Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Må ha nye batterier i Buddyen

Startet av sven erik, tirsdag 09. oktober 2012, klokken 11:16

« forrige - neste »

sven erik

ja har en som lader noen ganger helt bra  andre ganger stopper den  nesten med en gang  blinklysa slutter å lyse så detter pila å lade lampa i dersbolet slokker
noen som har hvert borte i dette ?
ladet først 2 ganger helt fint  så kjørte jeg ca 1 mil å skulle lade i gjenn så fikk jeg den ikke til prøvde mange ganger Ja den starter å lade men slutter nesten med en gang  noen som vet hva det kann være?
Har prøvd omtrent  30 ganger i dag

sven erik

Ingen som har peil på disse her selv tror jeg muligens det er varme føler i batteri kassa

aalbork

Kommer den så langt at viftene i batterikassene starter eller gir nåla bare delvis utslag og går tilbake til nøytralposisjon igjen? Jeg hadde sistnevnte symptom på min Kangoo, og ved hjelp av Clip fant jeg dårlig forbindelse i kontakten for vifter og temperatursensorer til den ene batterikassen. Vet ikke om du har Clip selv, men bor du i Oslo eller omegn, kan jeg være behjelpelig med å lese ut feilminnet og sjekke temperatursensorene.

Du kan også sjekke temperatursensorene, og en del andre parametre, etter følgende metode:
Sett tenningsnøkkelen i "radioposisjon" trykk så samtidig inn knappen for bakrutevarme og knappen i enden av blinklysbryteren. Hold dem inne i (leste 12 sekunder, men jeg må opp i 16-18 når jeg teller 1001, 1002.....). Slå så straks på tenningen og det dukker opp en ny tekst i displayet, der det normalt er km-teller Bla med raske trykk på knappen ytterst på blinklysbryteren. Når du kommer til "Temp", trykker og holder du knappen inne til displayet endrer tekst. Deretter kan du igjen bla med lette trykk til du kommer til "Battu" hhv. "Battr" (hhv. fremre og bakre kasse).

Her kan man også lese av mye annet interessant som temperaturer på motor, styring etc. For å komme tilbake et nivå, trykker man inn resettingsknappen for tripptelleren. Da kan man bla til andre menyer for å lese av strøm og spenning i både hovedbatteri og 12v batteri, ladestrøm osv.

Tempsensorene i batterikassen, og de andre også, bør vise tilnærmet lufttemperatur hvis bilen har stått ubrukt en stund.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

den starter vifte men så slår den seg av  ¨å vil ikke lade bilen sto i over et døyn å ville ikke lade så  ladet den helt fint  kjørte en del med bilen satte den til lading å bilen ladet helt fint  men skal teste det du sier nest gang den ikke vil lade sikkert ikke lenge til

sven erik

har nå  prøvd litt når den  ikke vil lade  den byner å lade litt så går pila på der en har grønt gult å røtt  opp å detter raskt ned  så om man setter den på detter den raskt ned så etterpå kan det virke som den lader et min eller 2 så vipper samme nåla opp å ned så for å avbryte det hele

har ikke noe å måle dette med  å bor i sandefjord

sven erik

Nå har den stått å ladet 10% så stoppet den  satte dei gang å lade å den ladet en del til å stoppet i gjenn  noen andre som har vert borte i det

aalbork

Har du fått til å gå inn og lese av temperaturer, strøm spenning isolasjon etc? Det kan hjelpe litt på feilsøkingen. Bl.a. har Kangooen et problem i multikontakten forran på styringen der kontaktpinnen for kjøleviften for styringen går varm og det blir dårlig forbindelse. En mulighet er jo at kjølingen uteblir og laderen stopper pga overtemperatur.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

har fått sett noen tal men ser ikke helt hva som er hva  det virket som det hvar 2 forkellige  grader på batteri kassene  den ene hvar 14 å den andre 22 
skjelve prosent nålen går opp å ned den andre på det grønne går å litt opp å ned å om den ene går ned å den andre opp går det bra men så går begge opp da stopper ladingen   men en hører vifter  dem / den går lenge etter ladingen stopper
er dette dyrt å fikse

aalbork

Når bilen har stått parkert over natta uten lading, skal batteritemperaturen være tilnærmet lik omgivelsestemperaturen. Den batterikassen som da avviker mye har nok en feil med en temperatursensor eller kretsen til temperatursensoren. Hvis det ikke er selve sensoren kan problemet f.eksempel ligge i kontakten inn i en av batterikassene. Kontaktene sitter i fremkant av kassen på høyre side
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

høyre side om du står bak eller forran ? en kan  jo se om en kann se noe feil   er dette noe som er dyrt å bytte ? må en ha ned kassene for å bytte følerne ?

aalbork

Høyre i kjøreretning. Slik rund AMP-kontak.
Prøv koble fra og se at de ikke er korrodert samt at ikke ledningene inn i kontaktene er løse. Jeg hadde problem med at en av ledningene til batterikasseviftene var løs. Hvis det er feil på selve sensoren eller kabling inne i batterikassen, må batterikassen ned og ut. Dette er mulig å gjøre på gårdsplassen. Jeg har kjøpt meg en motorsykkelløfter for å få kassene ned og opp. Bilen må først rygges opp på stødige rampe på ca 20 - 25 cm for å få nok høyde til å få ut kassene.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik


sven erik

ja nå har bilen ladet helt fint  men i dag stoppet den på 75%  men startet i gjenn når jeg  satt den til lading  men lurer å på om sikringen til ladingen skal stå nederst på høyre side ? set er nemlig ikke noen sikring der 

sven erik

kan disse lade uten sikring ? å hvorfor stopper denne på 75-80%

aalbork

Sikringen fungerer her mer som en bryter som gir et signal til bilens ladesystem. Uten sikring/ forbinder trekker bilens ladesystem i undekant av 16 A fra 230 V nettet. Med sikring inne, begrenser den seg til å trekke i underkant av 10 A. Neste gang du lader bilen kan du sjekke dette, mens ladingen er i gang, ved ta sikringen ut og inn, og se at viseren på kW indikatoren flytter seg ett grønt felt opp eller ned ettersom sikringen er ute eller inne.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA