Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varme til IMIEV

Startet av chandra, torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:47

« forrige - neste »

chandra

Hei. Jeg er ny her, og lurer på veldig mye :)

I en stund nå har jeg klart meg med muskelkraft, men nå som vinteren nærmer seg blir jeg kanskje nødt til å kjøpe meg en bil. Og grunnene til å velge en elbil er hovedsakelig miljøet og ikke minst økonomien. Jeg regner med at de totale utgiftene ved å ha elbil bli vesentlig lavere, eller? Jeg har kun hatt bensinbiler før, og dette føler jeg meg trygg på, mens elbil er foreløpig ganske ukjent for meg, og jeg vil nødig gå på en skikkelig bommert. Så jeg trenger hjelp av dere! Hva lønner seg? Hva må jeg passe på? Hva kan jeg vente meg? osv. osv. alt av råd og tips taes imot med stor takk!

Litt praktiske info om mine behov: Økonomien er viktig. Jeg ser for meg å kunne kjøpe en bil til 50-60 000, og kjøre denne så langt den går. Å bytte noe batteripakke blir trolig ikke aktuelt, så de må fungere bra. (Hvordan vet jeg om det er bra batterier? Noe spes jeg skal se etter?) Største behovet er å kjøre korte avstander daglig. Og den må kunne fungere normalt på vinterføre. Og være egnet til bakovervendt barnesete, så ser for meg en 4/5-seter. Driftskostnadene håper jeg å kunne holde under 5-800 kr i mnd. totalt. er det mulig?

En bil som kunne hurtiglades hadde vært genialt, men det er vel ikke aktuelt for denne prisklassen så vidt jeg vet, så det får bli en drøm foreløpig.. Kan dere si litt om hvordan ladingen fungerer? Bilen må stå ute. Kan jeg bruke vanlig støpsel og skjøtekabel? Og holder det å lade bilen om natten da? Eventuelle andre ting jeg bør vite?

Og til slutt lurer jeg på om dere kan si noe om elbil V.S. hybridbil, spesielt ifht. økonomi :)

på forhånd takk :)

RunarBT

Kor i landet holder du til?
Kjørleengde totalt i løpet av ein dag?

Lading om natt fungerer utmerket. Da har du fulladet bil om morgenen.:-)

Har sjølv levd med i-Miev eit år no, og ingen problemer med at den står ute.

Eg ville vurdert, om du bur på østlandet, å kikke på ein av trillingene.
Du må opp i pris litt, men om du gidd å ta turen ut av landet så kan du får ein ny ein til ca. 120.000,-.
Da har du bil du ikkje treng bekymre deg over dei neste 8-10 årene vil eg tru.;-)

Ellers må andre tipse om bil.. sjølv har eg kun erfaring fra i-Miev.

Vil tru at du vil få utfordring med batteribytte/service og vedlikehold på eldre biler.
Siden du må ha 4/5 seter, er det ikkje så mange alternativer på markedet.. og alt blir vel 10-15 år gamle biler dessverre.

tomrh

#2
Sitat fra: chandra på torsdag 20. september 2012, klokken 09:48
...Litt praktiske info om mine behov: Økonomien er viktig. Jeg ser for meg å kunne kjøpe en bil til 50-60 000, og kjøre denne så langt den går. Å bytte noe batteripakke blir trolig ikke aktuelt, så de må fungere bra. ... Driftskostnadene håper jeg å kunne holde under 5-800 kr i mnd. totalt. er det mulig?
[...]
Og til slutt lurer jeg på om dere kan si noe om elbil V.S. hybridbil, spesielt ifht. økonomi :)
Holdt en god stund på med å kjøpe brukte bensinbiler i den prisklassen, for nybiler er jo så dyre. Men man kan bruke deler av de innsparte driftsutgiftene til å finansiere et litt større lån. Det var slik jeg fant ut at jeg hadde råd til elbil, selv om den kostet over 200.000. En ny bil vil det ikke være problemer med, og garantien gjelder i 5 år. Driftskostnader ved elbil er på ca. 1,5 kWh pr. mil dersom du bare lader med egen strøm (sett inn strømpris og kjørelengde og regn ut månedskostnad selv).

Brukte elbiler til 50.000-60.000 vil ikke kunne møte kravene dine.

Ladbar hybrid kan anbefales dersom du bor på landsbygda langt vekk fra bomveier og fergesamband. Da vil det meste av småkjøringen kunne gjøres på strøm, og du kan lade den i garasjen. Og det at du går glipp av gratis bom og ferge vil jo ikke ha noe å si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Team Lotus

Ikke se deg blind på innkjøpsprisen. Ta deg tid til å regne ut driftskostnader. F eks vil det koste like mye å ha en nyinnkjøpt Nissan Leaf i fem år som en Toyota Yaris selv om Leaf'en koster langt over det dobbelte (fra fabrikken).

Mitsubishi Miev er nok det beste kjøpet for deg. Total kostnad for den inkl alt vil sannsynligvis ligge på litt over 3000kr i måneden (antar du har lav bonus for forsikring).
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

hma

#4
Sitat fra: chandra på torsdag 20. september 2012, klokken 09:48
Jeg ser for meg å kunne kjøpe en bil til 50-60 000, og kjøre denne så langt den går. Å bytte noe batteripakke blir trolig ikke aktuelt, så de må fungere bra.
Om kravet er 4-seter til denne prisen, er det eneste reelle valget Peugeot 106/Citröen Saxo eller Citröen Berlingo. Disse bilene kan gå rundt 5-6 mil per lading. Her må du regne med å må gjøre litt enkel service på egen hånd, f.eks vannservice på Nikkel-kadmium-batteriene.
Om det skulle være tilstrekkelig med kun to seter kan du kjøpe en Think Classic som har samme type batterier, men litt bedre rekkevidde og ytelser (5-8 mil per lading).

Strekker du deg opp til 100-150'000 får du noen meget gode elbiler.
Jeg kan anbefale 3-seteren Buddy BAES (med Nikkel Metalhydrid-batterier) Den ble nettopp testet i Forbruker Inspektørene på NRK, hvor de kjørte 110km på en lading. Merk at Buddy er registrert som 4-hjuls motorsykkel, slik at kollisjonssikkerheten ikke er like god som for øvrige biler.

Nye Think City vil jeg også anbefale, den er herlig å kjøre. Om vi ser bort fra Tesla Roadster har den markedets beste rekkevidde med fra 100-160km. Er du heldig kommer du over en 4-seters variant, ellers er de fleste 2-setere. Think City er typegodkjent som vanlig bil, har ISO-fix i passasjerstolen og et digert bagarsjerom med plass til barnevogn og mere til.

Om du legger 170-260'000 på bordet kan saktens kjøpe en 4-seters Mitsubishi i-MiEV/Citröen C-zero eller 5-seters Nissan Leaf. Da får du topp moderne elbiler med garantier og det hele.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

chandra

Jeg bor i Sandefjord, så bilen vil bli brukt til å kjøre lokalt, mellom maks 1-2 mil pr dag. Prisen er ganske presset allerede, siden jeg er enslig mor, og uten arbeid for tiden. Derfor ser det ut til at valget står mellom en elbil til 50-60-70000(?) eller en bensinbil 20-30000... Totale utgifter i måneden bør ikke overskride 2000,-, og helst ligge mer mot 1500,- så det er ikke så mye å velge i, det vet jeg.

Så hva ville dere gått for da?  Og hva går denne enkle servicen ut på? Fylle på vann? Det burde jeg hvertfall klare!

tomrh

#6
Får faktisk bare ett eneste treff på finn.no som kan være aktuelt for deg:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36865373

Batteripakken er nylig byttet, høres jo bra ut. Hva tror dere andre om dette kjøpet?

Apropos månedlige utgifter, så er det jo bare veiavgift på 405 pr år, EU-kontroll annenhvert år, service og forsikring det dreier seg om, i tillegg til kjøring. Tryg har bra elbilforsikring, jeg betaler vel bare ca. 2600 i året for full kasko (med 75% bonus og 16000 km, sone C). Med 2 mil kjøring pr. dag blir det 60 mil i måneden. Og med strømpris på 80 øre/kWh (inkl. nettleie) og 2 kWh/mil forbruk blir det 2*60*0,8 = 96 kr pr. måned i strøm. Forøvrig trenger man ikke full kasko på en så billig og gammel bil, så 200 kr pr. måned i forsikring skulle være maks nødvendig. Og service, hvilken service trenger man egentlig? Skifte viskerblader og lyspærer? Vannfylling på batteri? Altså snakker vi om en total månedlig utgift som er under 400 kroner ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Jeg kjører Reva og er fortsatt fornøyd med det. Bakovervendt barnesete går kjempefint i framsetet. Dette er jo ikke optimalt, men jeg kjører kun til barnehagen gjennom byggefelt med ungen i barnesetet.
Med Reva får du en relativt ny bil til en billig penge.
Her må du bare være obs på batteriet. Det beste er å kjøpe en bil med sliten batteripakke og bytte den. Da er du sikker på friske batterier en stund. Tror det kan være et ok alternativ om du kan leve med begrensningene som er:
Toppfart 70-75 km/t, rekkevidde 4-5 mil, Litt liten plass, kollisjons sikkerhet er jo heller ikke helt det samme som i større biler.

De fleste andre elbiler til rundt 50.000 ser for det meste ut til å være noe slitne.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

El rayo

#8
Sitat fra: chandra på torsdag 20. september 2012, klokken 09:48
Litt praktiske info om mine behov: Økonomien er viktig. Jeg ser for meg å kunne kjøpe en bil til 50-60 000...
Jeg var i samme økonomiske situasjon, hadde lovt meg selv at jeg aldri skulle låne penger til bil igjen. Jeg ventet til en 3 - 4 år gammel elbil til rett pris dukket opp og har angret siden at jeg ikke lånte og kjøpte ny elbil i år 2000. Dersom du har mulighet for å få lån (enten i bank eller av kjente) til ny elbil, så gjør det.

Sitat fra: chandra på torsdag 20. september 2012, klokken 09:48
...og kjøre denne så langt den går.
Håper jeg forstår deg rett her. I såfall er det helt misforstått økonomi. Alle biler uansaett drivstoff må vedlikeholdes for å fungere mer enn et års tid, særlig gamle biler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Bilen i annonsen er det bilde av en Saxso ikke ikke AX. Så det stemmer nok at bilen er en 2002 mod
Men litt rart at de selger bilen til den prisen hvis de nettop har skiftet ny batteripakke. Koster ikke en ny Saft pakke nærmere 100 tusen?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 22. september 2012, klokken 14:25
AX-en i annonsen er ukjent for meg til tross for at jeg har fulgt med elbilmarkedet i lengere tid. Citroën Saxo kunne fås som elbil, vet jeg, både som 2-seter varbil og 4-seter. Saxo har likestrømsmotor som trenger jevnlig vedlikehold - må blåses ren innvendig og bytte børster (motorkull). Vet ikke om AX har likestrøms- eller vekselstrøms-motor eller om Citroën har brukt samme elbil-deler som i Saxo.

"AX'en" i annonsen er ikke en AX men en Saxo. Bare se på bildet av hekken. Det finnes Citroen AX electric men de er sjeldne (i forhold til Saxo).
Jeg vet ikke hvorfor men Saxo blir til stadinghet annonsert som AX på Finn ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: 2EL på lørdag 22. september 2012, klokken 19:03
Men litt rart at de selger bilen til den prisen hvis de nettop har skiftet ny batteripakke. Koster ikke en ny Saft pakke nærmere 100 tusen?
Veldig enig i det. Riktignok har prisnivået på PSAene gått ned etter at gode nye elbiler kom på markedet, men dette virker allikevel litt rart.
Kanskje på sin plass å spørre om NÅR batteripakken ble byttet, og om det virkelig var nye batterier. Evt om alle virkelig ble byttet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 23. september 2012, klokken 00:43
"AX'en" i annonsen er ikke en AX men en Saxo. Bare se på bildet av hekken. Det finnes Citroen AX electric men de er sjeldne (i forhold til Saxo).
Jeg vet ikke hvorfor men Saxo blir til stadinghet annonsert som AX på Finn ???
Takk for rettelsen! Skal gå tilbake og korrigere tidligere post fro fremtidige lesere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA