Kollisjon - Hva bør jeg være obs på?

Startet av KevinCT, onsdag 08. juni 2022, klokken 10:26

« forrige - neste »

KevinCT

Hei.

I dag tidlig var jeg uheldig og havnet i en liten kollisjon. Alt gikk bra, ingen skadet, da det var lav fart og på en parkeringsplass. Fører av den andre bilen kom mot kjøreretningen og vi kolliderte.
Bilen skal til DK Bilskade senere i dag for en vurdering av skadene. Jeg har dokumentert med bilder hva jeg kunne se, men jeg er obs på at det kan være mer skade som ikke er synlig for meg. Er det noe jeg bør undersøke nærmere før jeg leverer den fra meg? Er det noe de bør undersøke spesielt, eller går dette stort sett greit?

Første kollisjon jeg er med på og dette er min første elbil :)

Takker for tips og tilbakemeldinger.

Klykken

Model S?

Kondensere (to kjøleribber) og styring av flaps foran disse. Altså "luftehullene" på hver side av fangeren på nedre side. Det er kjølesystemet til bl.a. batteri, og koster fort 50 laken å få ordnet.
Sjekk for skader på lykter og lykthus, panser (bøyd?), radar bak fangeren (skadet, kalibereres), parksensorer, støtfanger (altså bjelken bak fangeren). Kanskje hjulstilling har endret på seg hvis sammenstøtet var hardt nok?

Det er det jeg kommer på i farten.

Hør om det er mulig å få en tilstandsrapport fra Tesla først kanskje. Ville ikke bare malt over fangeren og satset på at alt bak er OK.

Edit:
Model X dette kanskje (pga plastbuen rundt hjul). Usikker på om den har samme kjølesystem som S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ellemelle

På generelt grunnlag stoler jeg 100% på et skadesenter.
De har enorm erfaring med dette, og har ingenting å vinne på å skjule feil. Heller tvert i mot.

Klykken

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 08. juni 2022, klokken 16:58
De har enorm erfaring med dette, og har ingenting å vinne på å skjule feil. Heller tvert i mot.
Gitt at de kan bilen. Ville uansett fått "friskmeldt" bilen hos noen med bred erfaring på Tesla. Som Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ellemelle

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:13
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 08. juni 2022, klokken 16:58
Gitt at de kan bilen. Ville uansett fått "friskmeldt" bilen hos noen med bred erfaring på Tesla. Som Tesla.
Tørr påstå at et autorisert skadesenter har mer erfaring med enn skadet Tesla enn det Tesla har.

VegarHenriksen

Skadesenteret ser vell fort om den er i orden når de tar av fangeren som sansynligvis må lakkeres. I verstefall så er et av festene til frontfangeren knekt eller et av festene på lykta.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA