Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

02jan

Langt på vei enig i RJK, det er to hovedområder Oslo kunne vært med på å løse for oss «utenifra» : 1 effektiv gjennomkjøring ( Oslo folk må ikke tro at alle utenfra skal til sentrum og besøke Sara's telt.). 2 effektiv pendeparkeaing med dertil direkte transport (buss/linje) til hovedknutepunkt  type (helsfyr, storo/nydal, skøyen, og sentrum.

At TØY har kommet fram til at det er kun 25% økning i trafikk i Oslo siden 1990 høres for meg ut ikke korrekt ( min mening).
I 1990 kunne jeg når som helst suse inn på 18 min fra asker og stå rett utenfor hovedingangen på Oslo S (jernbanetorgsiden) og hente folk.
Hadde helge jobb på Grand Hotell og var jeg uheldig måtte jeg parkere så langt unna som Rådhusplassen (gratis).
På E18 hverdag , så var det knapt biler på veien etter 19, kveldstid hadde vi ungdom veiene for oss selv. Nå er det tett trafikk omtrent hele døgnet i regionen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Burger

Sitat fra: automat på fredag 24. juni 2022, klokken 00:08
Nå er det folk fra ganske mange andre steder enn Asker som ønsker å benytte seg av pendlerparkeringen ved Asker stasjon. Og all den tid det er Oslo som er mest tjent med denne pendlerparkeringen (i form av mindre biltrafikk), så er det urimelig at Asker skal bære denne kostnaden alene.
Det vakre med besøkende til en by er at den ofte er stikk motsatt av pendlerbehovet. Dvs på kveldstid, helg og ferie så ønsker besøkende seg inn til byen, mens de fleste pendlere er 8-16. I byer med mange turister, så er det dyrere med hotell i helgene enn i ukedagene.

Og vil Asker og andre kommuner rundt Oslo, så kan de godt bygge ut parkering til sine innbyggere for pendling og finansiere det av turister slik som meg som må betale. Trikset for min del er ikke penger, jeg velger den enkleste måten som har minst sjanse for hickups.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 17:09
@RJK: har du kilde på at Oslo kommune er i mot ring 4 eller det noe du finner på?

Og ring 4 slik jeg ser den er skissert går ikke gjennom Oslo i det hele tatt så da har det jo ikke noe å si hva Oslo mener. Hvis Oslo mot formodning skulle være i mot så er det jo bare å overkjøre dette. Akkurat som de har gjort i forbindelse med ny e18
Ingen offisielle uttalelser, selvsagt. Politikerne er ikke så dumme. Men når det kommer til å komme med faktiske tiltak, så ser vi at det er en evig runddans. Reell beslutningsvegring og stadig tilbakegang på vedtak som allerede er gjort, går igjen. Det ser vi og på E18-utbyggingen, som riktignok stadig prøves å omgjøres av MDG, til tross for sine allerede inkasserte seirer, som bare har gjort dette dyrere.

For en av Ring 4 sine delutbyggere er strekningen markert som Ring 4 i bildet under, som hovedsaklig går "bak" den bebodde delen av Oslo, med Kolsåstunnelen, Holmenkollentunnelen og Lillomarka/Årvolltunnelen. Er utrolig at den veien ikke er bygd ennå.https://www.vegforumov.no/oslofjordforbindelsen-bru-ikke-tunnel/#more-784[size=78%] [/size]
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Just my point. Man klarer å forhindre utbygging ved at det settes mange alternativer opp mot hverandre, slik at man kan kaste bort tid på å krangle om hvilket alternativ som er best. Så blir man ikke uenig, og Oslo Kommune kan fortsette å hanke inn bompenger på det anlegget som allerede eksisterer.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:15
Finnes flere versjoner

Den "ringen" der var jo liten. 
Vi snakker nesten omkjøring i finnmark avstander her

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:33
Just my point. Man klarer å forhindre utbygging ved at det settes mange alternativer opp mot hverandre, slik at man kan kaste bort tid på å krangle om hvilket alternativ som er best. Så blir man ikke uenig, og Oslo Kommune kan fortsette å hanke inn bompenger på det anlegget som allerede eksisterer.

Dette er jo ikke annet enn en fantasifull konspirasjonsteori.

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:15
Finnes flere versjoner

Er det noen som i fullt alvor har forslått dette som ring 4? Kartet viser vel omtrent hvilke muligheter man har etter dagens veier. Og viser hvor håpløs situasjonen er. Tror selv ikke en oppgradering til 4-felt ville hjelpe særlig mye.

Eneste som kan avlaste Oslotrafikken her er Oslofjordtunnellen, og den strekningen klarte de å bygge så dårlig at tungtransporten kvier seg for å bruke den. (Bratt stigning, mange rundkjøringer og ender i et boligfelt i Lier.) Klarer man å oppgradere denne til skikkelig 4-felt vil det hjelpe. Klarer man i tillegg å legge ny trase over Svelvik til Sande, istedet for til Lier, så kan man ta mye trafikk fra Moss-Horten ferga også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 25. juni 2022, klokken 09:58

Eneste som kan avlaste Oslotrafikken her er Oslofjordtunnellen, og den strekningen klarte de å bygge så dårlig at tungtransporten kvier seg for å bruke den. (Bratt stigning, mange rundkjøringer og ender i et boligfelt i Lier.) Klarer man å oppgradere denne til skikkelig 4-felt vil det hjelpe. Klarer man i tillegg å legge ny trase over Svelvik til Sande, istedet for til Lier, så kan man ta mye trafikk fra Moss-Horten ferga også.
Tilførselsveien til Oslofjordtunnelen fra vest er en av de største face-palm prosjektene jeg har opplevd. Jeg trodde ikke det jeg så første gangen jeg kjørte der.

Nå skal de vel bygge ett løp ekstra, får håpe det tenker litt mere på helheten da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 11:40
Foreslått av en del kommuner rundt Oslo så vidt jeg forstår:

https://www.ring4samarbeidet.no/faktapresentasjoner.549595.no.html

Viser vel at @RJK er farlig nær sannheten i sin påstand.

Dette virker som noen ordførere som har slått sammen noen regionale vegprosjekt, og kalt det ring 4, for å prøve å få fortgang i sine egne favorittprosjekt. Dette hjelper neppe særlig mye på trafikken gjennom Oslo

E6-trafikken skal altså ta av ved Vinterbro, følge E18 til Momarken, og deretter Rv22 til Lillestrøm, før man kommer inn på E6 igjen. Selv om man følger et mer naturlig veivalg med Moss-Elvestad istedet for via Vinterbro, så er det en vanvittig omvei. Og Rv 22 langs Øyern må utbedres mye før det blir noe annet enn kjerrevei.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

RJKs konspirasjonsteori er at det er Oslo som trenerer dette for å få bompenger fra gjennomfartstrafikken

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:25
RJKs konspirasjonsteori er at det er Oslo som trenerer dette for å få bompenger fra gjennomfartstrafikken
Ja slik kan man også lese det.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:21
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:25
Ja slik kan man også lese det.
Når man har stått på sidelinjen og sett hvordan dette har pågått siden før årtusenskiftet, er det vanskelig å se noen andre grunner til at dette ikke er kommet på plass ennå.

Og diskusjonen har gått lenge før jeg begynte å følge med. Ifølge denne wiki-linken, ble de første reguleringer foretatt i 1960, noe som tyder på at det har vært i tankene noen år før det igjen. Og nå, mer enn 62 år senere, er det fremdeles ikke kommet så veldig mye lengre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ringveiene_i_Oslo
Bosted Oslo

Autowinder

Jeg tror RJK er inne på noe, og det virker snevert å rubrisere dette som en konspirasjonsteori. Mer info om ring 4 er blant annet her http://ring4.net/ og andre steder.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA