Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S P100D lader til 100% gir kun 450km

Startet av enurs, søndag 29. mai 2022, klokken 11:08

« forrige - neste »

enurs

Har en Tesla S P100D 2017 modell som jeg er strålende fornøyd med men når jeg lader til 100% får jeg kun ca 450km. Det er samme på vinter som nå.
Forstår at man ikke får 610km som oppgitt men burde ikke bilen lade til rundt dette nivået?
Mistenker at batteri kan være defekt eller er dette normalt?

sjokomelk

Det er forskjellige målestandarder. På nettsidene til produsentene er alle lovpålagt å bruke WLTP i Europa. På din bil er den da 610km.
I instrumentpanelet til Tesla finnes det to valg - "typical" og "rated". Rated-valget gir deg den amerikanske EPA-standarden og er et tall på over 500km mener jeg. Og så er det mest sannsynlig "Typical" du har valgt i din bil, og det gir et mer realistisk tall for normal kjøring og bruk. Men alt som vises i instrumentpanelet på en Tesla er basert på en fast konstant for forbruk, så du må bare slutte å se på kilometertallene som en fasit. Gå over til prosent og ikke tenk mer over det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tibber73

Bilen viser EPA-rekkevidde som er noe du kan oppnå uten problemer. 610 km er vel WLTP.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

enurs

Men når det er 10-20 grader ute burde man ikke få langt over 450km? Jeg har lest tester f.eks NAF sin hvor de klarte over 610km. 450km er vel mer vinterkjøring. Vi snakker jo -25% av oppgitte tall.

Vaduz

Sitat fra: enurs på søndag 29. mai 2022, klokken 12:02
Men når det er 10-20 grader ute burde man ikke få langt over 450km? Jeg har lest tester f.eks NAF sin hvor de klarte over 610km. 450km er vel mer vinterkjøring. Vi snakker jo -25% av oppgitte tall.

Bilen bryr seg ikke om temp og forhold, er bare en standard utregning. Jeg får ca 360km i 75D (lenge siden jeg gikk over til % visning så kan være jeg husker feil). Men når du skriver destinasjonen inn i kartet så blir rekkeviddeanalysen «smart» og viser hvor langt den tror du kan kjøre på den dagen under gitte forhold og SOC. Som andre sier, bytt til % visning, lad til 80% hver dag og ikke bry deg med de tallene.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: enurs på søndag 29. mai 2022, klokken 11:08
Har en Tesla S P100D 2017 modell som jeg er strålende fornøyd med men når jeg lader til 100% får jeg kun ca 450km. Det er samme på vinter som nå.
Forstår at man ikke får 610km som oppgitt men burde ikke bilen lade til rundt dette nivået?
Mistenker at batteri kan være defekt eller er dette normalt?

Jeg ville vel ladet til 100% og kjørt den et stykke ned kanskje til 10% og se hvordan forbruk du har hatt på de 90%.

Selv har jeg en 2020 Raven som skal klare 610km, og det klarer jeg greit så lenge det er 15 grader og tørre veier. Bilen er vanligvis fullpakket og fire i bilen.

Nå er vel din bil av gamle typen som bruker en del mer strøm, og du har vel også muligens 21 Toms felger?

Ser også på Teslafi at de fleste Longest drives med en p100d ligger rundt 450km..

geear

Sitat fra: tibber73 på søndag 29. mai 2022, klokken 11:20
Bilen viser EPA-rekkevidde som er noe du kan oppnå uten problemer. 610 km er vel WLTP.
For en 2017 er det NEDC... som er utopi i nesten alle real world situasjoner.

petersv

Kjør på flatmark i 70km/t i tørt og passe varmt vær, så skal du nok klare 600km greit om du kjører til bilen stopper.

enurs

Har gjort følgende:
Ladda bilen 100% og den viser 449km.
Bytta til rated som viser 561km.
Nulla km måler og kjørte til nesten tom. Dette ble med blanda kjøring i 50-90 soner. Temperatur 15-20gr hele test perioden. Jeg antar at jeg oppnår litt over 400km med 100% tank.
Jeg har 21" dekk

Jeg hadde forventa over 500km om sommeren. Er det virkelig så dårlig med 2017 modell p100d?

Joachim@sancon.no

Sitat fra: enurs på torsdag 02. juni 2022, klokken 21:42
Har gjort følgende:
Ladda bilen 100% og den viser 449km.
Bytta til rated som viser 561km.
Nulla km måler og kjørte til nesten tom. Dette ble med blanda kjøring i 50-90 soner. Temperatur 15-20gr hele test perioden. Jeg antar at jeg oppnår litt over 400km med 100% tank.
Jeg har 21" dekk

Jeg hadde forventa over 500km om sommeren. Er det virkelig så dårlig med 2017 modell p100d?

Skaff seg teslafi konto og logg ladingen og kjøringen der. Da kan du sammenligne med data fra andre eiere med samme bil.

21 tommer drar ganske mye ekstra strøm sammenlignet med 19tommere..

Hvordan forbruk har du på den kjøringen? Med 19 tommer burde du klare å kjøre på 170ish wh/km

På min longrange S som er en del mer effektiv, så kjørte jeg Drøbak til Trondheim i påsken med tre i bilen og fullt bagasjerom på 154wh/km. Snitt temperatur på 13.3 grader.

Så alt i alt høres ikke 450km så ille ut mtp dekkene du har. Kjørestil har veldig mye å si.


geear


Joachim@sancon.no

Sitat fra: geear på torsdag 02. juni 2022, klokken 22:06
Bjørn har selvfølgelig gjort rekkeviddetest med SP100D:


https://youtu.be/gy6moSngVLA

Han klarte vel ca 510km med en ganske ny bil og pen kjøring.

tibber73

Bilen Teslabjørn testet viste vel 473km ved 100% på bilen i 2018. 449km gir 5% tap.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Contango

Sitat fra: enurs på torsdag 02. juni 2022, klokken 21:42
Har gjort følgende:
Ladda bilen 100% og den viser 449km.
Bytta til rated som viser 561km.
Nulla km måler og kjørte til nesten tom. Dette ble med blanda kjøring i 50-90 soner. Temperatur 15-20gr hele test perioden. Jeg antar at jeg oppnår litt over 400km med 100% tank.
Jeg har 21" dekk

Jeg hadde forventa over 500km om sommeren. Er det virkelig så dårlig med 2017 modell p100d?
Kjørte du over en periode på flere dager eller kjørte du én lang tur?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

enurs

2 dager hvor en var langtur. Forsøkte kjøre effektivt men ligger rundt 200wh/km.
Har dekk mye å si? Tenker om de er slitt eller nye om dette påvirker rekkevidden?
19" gir meg vel 40-50km ekstra kanskje men jeg føler litt over 400km er veldig lite for en bil som blir oppgitt som 610km.
Hva er garanti på batteri? Er det minimum 10% på 8 år ?`610-10%= 549km og min viste vel 561 i rated modus.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA