NAF rekkeviddetest Sommer 2022

Startet av elektro, søndag 29. mai 2022, klokken 22:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 02. juni 2022, klokken 13:02
Sitat fra: RJK på torsdag 02. juni 2022, klokken 12:02
Vi kjenner ruta godt nok, så da kan vi kanskje stoppe med alle "gode" forslag om hvor ruta skulle gått, for man hadde neppe fått alle fornøyd. Noen biler vil tjene på å nå et vist punkt, andre vil "tape" fordi de ikke hadde god nok rekkevidde i utgangspunktet til å nå knekkpunktet.

Vi kan sikkert diskutere mulige alternative ruter til vi blir blå. Ev. grønne.. :) Eller bare akseptere den og forsøke å tolke resultatene. Det er imidlertid krevende med faktorer som vær og dekk.

Problemet er at testen ikke er til for oss, her inne. Den er for folk flest. Og vil bli gjengitt i media verden over.
Det var en grei oppsummering av det jeg ville frem til.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: geear på torsdag 02. juni 2022, klokken 11:55
Sitat fra: Orbit på torsdag 02. juni 2022, klokken 11:13
Sitat fra: geear på torsdag 02. juni 2022, klokken 10:58
- Høyere og høyere vekt og stadig økende krav til sikkerhet resulterer i større bremser. Jeg er faktisk usikker på om det går noe mindre enn 17" selv på e-Niroen vår.
Høyere maksimalhastighet krever også vesentlig større bremser. For 15 år siden var det få biler som hadde over 200 hk, og topphastighetene var tilsvarende lavere. Store felger var "tøft", fordi det var en (uheldig) sideeffekt av at bilen hadde kraftig motor.
De færreste elbiler i dag går raskere enn hva en helt ordinær fossilbil gjorde for 30 år siden. e-Niro, som leveres med 17" som minimum, er vel sperret på 140 eller 145, og selv f.eks. Mercedes EQC er vel sperret på 180 km/t. Var helt vanlig at fossilbiler gikk over 200 km/t for 30 år siden. Har en gammel fossilbil som er sperret på 250, uten sperre går den nesten 290, ble allikevel levert med 16"...
En elbil på 2.5 tonn trenger endel mer bremser for å tåle en nedkjøring fra et fjellpass i alpene enn en Passat 2000-modell på 1,3 tonn. Det er nok noe slikt de må dimensjonere hjula for.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Men nå som nesten alle bilene går lenger enn 400 km må NAF endre testruten. Det blir for dumt å kjøre denne ruta mer nå.

De bør ha med motorvei og de bør ha med stigning. Men stigning må være i starten, ikke slutten av ruta.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 02. juni 2022, klokken 15:26
Men nå som nesten alle bilene går lenger enn 400 km må NAF endre testruten.

daktari  :+1: artig du nevner det for det har jeg tenkt på også.

Electric cars in Norway

Jeg tenker at alle de som i går under 450 km kansje kunne bli tatt i en egen test... feks den de tok i går

Så kan disse som gikk under som gikk over 450 km i går få en annen rute neste år...

Biltype:                   WLTP (rekkevidde/forbruk):            Stopp:

Mercedes-Benz EQS 450+   711 km/ukjent                  620 km/17,5
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC   647 km/ukjent           596 km/18,5
BMW i4 eDrive40   565 km/16,9 kWh                 583,6 km/14,3
BMW iX xDrive50   591 km/21,4 kWh                 568,5 km/19,0
Tesla Model Y LR Dual Motor   507 km/16.9 kWh   545 km/13,2
Polestar 2 LR Single Motor   517 km/17,8 kWh*           520,6 km/14,7
BMW i4 M50   497 km/19,0 kWh                          521,1 km/16,1
Kia EV6 RWD   528 km/16,5 kWh                         500,2 km/14,8
Skoda Enyaq Coupe RS   491 km/17,8 kWh        497 km/14,9
Audi e-tron Q4 40   498 km/18,1 kWh               460,9 km/16,1
Audi e-tron Q4 50 quattro   459 km/19,3 kWh         459,6 km/16,6
Kia EV6 4WD   484 km/18.0 kWh                    459,2 km/17,0
VW ID.5 GTX   473 km/18,7 kWh                  453 km/16,9

Electric cars in Norway

Gleder meg til å få laderesultatene :+1: ... dette bildet under er en time gammelt. Og det neserte er to timer gaml.

De er på Dal.

https://www.facebook.com/stories/219085655379898/UzpfSVNDOjE2NTA0MjkzNTg2NzE4Mzk=?view_single=true

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. juni 2022, klokken 14:05
Sitat fra: elektro på torsdag 02. juni 2022, klokken 12:35

Denne går til @turfsurf også; Det må da vel kunne gå an å fremlegge mulige forklaringer på at Tesla presterer såpass bra i denne, og andre tester? Eller skal vi bare lese resultatlisten som en fasit og hylle Tesla?
Problemet jeg har med den opprinnelige posten din var at du slengte ut udokumenterte påstander som om det var fakta. Og at det bare gjaldt Tesla.

Sitat
- Jeg har ikke sagt at Tesla er de eneste som har "driver only" type funksjon for AC, men de har det. Jeg opplever f.eks. en målbar forskjell hvis jeg trykker på REAR og OFF i e-tron 55 quattro. Men få sjåfører endrer nok denne innstillingen. Regner med at det er det samme i Taycan f.eks. Der er det også ekstremt viktig å velge kjøremodus Efficiency mode, eller hva det heter. Ellers får man permanent firehjulstrekk. Sånne ting..

- At Tesla normalt viser 1-2% for mye på triptelleren, og følgelig også får bittelitt lavere forbruk enn det som er reellt, er grundig dokumentert av andre. Bla. Teslabjørn. Må jeg virkelig finne alle linkene eller dokumentere at dette også gjelder den bilen som er med i NAF testen?

- Når det gjelder dekktrykk er første Google treff fra Tesla Owners Club Norway, som skriver: "Typisk dekktrykk er: Model S/X: fra 3,3 bar til 3,5 bar (48-50 psi) (på kalde dekk). Model 3/Y: fra 3,1 bar til 3,3 bar (45-48 psi) (på kalde dekk). Dekktrykket vil variere med temperaturen og være lavere når det er kaldt."

Neste er fra Marcusbil som skriver: "Enkelte dekkmerker anbefaler litt høyere dekktrykk enn fabrikken og mange Tesla-eiere synes ca. 320 kPa / 3,2 bar / 47 psi er perfekt."
For å ta de spesifikke tingene:

- Tesla Y som var med i testen har ikke driver only funksjon. I motsetning til andre.

- Forskjellen på trippteller mellom 18" og 19" dekk utgjør på TM3 utgjør ca 2%. Mange bilmerker har over 1% variasjon i rulleomkrets på forskjellige dekkdimensjoner. Har du faktisk sammenlignet Y med andre biler?

- Når det gjelder dekktrykk så må man vel forholde seg til produsentene. Hva dekkprodusenter og brukergrupper anbefaler er noe annet. Det gjelder andre biler også. Fakta er at anbefalt fra Tesla er omtrent det samme som Jaguar anbefaler for I-Pace, og bare litt høyere enn anbefalt til en lett bil som i3. De 3 siste Teslaene jeg har fått utlevert har kommet med 40, 40 og 42 PSI dekktrykk. Hva er anbefalt dekktrykk på e-tron da?

Ja, det har vel blitt sånn at dersom man ikke har en link, så er det ikke sant..

Jeg mener at i alle fall at kompetansen til sjåførene har innvirkning på resultatet. Er du uenig i det? Om ikke sjåførene er bedre, så er Tesla lettere å kjøre billig, som for så vidt på mange måter er bra. Og i denne løypa bidrar det antakelig til at forskjellene blir større enn de vil være i andre sammenhenger.

Ang. klima. Stemmer det ikke at Tesla har luftstrømmen til bakre seterad AV som standard? Har Mercedes, BMW og MEB det? Har HS9, som nå får sjukt mye pepper det (vet de har tre soner med 6/7 seter)?

I den siste 1000 km. testen til Teslabjørn av Model Y med 19-tommer snakker han masse om overrapporterer. Jeg har sett flere hundre videoer av han og gjennomgangsmelodien er at Tesla som regel overrapporterer mens andre er mer nøyaktige eller underrapporterer. Om det utgjør 1, 2 eller 3% ift. konkurrentene  skal jeg ikke si, men det er neppe i Teslas disfavør. Det er min påstand. Er dette feil? Må du ha ytterligere bevis?

Dekktrykk på e-tron er 2,4 bar foran og 2,6 bak. Forhandler og dekkhotell leverer som regel på dette. Jeg har hatt Model S, den fikk jeg med 3,0 bar. Om du ser over anbefales enda høyere dekktrykk. Det var til og med en sak på at veimyndighetene i USA påla Tesla å sette ned anbefalingen for en tid tilbake. Mener du at det at Tesla jevnt over bruker høyere dekktrykk er udokumenterte påstander?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carboy

Sitat fra: daktari på torsdag 02. juni 2022, klokken 15:26
Men nå som nesten alle bilene går lenger enn 400 km må NAF endre testruten. Det blir for dumt å kjøre denne ruta mer nå.

De bør ha med motorvei og de bør ha med stigning. Men stigning må være i starten, ikke slutten av ruta.

Enig i at dette ville vært mer ideellt. F eks kunne de startet med å kjøre oslo-kongsberg og litt oppover rjukan-fjellet og så nedover til lillesand, for så å kjøre motorvei E18 derfra og til oslo og videre nordover.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Autowinder

Sitat fra: elektro på torsdag 02. juni 2022, klokken 18:45

Denne går til @turfsurf også; Det må da vel kunne gå an å fremlegge mulige forklaringer på at Tesla presterer såpass bra i denne, og andre tester? Eller skal vi bare lese resultatlisten som en fasit og hylle Tesla?
Problemet jeg har med den opprinnelige posten din var at du slengte ut udokumenterte påstander som om det var fakta. Og at det bare gjaldt Tesla.

Sitat
- Jeg har ikke sagt at Tesla er de eneste som har "driver only" type funksjon for AC, men de har det. Jeg opplever f.eks. en målbar forskjell hvis jeg trykker på REAR og OFF i e-tron 55 quattro. Men få sjåfører endrer nok denne innstillingen. Regner med at det er det samme i Taycan f.eks. Der er det også ekstremt viktig å velge kjøremodus Efficiency mode, eller hva det heter. Ellers får man permanent firehjulstrekk. Sånne ting..

- At Tesla normalt viser 1-2% for mye på triptelleren, og følgelig også får bittelitt lavere forbruk enn det som er reellt, er grundig dokumentert av andre. Bla. Teslabjørn. Må jeg virkelig finne alle linkene eller dokumentere at dette også gjelder den bilen som er med i NAF testen?

- Når det gjelder dekktrykk er første Google treff fra Tesla Owners Club Norway, som skriver: "Typisk dekktrykk er: Model S/X: fra 3,3 bar til 3,5 bar (48-50 psi) (på kalde dekk). Model 3/Y: fra 3,1 bar til 3,3 bar (45-48 psi) (på kalde dekk). Dekktrykket vil variere med temperaturen og være lavere når det er kaldt."

Neste er fra Marcusbil som skriver: "Enkelte dekkmerker anbefaler litt høyere dekktrykk enn fabrikken og mange Tesla-eiere synes ca. 320 kPa / 3,2 bar / 47 psi er perfekt."

- Tesla Y som var med i testen har ikke driver only funksjon. I motsetning til andre.

- Forskjellen på trippteller mellom 18" og 19" dekk utgjør på TM3 utgjør ca 2%. Mange bilmerker har over 1% variasjon i rulleomkrets på forskjellige dekkdimensjoner. Har du faktisk sammenlignet Y med andre biler?

- Når det gjelder dekktrykk så må man vel forholde seg til produsentene. Hva dekkprodusenter og brukergrupper anbefaler er noe annet. Det gjelder andre biler også. Fakta er at anbefalt fra Tesla er omtrent det samme som Jaguar anbefaler for I-Pace, og bare litt høyere enn anbefalt til en lett bil som i3. De 3 siste Teslaene jeg har fått utlevert har kommet med 40, 40 og 42 PSI dekktrykk. Hva er anbefalt dekktrykk på e-tron da?

Ja, det har vel blitt sånn at dersom man ikke har en link, så er det ikke sant..

Jeg mener at i alle fall at kompetansen til sjåførene har innvirkning på resultatet. Er du uenig i det? Om ikke sjåførene er bedre, så er Tesla lettere å kjøre billig, som for så vidt på mange måter er bra. Og i denne løypa bidrar det antakelig til at forskjellene blir større enn de vil være i andre sammenhenger.

Ang. klima. Stemmer det ikke at Tesla har luftstrømmen til bakre seterad AV som standard? Har Mercedes, BMW og MEB det? Har HS9, som nå får sjukt mye pepper det (vet de har tre soner med 6/7 seter)?

I den siste 1000 km. testen til Teslabjørn av Model Y med 19-tommer snakker han masse om overrapporterer. Jeg har sett flere hundre videoer av han og gjennomgangsmelodien er at Tesla som regel overrapporterer mens andre er mer nøyaktige eller underrapporterer. Om det utgjør 1, 2 eller 3% ift. konkurrentene  skal jeg ikke si, men det er neppe i Teslas disfavør. Det er min påstand. Er dette feil? Må du ha ytterligere bevis?

Dekktrykk på e-tron er 2,4 bar foran og 2,6 bak. Forhandler og dekkhotell leverer som regel på dette. Jeg har hatt Model S, den fikk jeg med 3,0 bar. Om du ser over anbefales enda høyere dekktrykk. Det var til og med en sak på at veimyndighetene i USA påla Tesla å sette ned anbefalingen for en tid tilbake. Mener du at det at Tesla jevnt over bruker høyere dekktrykk er udokumenterte påstander?

Såvidt meg bekjent er bakre luftstrøm i Tesla 3/Y AV default uten folk i baksetet, og automatisk PÅ når det sitter folk der, dvs sensorstyrt. Noe alle kunne implementere.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Electric cars in Norway

Sitat

Enig i at dette ville vært mer ideellt. F eks kunne de startet med å kjøre oslo-kongsberg og litt oppover rjukan-fjellet og så nedover til lillesand, for så å kjøre motorvei E18 derfra og til oslo og videre nordover.

Enig :+1: og de skulle default måtte  ha ligget i rett fartsgrense på E18.

hELgenen

https://www.tv2.no/broom/14837537/
"
På NAF Elbil fremhever de spesielt en bil: Nemlig Hongqi E-HS9.

Dette er en stor og prangende SUV som virkelig vekker oppsikt på norske veier. Den offisielle rekkevidden er på 465 kilometer. Men det skulle vise seg av NAF ikke var i nærheten av å klare det tallet. Her var det nemlig full stopp etter 371 kilometer. Med det er E-HS9 også en av bilene som har størst avvik fra det offisielle tallet"

Hva forventer man når veien er kupert med mye stigning en stykke ute i der?
Dette er vel journalistisk omtrent som å ta avføringsmiddel og så skrive at man må fly på do hele tiden - bare et enkelt blikk på den bilen så skjønner man hvor landet ligger.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at NAF og alle andre snart bør slutte med rekkeviddetester - de er i ferd med å miste sin verdi fordi alle bilene nå begynner å få en ganske god rekkevidde. Dersom man skal fortsette med dette så burde man nesten ha en åpen klasse med fossiler med også - og når leste vi sist om en rekkeviddetest med fossiler? Akkurat - de finnes ikke i norsk presse i alle fall! Og slik må det gå med denne testen også - om 2-5 år har vel de fleste nye elbiler 600++ km rekkevidde og da bør man gravlegge denne formen for tester

Jalla

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. juni 2022, klokken 07:28
https://www.tv2.no/broom/14837537/
"
På NAF Elbil fremhever de spesielt en bil: Nemlig Hongqi E-HS9.
Dette er en stor og prangende SUV som virkelig vekker oppsikt på norske veier.
Stor = ja, prangende - tja, her passer det bedre med stygg. Dette er den styggeste nyere bilen jeg ser på norske veier. Og så burde vi egentlig heller ikke kjøpe biler laget i Kina slik de oppfører deg.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Autowinder på torsdag 02. juni 2022, klokken 23:31
Sitat fra: elektro på torsdag 02. juni 2022, klokken 18:45

Sitat

Såvidt meg bekjent er bakre luftstrøm i Tesla 3/Y AV default uten folk i baksetet, og automatisk PÅ når det sitter folk der, dvs sensorstyrt. Noe alle kunne implementere.

Vår Kia Soul fra 2014 har/hadde "Drivers only"-knapp, Jaguar i-Pace har hatt dette automatisk styrt fra starten.

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på torsdag 02. juni 2022, klokken 08:07
Er det ikke 235 foran og 255 bak på ID.4 21" da?

Jo. Det er samme dimensjon på Enyaq RS også , men den har mer enn 10% lavere forbruk enn GTX-ene.
Her er de en av to. Enten har Skodaen dyktigere sjåfør eller den har en annen software. Hardware er det minimal forskjell på. Skodaen har oppgitt en lavere luftmotstand for coupeen, men 0,234 er ikke gjeldende for RS med 21"..

filtvet

Hvorfor testet man ikke Tesla 3 LR. Er den for bra?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA