da det vil medføre at man faktisk (etter skiltene) lovlig kan parkere der i en halvtime. Krav om lading på hurtigladere må være en selvfølge, og de som setter opp ladestasjonene bør så langt det er mulig legge til rette for at det kan stå to biler der, slik at man på den måten faktisk kan ha en form for enkelt "kø-system". Den som står på den andre plassen er neste i rekka. OG det er som nevnt av andre viktig å ikke glemme at Leaf ikke kommer til å være den eneste bilen som kan hurtiglades, og at den ikke kommer til å være den med størst batteri.

I forhold til å lade de siste 20% så er kanskje det enklste at man må "kjøre en runde" akkurat som man egentlig skal på tidsbegrensede P-plasser. Da vil nestemann i køa ta plassen og ha fus på laderen. Er det ingen adnre der så kan man trygt sette i for å lade en halvtime til, og kommer det da noen andre så er det jo ikke annerledes enn om det kom en som skulle ha de første 80%; han kom først, og førstemann til mølla får først lade.

Med en fornuftig prising på hurtigladinger vil det også luke ut de som ikke trenger å hurtiglade, men intil videre er vi kanskje tjent med at alle som har hurtiglader i nærheten bruker den så mye som mulig, også om det koster litt, slik at det ikke framstår som om det ikke er noe behov. Kanskje en form for progressiv prising, slik at to "skudd" på rappen blir billigere, men hvis noen andre lader i mellomtida så starter man på pristrinn 1 igjen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

#14
maxtid på en hurtiglader på ca. 30min må innføres!! - det skjønner vel de fleste...

å gjøre det avhengig av kapasitet blir feil - ref ulike kap på batteripakker.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA