Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Oslo Skien

Startet av Helge, tirsdag 09. oktober 2012, klokken 08:24

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. september 2012, klokken 10:18
Sitat fra: cra på mandag 17. september 2012, klokken 23:17
Jeg driver og vurderer om jeg skal utfordre denne Holtsmark. Utfordringen er følgende:

1. Jeg fyller opp min elbil (gjerne Leaf'en, som har mest batterikapasitet av mine elbiler) med skitten kullkraft, evt. elektrisitet som er produsert på aller aller aller mest forurensende vis.

2. Du, Holtsmark, fyller opp tanken på bilen din med miljøvennlig bensin eller diesel (jeg vet ikke hva bilen din går på).

3. Vi kjøper inn hver vår store kurv/kjøleboks med god mat og drikke etter eget valg, nok til minst tre-fire dager. Lesestoff er sikkert også lurt å ta med.

4. Vi setter oss i hver vår bil (du i din miljøvennlige fossilbil, jeg i min dommedagsmaskin elbilen), starter/skrur på bilen og setter på musikk etter eget ønske.

5. Vi kjører inn i hver vår garasje, sveiver ned vinduene på bilene våre og lukker garasjeportene bak oss.

6. Vi sitter i bilene våre og spiser, leser, hører på musikk og slapper av til en av oss har tom tank/batteri - det som måtte inntreffe først.

Etterpå møtes vi utenfor garasjene for å diskutere hva slags biler vi skal bruke i framtida.
He he utrolig bra. Kan ikke du skrive en Mail til han og forslå dette.

Batterifundamentalistenes reaksjon på fossilprestens utspill?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: cra på mandag 17. september 2012, klokken 23:17
Jeg driver og vurderer om jeg skal utfordre denne Holtsmark. Utfordringen er følgende:

1. Jeg fyller opp min elbil (gjerne Leaf'en, som har mest batterikapasitet av mine elbiler) med skitten kullkraft, evt. elektrisitet som er produsert på aller aller aller mest forurensende vis.
[...]
Etterpå møtes vi utenfor garasjene for å diskutere hva slags biler vi skal bruke i framtida.
Denne var så utrolig bra at jeg måtte bare dra den ved lunsjbordet. Til god latter fra de fleste.  ;D
(Og de som lo mest var fossilbilister)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RunarBT

#17
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 18. september 2012, klokken 09:04
Det nytter ikke argumentere med Holstmark, han er SSBs løse kanon på dekk som nekter å forholde seg til at norske elbiler kjører på norsk vannkraft, og dette har vi stortings godkjent garantiordning på fra Ecohz.

Han nekter ta inn over seg at elbilen faktisk kan utgjøre et pssitivt fremtidig bidrag i et smart strøm nett. Hvor elbilen lader på overskuddstrøm om natten og kan levere fra seg noen prosent om morgenen.

Det er vel mulig for elbilforeningen å offesielt sjekke med SSB om Holstmark virkelig representerer SSB sitt syn på saken.
Han går under SSB flagg, så da må jo dette være slik SSB leser statistikk(som fanden leser bibel)?

Siden han presenteres under SSB flagg hele tiden, så er det vel i SSB sin interesse at det som publiseres er mest mulig korrekt.
Det _må_ jo nesten tolkes som at han er SSB representant, og ikkje privatperson i denne sammenheng.;-)

Eg ville ihverfall vert forbanna om eg satt i ein lederstilling i SSB, om slikt oppgulp ble presentert som SSB fakta.

Trur dette kan være ein vei å gå for å stoppet oppgulpet??

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 18. september 2012, klokken 14:32
Sitat fra: cra på mandag 17. september 2012, klokken 23:17
Jeg driver og vurderer om jeg skal utfordre denne Holtsmark. Utfordringen er følgende:

1. Jeg fyller opp min elbil (gjerne Leaf'en, som har mest batterikapasitet av mine elbiler) med skitten kullkraft, evt. elektrisitet som er produsert på aller aller aller mest forurensende vis.
[...]
Etterpå møtes vi utenfor garasjene for å diskutere hva slags biler vi skal bruke i framtida.
Denne var så utrolig bra at jeg måtte bare dra den ved lunsjbordet. Til god latter fra de fleste.  ;D
(Og de som lo mest var fossilbilister)

Værsågod, det er bare å bruke. :) Den var mest humoristisk ment, men også ment å sette det hele på spissen for å illustrere hva slags type bil vi vil ha i framtida, og da kanskje spesielt i byene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Det som er viktig da, for troverdighetens skyld, er at vi slutter å forsvare oss med at vi har kjøpt opprinnelsesgarantier.

Hele det opplegget der er svada. Man kan ikke kjøpe seg ut av problemene.

Fakta er derimot at Norge har eksportert kraft tilsvarende 1.750.000 elbiler hvert eneste år siden 2000. Denne statistikken ligger på Statnett sine hjemmesider. Jeg regnet det ut selv over kaffekoppen her en dag. Det tok meg 4 minutter på /calc i Windows... Ikke bare billedgjør dette argumentet hvor mye strøm det faktisk er i norge, men også hvor mange biler det er plass til før strømprisene raser i været. Folk er livredde for denne økningen. Blir snart dyrere med elbil... Jada, det vet vi, men hva blir kostnadene?

Vi skal bygge ut noe helt ekstremt med strøm de neste årene. Goodbye norsk natur :( Og goodbye energieffektivisering. Strømprisene vil bli så ekstremt lave at det ikke vil lønne seg å legge inn 5 cm ekstra isolasjon i boligen. Men, det vil bli råbillig med elbil - og det vil være rom for 12.000.000 flere av dem hvert eneste år som går (med regnestykket fra Grønn Bils artikkel om det er plass til elbilene. 8tWh på 3.500.000 elbiler)

Dette er langt bedre argumenter som trenger inn hos hvermannsen i CO2 spørsmålet, enn noen lugubre opprinnelsesgarantier. Jeg som forbruker vil ha bort kullkraftverk, ikke kjøpe meg ut av kullkraftverk. Strømmixen er den samme uansett. Dersom alle elbilene våre kjøper all vannkraftstrømmen som finnes på markedet, så må fremdeles kullkraftene produsere strømmen til alt det andre.

Kun totalen er interessant, og den går i glødende pluss for Norges vedkommende  ;D
Nissan Leaf

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. september 2012, klokken 09:21
Holtsmark sender jo en "Takk også til Hans H. Kvisle i Elbilforeningen for konstruktive diskusjoner og informasjon om kilder." Så det kan jo være interesant å vite i hvilken sammenheng han tok kontakt med elbilforeningen, om det var på oppdrag fra SSB eller som privatperson.

Dersom dette er basis for en SSB raport er det en alvorlig sak, dersom dette er personlige meninger burde SSB sende en pressemelding om at dette står for vedkommendes egen regning.

Bjarten er en meget god venn av meg så dette er helt privat ;D

Neida, vi har hatt våre feider det siste året. Både i møter, pr epost og på nettsteder. Jeg oppfatter henvendelsene hans til meg som "private" i den forstand at han ikke har bedt meg om å hjelpe SSB, men seg sjøl som privatperson. Da legger jeg ikke så stor vekt på hva som står i epostadressen.

Det som er litt trist er at han omtaler det som "konstruktive diskusjoner" hva jeg oppfatter som å stange huet i veggen. Dvs null sjanse for faktisk å bli hørt i hva jeg forsøker å forklare han. Enten det er reint elbilfaglig, mer samfunnsøkonomisk, kunne vurdere kildevalg og ikke minst tolke statistikk og forstå resultater fra undersøkelser.

Nuvel, vi skal ikke fortvile for mye over Bjarten. Jeg setter umåtelig stor pris på dem som vil opponere mot vedtatte sannheter. Ingenting er mer ukomfortabelt enn at alle hyller samme keiser. Så la han holde på - og så må vi som kjemper for elbilsaken skjerpe oss i kampen om opinion og myndighetenes velvilje.

Akkurat nå lener jeg meg tilbake og gleder meg over at Gunnar Stavrum i Nettavisen tar et oppgjør med Holtsmark. Gode argumenter har han funnet der de alltid er ;)
http://stavrum.nettavisen.no/norske-elbiler-har-null-utslipp/
Ingenting er bedre enn at Bjarten mobiliserer en ny hær av elbilforkjempere.
(ja - jeg så at den allerede har vært gjengitt i denne tråden, men den fortjener en presentasjon til)

St.Hanshaugen

El rayo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 18. september 2012, klokken 15:23
Det som er viktig da, for troverdighetens skyld, er at vi slutter å forsvare oss med at vi har kjøpt opprinnelsesgarantier.

Hele det opplegget der er svada. Man kan ikke kjøpe seg ut av problemene.

Kun totalen er interessant, og den går i glødende pluss for Norges vedkommende  ;D
Så sant, så sant!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

el-snorre

Bjarte Holstmark fremstår som en nyttig idiot med sine argumenter, og det for en petroleumindustri som på sikt har sin eksistens truet av det fornybare samfunn.

Som en aldrende Bergensk miljøverner sa; noe som dette: "bilen er kommet for å bli, så får vi gjøre det beste ut av de faktum. " videre: " vår utfordring fra gud på transportsiden er at vi er et grisgrendte land med mye fjeller og fjorder og med heller ustabilt klima, men en ting har vi nok av og det er ren energi"

Det beste miljøvalget vi har per i dag er elbiler og ladbare hybrider for de som må velge privatbil. Elbilen er som et kinderegg, tre ting på en gang (minst), energieffektiv, støysvak og null utslipp.

Bjart mener norsk kraftproduksjon ikke er eller kan bli rene enn gjennomsnittet for Europa, såkalt europeisk kraftmiks. Han kan mene hva han vil, eu og Stortinget har vedtatt en garantiordning hvor forbrukeren kan velge opprinnelsesgarantert strøm. Det ligger ikke i hans eller SSB sitt mandat å betvile eller undergrave en slik ordning, uansett hva man måtte mene privat.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Og som det ble påpekt over. Ser man på nasjonalt forbruk mot nasjonal produksjon, så produserer vi mer enn vi bruker.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aspiranten

#24
Og når det gjelder kullkraftimport på vinteren, så blir jeg mer og mer forbannet på den tåpelige diskusjonen vi hele tiden ender opp med å ha.

Hva er det som trekker så sinnsykt mye strøm på vinterstid i Norge? Hvorfor klarer vi ikke å dekke vårt eget forbruk med vårt massive fornybarsystem når gradestokken kryper nedover?

Jo, privatboliger med papirtynne vegger!


Når du kan frigjøre nok energi til 4-8 elbiler i nesten hver eneste enebolig i landet, mener jeg det er fullstendig idioti av hvermannsen - som da bor i disse boligene, å si at nei, elbiler, de går på kullkraft de, ikke interessant. Du bor i en kullkraftelskende fuglekasse mann!  ::) Så lenge hver husholdning kan etterisolere og effektivisere, og på den måten erstatte både elbilen og kullkraften med innspart strøm, så ser jeg ingen grunn til å ha noen CO2 debatt om elbiler.

Hele elbildiskusjonen ligner etterhvert på Android vs. Iphone. "Du angriper mitt valg, så da angriper jeg ditt". Fanboisme har ingen godt av  >:( Jeg kjører diesel på langtur og har ingen problemer med å innrømme det, eller å anbefale det til andre som skal laaangt, men jeg velger alltid elbilen når jeg skal innenfor rekkevidde. Rett og slett fordi det gir meg en bedre kjøreopplevelse, den er billigere i bruk, jeg påfører ingen kreft med prumpen og jeg ser innmari kul ut bak rattet på Leafen  ;D
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 18. september 2012, klokken 15:23
Det som er viktig da, for troverdighetens skyld, er at vi slutter å forsvare oss med at vi har kjøpt opprinnelsesgarantier.

Hele det opplegget der er svada. Man kan ikke kjøpe seg ut av problemene.

Enig med du. Denne bruker jeg bare å hive på på slutten av argumentene, på formatet "og så har jeg jo sertifikat på at jeg kjører fornybar energi med opprinnelsesgaranti - for den som tror på slikt".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Team Lotus

Denne Holtsmark begynner å bli nokså slitsom. Jeg føler jeg alltid må kommentere etter hans absurde publikasjoner når det gjelder klimaregnskapet. Men egentlig er jeg ikke så opptatt av dette klimaspørsmålet når det gjelder elbiler.

Det blir som å diskutere karbohydrater når man skal på en stjernerestaurant.

JA det er sunnere enn McDonalds. JA det er sukker i desserten. Hvem bryr seg? Det er bedre.

Den eneste årsaken til at jeg fortsatt har en bensindrevet sporstbil er at jeg for øyeblikket ikke kommer meg til europas beste racerbaner med en bensinbil. Men når neste generasjon Tesla Roadster med fire motorer og 430hk per hjul kommer uten mekanisk differensial må man jo være idiot for å kjøre bensinbil selv om den er tidobbelt så klimavennlig dersom man er interessert i ytelse og kjøreegenskaper.

Misforstå meg riktig, jeg er faktisk opptatt av klimapolitikk og prøver f eks å ikke bruke mer plast enn jeg må. Men når det gjelder biler føler jeg slett ikke noe behov for å ta noe politisk standpunkt. Jeg kjører min bensinslukende sportsbil med gledelig bevissthet over at det er en utdøende teknologi.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

foxy

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 18. september 2012, klokken 18:33

.. og jeg ser innmari kul ut bak rattet på Leafen  ;D

.. det er ikke mulig i en slik misdannelse.. ;D
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Så bra du kan bidra til debatten Foxy... not
T.O.: Smak og behag på elbiler er diskutert i andre tråder her, så hold deg der.

Lanber

Varmekraftverk, være seg atom/gass/olje/kull kan ikke kjøre kapasiteten opp eller ned.  Den går i steady state.
Hva er dimensjonerende for produksjonen? Jo toppen kl 0800 og kl 1700.

Derfor er strømmen grisedyr på disse tidspunktene og nærmest gratis om natta.
Ingen har utviklet et konsept for å nyttegjøre seg denne gratis energien i nevneverdig skala.

Og her kommer EL biler inn, de lader for det meste på natta!  Jeg skjiiter vel i om kraften kommer fra kull eller atom, den ville bli produsert uansett og nå kommer den til nytte.

En måte å nyttegjøre seg kraften er å pumpe vann tilbake opp i magasinene, derfor er vi så ivrige på å bygge strømkabler til Europa. Da kan vi som forbrukere betale for kabelen, for ifølge Statnett får vi et mer robust strømforsynings situasjon, og kraftselskapene kjøper billig strøm om natta og selger den dyrt tilbake igjen kl 0800 neste dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA