Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til prising av model 3 på Finn

Startet av Quintilian, torsdag 26. mai 2022, klokken 21:59

« forrige - neste »

Almis

Sitat fra: thebadger på torsdag 09. juni 2022, klokken 21:41
Sitat fra: Contango på torsdag 09. juni 2022, klokken 21:22
Jo dyrere bil, jo vanskeligere å selge privat. Pga lån og en merkelig hang hos nordmenn til å tro at det er tryggere å kjøpe fra forhandler (det er det ikke for nyere biler).
Akkurat dette.
Og en bruktbilforhandler klarer gjerne å skaffe mellom 3 og 4% rente på 100% finansiering, men hvis du prøver å skaffe lånet selv er det fort oppe i 5-6%

Det gir en litt større kjøpergruppe enn de som er ressurssterke nok til å betale mesteparten/alt fra bankkonto eller utvide huslån.

583 er med standard lakk og interiør. Hvis din bil ligger ute til 500 og en annen som er identisk bortsett fra hvit/sort ligger til 480 så kommer de fleste til å spare seg de 20k. Spesielt hvite seter er vanskelige å selge, jeg måtte ned i pris for å bli kvitt tm3 med hvite seter, selv om de var som nye.

Skjønner!

Billigste P som ligger ute med tilsvarende KM ligger ute til 535. Den er sort/sort og har EAP men ikke vinterhjul (Vinterdekk uten felg følger med).

Det ligger jo P ute til nypris og vel så det, men spørs om det er bare ønsketekning fra selgers side.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

thebadger

Personlig ville jeg bestemt meg for laveste pris, pris jeg var fornøyd med, og annonsepris.
Laveste pris er typisk det jeg går ned til etter 3-4 uker. Annonsepris ville jeg satt 20k høyere enn det jeg var fornøyd med, sånn at man har litt forhandlingsgrunnlag.
I verste fall kaster du bort 500,- på en finn-annonse, så det er jo bare å prøve

filtvet

Fikk "tilbud" fra nettbil en gang. De ville betale 50-60% av hva jeg fikk privat og jeg måtte evt ta en naf-test. Ikke verdt det.

AlexØ

Sitat fra: geear på fredag 27. mai 2022, klokken 16:06
Finn har også en pristips-funksjon basert på solgte biler, men er vel kanskje ikke så mye å velge i av RWD.

https://www.finn.no/pristips/bruktbil
den der er totalt  ubrukelig spør du meg.
teste den med min bil, Rød 2021model  614km, LR med Enhanced Autopilot og Hengerfeste .. Finn mente den var verdt 330.000.
Basert på de som ligger ute nå (som alle er 580km modellen) så kunne jeg fint fått det jeg kjøpte den for, dvs 200.000 mer enn hva finn sier

OlaM

Testet min Des '21 LR.

SitatLignende biler ligger ute for
417 500 - 456 500 kr

Forventet salgspris på Nettbil
377 000 - 414 500 kr

Og så under:

Det er ingen i den listen som ligger ute for noe i nærheten av det den sier at "Lignende biler ligger ute for". Så i og med at Finn og Nettbil samarbeider er det helt sikkert en nedjusteringsfaktor i Finns utregning, slik at folk får feiljustert forventningene og dermed kanskje blir mer tilbøyelige til å akseptere Nettbils skambud.

FUSK OG FANTERI
'21 3LR

thebadger

Finn priser basert på statistikk og modeller for forringelse, markedet har ikke vært koko lenge nok til å påvirke statistikken.
Og statistikken til finn er også basert på solgte biler

OlaM

Sitat fra: thebadger på mandag 13. juni 2022, klokken 20:19
Finn priser basert på statistikk og modeller for forringelse, markedet har ikke vært koko lenge nok til å påvirke statistikken.

Hvordan vet Finn prisene på solgte biler? Det finnes ikke noe offentlig register på det som med boliger. De kan ha prisene til Nettbil, men ikke mellom privatkunder eller forhandlere.
'21 3LR

thebadger

Sitat fra: OlaM på mandag 13. juni 2022, klokken 20:21

Hvordan vet Finn prisene på solgte biler? Det finnes ikke noe offentlig register på det som med boliger. De kan ha prisene til Nettbil, men ikke mellom privatkunder eller forhandlere.
Alt de har statistikk og modeller på vet jeg ikke, men jeg vet at de har en knapp som heter "markert som solgt"
Gir ingen verdi på foreslått salgspris hvis de skal inkludere alle annonser som går ut på tid.
Og du skal ikke undervurdere finn, eller mer korrekt Schibsted. De lagrer det aller meste, inkludert navigasjon og hvor lang tid du har brukt på hver side osv. Kilde: "last ned dine data" funksjonen

OlaM

Sitat fra: thebadger på mandag 13. juni 2022, klokken 21:04
Sitat fra: OlaM på mandag 13. juni 2022, klokken 20:21

Alt de har statistikk og modeller på vet jeg ikke, men jeg vet at de har en knapp som heter "markert som solgt"
Gir ingen verdi på foreslått salgspris hvis de skal inkludere alle annonser som går ut på tid.
Og du skal ikke undervurdere finn, eller mer korrekt Schibsted. De lagrer det aller meste, inkludert navigasjon og hvor lang tid du har brukt på hver side osv. Kilde: "last ned dine data" funksjonen

Jeg har trykket på "marker som solgt" mange ganger, jeg måtte aldri legge inn faktisk salgspris. De lagrer mye rart, men ikke faktisk salgspris. Og det de skriver når de anbefaler prisen er "Lignende biler ligger ute for...", ikke faktisk salgspris.
'21 3LR

thebadger

Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. juni 2022, klokken 16:54
Jeg har trykket på "marker som solgt" mange ganger, jeg måtte aldri legge inn faktisk salgspris. De lagrer mye rart, men ikke faktisk salgspris. Og det de skriver når de anbefaler prisen er "Lignende biler ligger ute for...", ikke faktisk salgspris.
Og det har jeg heller ikke påstått, såeh, ok? 🙃

zaltoz

Kan anbefale Rebil. De er raske på labben, penger på konto og henting hjemme. Ga meg denne uken 391 500,- for min mars 2019 LR gått 49, uten hengerfeste. 2 x 18 standardhjul. Har bulk/lakkskade taksert til 15 000,-, samt småskader på kromlist og bakseterygg.
Tesla Model 3 LR m/AP

filtvet

Testet finn sin "metode" nå. Skal få hele 380.000 for min 2021 LR3 med nettbil. Lignende biler ligger fra 500-550.000

Bare tull, i liket med det meste av algoritmer og "AI" som finnes i dag.

Almis

Ifølge Rebil så kunne de selge bilen min for 549k og kunne dermed tilby meg 503k for den.

Her tenker jeg det er mer og hente på å la en eller annen forhandler ta bilen som innbytte og gi meg en lavere pris på bilen jeg har tenkt å kjøpe.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på onsdag 15. juni 2022, klokken 17:08
Testet finn sin "metode" nå. Skal få hele 380.000 for min 2021 LR3 med nettbil. Lignende biler ligger fra 500-550.000

Ja, vi bør egentlig slutte med data og gå over på papir...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 15. juni 2022, klokken 17:08
Du har nå overbevist meg at du kan svært lite om AI og algoritmer. Du skulle bare visst.... noen ganger er det bedre å ikke vite ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA