Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert levering og valgets kvaler 🤔

Startet av rujo79, torsdag 26. mai 2022, klokken 11:31

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.

Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.

Selv ville jeg ikke kjøpt en bil brukt som ikke har "serviceheftet" i orden.

Det ender selvsagt opp med synsing, hvor alle prøver å forsvare sine egne valg....
Fossilbil

rujo79

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.

Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.

Det ender selvsagt opp med synsing, hvor alle prøver å forsvare sine egne valg....

Her snakker vi nybil i begge tilfellene.

Hehe, ja, man blir rimelig 'farget' av hvilke valg man har tatt i forhold til bil; jeg har (heldigvis) ikke tatt noe valg enda, men klart å eliminere meg ned til disse to: TMYLR og BT. Har vært innom, samt prøvekjørt ID.4, Enyaq og Ioniq 5. E-tron, BMW og Mercedes har jo biler med ok plass, men det blir for mye penger. Jeg prøver for en gangs skyld å ta et fornuftig og godt gjennomtenkt valg 😅

TMY som er produsert i Kina, den som vi får levert i Norge, har vel hatt minimalt med problemer og er betydelig bedre sammenskrudd enn tilsvarende produsert i Fremont? Har i alle fall fått det inntrykket 🤔 Men, det er jo alltid vanskelig å vite hvem man skal høre på.

Handyman

..Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l....
Har ingen erfaring med Tang, og derfor ingenting negativt å si, men jeg lurer på hvor du leser om disse problemene. Dett er vel heller det motsatte Yen har fått ros for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Høres ut som Tang er rette bilen for deg...  :D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

ronnynilsen

Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.
Tesla model Y LR 2022

hELgenen

Sitat fra: ronnynilsen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.

Vel - Munro VAR min favoritt tidligere - før youtube kanalen ble opprettet - men nå synes jeg mannen, og mange på teamet. viser ganske stor mangel og evne til å følge med i tiden. For det første er det slik at Munro lovpriser egenskaper ved en bil som gjør bilen raskere og enklere og montere - altså billigere å produsere. Alt av egenskaper som gjør bilen sikrere, høyere kvalitet eller rett og slett en bedre bil blir ikke sett på som positivt lenger dersom dette går på bekostning av enklere montasje eller kostnad. F.eks vil ha ha en skjerm ala Tesla på alle biler og ser ikke verdien av å kunne betjene f.eks varmeapparat vha en knapp. Snap-in montering ved hjelp av billige plastdingser som ryker lett i kulden er et pluss. Panelgaps er ikke noe å bry seg om og regnes som kun kosmetisk problem selv om alle forstår at kanter og alt som gnisser mot hverandre også kan gi opphav til korrosjonsskader. Og han spiller uvettig dum leiebil kunde i en del av videoene for å få frem en del poeng han mener betyr noe (uten at jeg helt forstår hvordan noen i realiteten å være så ekstremt dum som han spiller - men han er jo fra USA og mulig noen faktisk er så dopet der borte...)

Jeg vil si det slik : Munro står på produsentenes side og vurderer en bil ut fra produsentens ståsted - ikke kunden.
Det kan være greit å ha dette i bakhodet når teamet går gjennom bilene.

geear

Y er vel oppgitt til 854 liter, men det er da til taket. Ikke noe problem å utnytte det, så syns på mange måter det er lettere å forholde seg til enn alle de andre uklare målene. Hva er de 763 literne i Tang for noe?

Ryggen på Y kan forøvrig vippes, så der er det også muligheter for å justere noe på plassen, selv om ikke hele benken kan skyves.

Hvor har du dette fra? Har hatt min i ni måneder og det er foreløpig den eneste nybilen jeg ikke har hatt en eneste ting på i løpet av de første månedene. Y-produksjonen fra Shanghai (dvs. alle som er i Norge med unntak av nye Performance) har vært den beste kvaliteten Tesla noen sinne har levert, og personlig har jeg ikke fått med meg verken rust, dårlig lakk eller dårlig passform. Y lider ikke av de samme feilene som Model 3, da den har plast nederst og i hjulbuene, så steinsprut er ikke et problem på samme måte. Passformen på Y er tvert i mot meget bra, fine panelåpninger, alt er linet opp bra osv. på de aller fleste. Mange hakk over det som har blitt levert fra Fremont. Helt greit at Tesla har levert dårlig før, men de gjør ikke det nå.

Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder? Tesla opererer ikke med servicehefte og de har heller ingen krav til service for å opprettholde garantien. Ingen grunn til å gnåle om noe servicehefte. Sørg heller for å få nyttig informasjon om bilen, om den har vært i ulykker, kjente feil og hva den har vært brukt til.

Og det var vel en bil fra Fremont...

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:44

Vel - Munro VAR min favoritt tidligere - før youtube kanalen ble opprettet - men nå synes jeg mannen, og mange på teamet. viser ganske stor mangel og evne til å følge med i tiden. For det første er det slik at Munro lovpriser egenskaper ved en bil som gjør bilen raskere og enklere og montere - altså billigere å produsere. Alt av egenskaper som gjør bilen sikrere, høyere kvalitet eller rett og slett en bedre bil blir ikke sett på som positivt lenger dersom dette går på bekostning av enklere montasje eller kostnad. F.eks vil ha ha en skjerm ala Tesla på alle biler og ser ikke verdien av å kunne betjene f.eks varmeapparat vha en knapp. Snap-in montering ved hjelp av billige plastdingser som ryker lett i kulden er et pluss. Panelgaps er ikke noe å bry seg om og regnes som kun kosmetisk problem selv om alle forstår at kanter og alt som gnisser mot hverandre også kan gi opphav til korrosjonsskader. Og han spiller uvettig dum leiebil kunde i en del av videoene for å få frem en del poeng han mener betyr noe (uten at jeg helt forstår hvordan noen i realiteten å være så ekstremt dum som han spiller - men han er jo fra USA og mulig noen faktisk er så dopet der borte...)

Jeg vil si det slik : Munro står på produsentenes side og vurderer en bil ut fra produsentens ståsted - ikke kunden.
:+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

rujo79

Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬

turfsurf

Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk [emoji2]
Gratulerer [emoji4]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:44

Helt enig  :+1:
Fossilbil

Vurderer en elbil

"Hva er de 763 literne i Tang for noe?"
Det er standard mål slik bagasjerom måles stort sett i hele verden, slik at det er lettere å sammenlikne. Fra toppen av bakseteryggen, alt under hattehylla/bagasjeromstrekket og bort til bakluka.

"Hvor har du dette fra?"
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig. Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé. Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/major-panel-gap-issues-2021-model-y.230931/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/should-i-get-trunk-panel-gap-fixed-scared.249901/
https://www.tu.no/artikler/de-skrur-fra-hverandre-tesla-model-y-mange-forbedringer-avdekket/489349
https://www.facebook.com/groups/359891901375063/
https://www.autoevolution.com/news/tesla-vehicles-made-in-china-also-present-paint-problems-180847.html
https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model-3-tesla-nekter-reklamasjon/224409
https://www.motor.no/forbruker/hjemmeladeren-fusker-og-tesla-vil-ikke-hjelpe/223649

"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.

"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Fossilbil

Contango

Fordelen med dette forumet er man får erfaringer fra de som faktisk har bilene. Men det er selvfølgelig helt valgfritt å ikke lytte til erfaringene og heller tenke ut sine egne hypoteser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Vurderer en elbil

Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬
Gratulerer med ny bil  :+1:
Fossilbil

Handyman

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig.

Dette gjelder ikke biler fra Kina og nå også Berlin ser det ut til. Utviklingen går fortere en mange klarer å få med seg. Ved kun stole på et førsteinntrykk kan fort ende med å bli avlegs. Følg med i timen.
Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé.

Alle biler ruster. Tesla har ikke rykte på seg for å ruste mer enn andre merker. 

Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
Min erfaring er det stikk motsatte, men så bruker jeg Kristiansand, og de er kjent for god service. Helt upåklagelig for min del.

"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.
Et servicehefte (som jo ikke er et ord i Tesla-sammenheng) gir ingen garanti for at ingen har skrudd på bilen selv. Det sier bare at bilen har vært hos fulgt obligatoriske servicer  (noe Tesla ikke har) hos merkeverksted. Bilen altså være flikket på og ødelagt av hvem som helst uten at det serviceheftet viser det.

"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Ja det spiller stor rolle. Jeg antar at alle som har hatt bil fra både Fremont og Kina kjenner godt til dette.

Å holde seg oppdatert er alltid viktig. Gjelder det meste, men er spesielt viktig når det gjelder Tesla ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA