Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:40Grunnen er Teslas problemer med å utvikle "sensor fusion" med eksisterende radarer. Nå kommer radar tilbake i en ny utgave, og Tesla Vision vil da med stor sikkerhet fungere enda bedre enn med bare kameraer. Så er det bare å håpe at problemer med værforholdene også en gang blir løst. 
Med RADAR vil Tesla neppe kalle det Vision. Vision er jo kun kamera. RADAR-problemet med våt snø vil antakelig være like ille med ny RADAR hvis AP og TACC fortsatt krever aktiv og fungerende RADAR. Hvis de derimot fjerner denne avhengigheten vil det jo stille seg annerledes. Min påstand er at ny RADAR ikke løser dette spesifikke problemet. En RADAR som ikke påvirkes av snø og is tror jeg neppe kommer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

THE

Når de har tenkt på oppvarmet radar så bør de ha tenkt så langt at de også får spyler på ryggekamera, men det tviler jeg på at Tesla vi levere selv om det er nødvendig for at kamera skal ha funksjon tilnærmet hele tiden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mobileum

Er spylere virkelig løsningen? Tror vanndråper kan bli en utfordring. Den beste løsningen er vel den VW har hvor VW-emblemet bak er både baklukehåndtak og beskyttelsesdeksel som automatisk vippes opp ved rygging. Men det er kanskje patentert?

Nå leser garantert Tesla aldri det som skrives her, så alle forslag og gode råd er faktisk bortkastet  >:( .

sjokomelk

Ryggekamera er konstant i bruk av Autopilot, så det er lite hjelp i å gjemme det vekk bak et deksel. Hadde kun blitt dekket til når bilen står parkert og TeslaCam ikke er aktivert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Håvar

Har sett samme løsning hos Mercedes, så tviler på at det er patentert. Klart beste løsning hvis det ikke skal benyttes under kjøring. Dersom bakovervendt kamera skal benyttes av AP burde det vært et eget på innsiden av bakrute feks
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:12Ryggekamera er konstant i bruk av Autopilot, så det er lite hjelp i å gjemme det vekk bak et deksel. Hadde kun blitt dekket til når bilen står parkert og TeslaCam ikke er aktivert.
Tjah. Er det nå virkelig i bruk av AP? Bilene kjører like fint på AP uten å se noe ut av ryggekameraet, og gir ingen feilmelding, så jeg er skeptisk til den påstanden. Litt sollys på B-stolpene så gir AP derimot feilmelding. De fleste har vel prøvd AP med helt tilgriset kamera, eller heng på et sykkelstativ uten å plugge i kontakten, så gir den blanke i både USS og ryggekamera. Den indikerer rødt bak basert på USS, og kan finne på å indikere at man har noe rett bak seg (typisk folk eller motorsykler), men bryr seg ikke mer enn å indikere det.

Mobileum

Enig. Tror heller ikke ryggekamera kan være en del av AP-sensorene. Jeg har kjørt på motorvei i søle hvor ryggekamera har vært helt tildekket, men hvor AP har fungert uten varsler.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:20
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:12Ryggekamera er konstant i bruk av Autopilot, så det er lite hjelp i å gjemme det vekk bak et deksel. Hadde kun blitt dekket til når bilen står parkert og TeslaCam ikke er aktivert.
Tjah. Er det nå virkelig i bruk av AP? Bilene kjører like fint på AP uten å se noe ut av ryggekameraet, og gir ingen feilmelding, så jeg er skeptisk til den påstanden. Litt sollys på B-stolpene så gir AP derimot feilmelding. De fleste har vel prøvd AP med helt tilgriset kamera, eller heng på et sykkelstativ uten å plugge i kontakten, så gir den blanke i både USS og ryggekamera. Den indikerer rødt bak basert på USS, og kan finne på å indikere at man har noe rett bak seg (typisk folk eller motorsykler), men bryr seg ikke mer enn å indikere det.
Enig med deg, men har tilgode å oppleve feilmelding pga sol på B-stolpene. Vet flere opplever det, men får en følelse av at det er som med autoviskere... nemlig at det må være enormt stor forskjell mellom bilene.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 09:47Den nye radaren er oppvarmet:
Det er en forbedring, men la oss da håpe at de varmer opp stort nok område til at det ikke bare bygger seg et lokk med is foran. Det er jo et kjent problem.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:40
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:40Grunnen er Teslas problemer med å utvikle "sensor fusion" med eksisterende radarer. Nå kommer radar tilbake i en ny utgave, og Tesla Vision vil da med stor sikkerhet fungere enda bedre enn med bare kameraer. Så er det bare å håpe at problemer med værforholdene også en gang blir løst. 
Med RADAR vil Tesla neppe kalle det Vision. Vision er jo kun kamera. RADAR-problemet med våt snø vil antakelig være like ille med ny RADAR hvis AP og TACC fortsatt krever aktiv og fungerende RADAR. Hvis de derimot fjerner denne avhengigheten vil det jo stille seg annerledes. Min påstand er at ny RADAR ikke løser dette spesifikke problemet. En RADAR som ikke påvirkes av snø og is tror jeg neppe kommer.
Tesla Vision er et navn Tesla begynte å bruke etter at de brøt med MobilEye i 2016. Så vi har altså hatt 7 år med radar i Tesla Vision.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Handyman på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:40
Tesla Vision er et navn Tesla begynte å bruke etter at de brøt med MobilEye i 2016. Så vi har altså hatt 7 år med radar i Tesla Vision.
Det er første gangen jeg hører. Stemmer ikke med slik jeg leser dette fra Tesla:
https://www.tesla.com/no_no/support/transitioning-tesla-vision

Edit: Oppdaget nå at det er "Pure Vision" jeg har tenkt på i denne sammenhengen. My bad.

daktari

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:4520 oktober 2016:

https://electrek.co/2016/10/20/tesla-new-autopilot-hardware-suite-camera-nvidia-tesla-vision/
Tesla's new Autopilot hardware suite consists of 8 cameras, 1 radar, ultrasonic sensors and a new supercomputer to support its 'Tesla Vision' end-to-end image processing software and neural net, which is the real star of the show here.

What was really "unexpected by most" here is the fact that Tesla ditched the original Autopilot 2.0 suite that would have enabled level 3/4 autonomy and instead, it jumped directly to a suite that can eventually support level 5 full autonomy.

::)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:44
Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:20
Enig med deg, men har tilgode å oppleve feilmelding pga sol på B-stolpene. Vet flere opplever det, men får en følelse av at det er som med autoviskere... nemlig at det må være enormt stor forskjell mellom bilene.
Tror heller det er hvor man ferdes som skiller. Jeg har hatt det på alle Teslaene mine, men det skjer samme sted hver gang, sørgående retning på en vei som går rett nord-sør, på ettermiddag med klart vær og lav sol, altså på skrå inn fra høyresiden, feilmelding på høyre kamera hver gang. Har opplevd det noen få ganger andre steder. Har også opplevd feilmelding på de samme kameraene på grunn av dugg eller rim, men aldri på ryggekamera.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:44Enig med deg, men har tilgode å oppleve feilmelding pga sol på B-stolpene. Vet flere opplever det, men får en følelse av at det er som med autoviskere... nemlig at det må være enormt stor forskjell mellom bilene. [quote 

Hvis du aldri har opplevd dette, kan det være noen grunner til det:

Du sover for lenge om morgenen
Du legger deg for tidlig om kvelden
Du bor et sted som solen sjelden skinner
Du kjører bare fra øst til vest, eller fra vest til øst når solen er lav
Du bor i en storby
Du bor i en skog
Du bor i Bergen

☀️🕶

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA