Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert levering og valgets kvaler 🤔

Startet av rujo79, torsdag 26. mai 2022, klokken 11:31

« forrige - neste »

rujo79

Hei. Det er mye mulig at det allerede er et tema om dette; i så fall så beklager jeg på forhånd.

Jeg vurderer å bestille en TMY. Jeg vurdere også en BYD Tang (med fare for banne i kirka 😅). Har prøvekjørt begge bilene, dog har jeg fått testet BYD-en en del mer enn TMY. Så kanskje litt urettferdig å konkludere med noe allerede nå. Førsteinntrykket er i alle fall at Tang har ganske så mye bedre seter (savner litt mer lårstøtte i TMY). Den er god å kjøre og er overraskende kvikk, men TMY-en er nok enda kvikkere 😃 BYD-en har ENORMT med plass, men ingen frunk og begrenset plass under bagasjeromsgulvet. BYD-en har større bagasjerom og fleksibilitet med høyere takhøyde helt bak og bakseter som kan skyves frem og tilbake. TMY har mye plass i frunk og under bagasjerommet.
Jeg trenger ikke 7 seter, men ser helt klart situasjoner hvor det kommer til å være 'kjekt å ha' (har 3 barn, på 1 år, 16 og 17, samt 2 hunder, som er en mellomstor rase og en liten). Prismessig er BYD-en dyrere, ferdig levert med så og si det som kan tenkes av ekstrautstyr, blant annet krok, så kommer den på kr. 675.000,- BYD-en er også tectyl-behandlet på understellet ved levering (er TMY dette?). TMY som jeg har 'bygget' på tesla.com kommer på rett i underkant av kr. 618.000,-. Det er med vinterhjul og krok. I tillegg til dette så vil jeg komme til å måtte kjøpe ting som gummimatter, oppbevaringsbokser, tectylbehandle(?), lakkforsegle, skvettlapper, og sikkert noe jeg glemmer i farten 🤔 Så da er jeg vel fort oppe i rundt +/- kr. 650.000,-. Til slutt, teslaforhandler er tur/retur 34 mil fra meg, men BYD selges via min normalt foretrukne forhandler som er på veien mot jobben min, ca 15 minutter unna. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe en bil som jeg må kjøre såpass langt tur/retur ved service og eventuelle feiler på. Men, må innrømme at pdd så er det TMY (gutten) i meg mest vil ha, men den fornuftige (familiefaren) i meg sier BYD 👼🏻😈
BYD-en kan jeg få innen 14-30 dager. TMY-en som jeg har bygget har estimert levering august-oktober. Dere som kanskje vet mer om dette; er denne estimasjonen noe å forholde seg til, eller er det mer sannsynlig at det vil gå langt forbi oktober før den blir levert?

REN-BIL

Kjørelengde er jo ganske forskjellig på disse to. Dersom BYD dekker ditt behov, virker det jo som bilen som passer deg best. Man trenger jo ikke kjøpe Tesla selv om 'alle andre' gjør det 🤔. Kjørt mye Tesla jeg så skal ikke uttale meg så veldig mye og har et praktisk forhold til bil. Derimot er det mange som assosierer bil med følelser og at bil er et uttrykk for egen personlighet. Der er ikke jeg :)

turfsurf

Har ingen personlig erfaring med Tang, bare så det er sagt. Kanskje lurt å titte litt på Facebook forum for den? Har ett inntrykk av at det er en del barnesykdommer. Har sett noen få som har byttet fra Tang til Y.

En annen ting å tenkte på er restverdi. Tror kanskje Tesla holder seg en del bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

BYD er et seriøst merke og Tang er en imponerede bil, men er mange merker som har fått seg en overaskelse på norske saltede veier. At disse er tectylbehandlet kan tolkes som at importør tenker det samme og vil dytte et problem forbi garantiperioden. Tesla er ikke tectybehandlet, NAF har gjort vurderinger av Model 3 som tilsier at disse står veldig godt imot rustangrep i understellet uansett. I utganspunktet ville jeg nok lent meg mot Y om denne var stor nok, men siden du har 34mil t/r til forhandler og godt forhold til BYD forhandleren så ville nok det veid tyngst for meg.

Radial

Kan ikke skryte på meg å ha kjørt Tang, men jeg inspiserte og testa interiøret og stolene på BYD Tang godt før vi tok ut Y i fjor. Tang har virkelig deilige seter å sitte i, og enorme justerinsmuligheter sett mot Tesla sine korte og litt rare 'plastikk" -stoler, med overraskende kort justering av ratt og stol i lengderetning (Liker å ha minst mulig vinkel på foten/kneet på langtur).
I 25+ grader og langtur savner jeg også virkelig noe annet enn skai(plastikk). I det daglige ikke noe stort problem, men på 3-4timers turer trenger jeg å lufte rumpa og strekke på bena en stund.

Tenkte ikke over disse "problemene" i starten når vi henta Y i August i fjor, ny bil er ikke hverdagskost her i gården og Fruen er primærbruker i det daglige.

I tillegg er ikke Y særlig god støymessig på grov asfalt, selv på 19".
Vi har også Mercasol behandlet vår Y + litt støydemping (gjøres samtidig), men det har ikke gitt revolusjonerende resultater.

Vi beholder Y fordi:
Fruen er fornøyd, den går lengst, lader raskest og enkleste både hjemme og på tur(3-fas IT støtte!), Bruker desidert minst strøm (mye mindre en ZS'n), den kosta den gangen over 100k mindre enn Tang MED vinterdekk, har enormt mye plass, sluker det meste av barneseter(men det gjør tang også), trekker 1600kg og trenger ikke reise på service (gjør det selv) for å beholde garantier.
Rett og slett blitt ei nymotens sparebøsse for familien, er denne Y'en... Tross sine "skavanker".

Men hadde nok fint kunne valgt Tang om vi ikke hadde hatt så fin pris på Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

rujo79

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2022, klokken 12:20
Har ingen personlig erfaring med Tang, bare så det er sagt. Kanskje lurt å titte litt på Facebook forum for den? Har ett inntrykk av at det er en del barnesykdommer. Har sett noen få som har byttet fra Tang til Y.

En annen ting å tenkte på er restverdi. Tror kanskje Tesla holder seg en del bedre.

Takk for svar 😊
Jeg skal sjekke litt på facebookforum ja; takk for tips.
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den. Det er dog, eller det hár vært - det begynner å komme seg nå, litt SW mangler. Feks så er det stort sett nettopp kommet mobilapp til denne + at navigasjon kommer først nå i disse dager. Men, det virker som BYD er veldig 'på hugget' og kjappe i vendingene når de får tilbakemeldinger på ting som bør komme på plass.

I forhold til restverdien så er jeg 100% sikker på at TMY holder seg ganske så mye bedre ja. Men, har tenkt på et scenario; når TMY LR også begynner å produseres i Tyskland, kan vi risikere at de som er blitt produsert i Kina plutselig blir mindre ettertraktet slik at verdien på de synker uforutsigbart mye? 🤔

rujo79

Sitat fra: Sandvika på torsdag 26. mai 2022, klokken 13:28
BYD er et seriøst merke og Tang er en imponerede bil, men er mange merker som har fått seg en overaskelse på norske saltede veier. At disse er tectylbehandlet kan tolkes som at importør tenker det samme og vil dytte et problem forbi garantiperioden. Tesla er ikke tectybehandlet, NAF har gjort vurderinger av Model 3 som tilsier at disse står veldig godt imot rustangrep i understellet uansett. I utganspunktet ville jeg nok lent meg mot Y om denne var stor nok, men siden du har 34mil t/r til forhandler og godt forhold til BYD forhandleren så ville nok det veid tyngst for meg.

Hei og takk for svar 😊

At en bil er tectylbehandlet, av importøren eller produsenten, gjør vel ikke garantien for oss som kjøpere noe dårligere, gjør den? Kan ikke se noe annet enn positivt at en bil blir tectylbehandlet 'uoppfordret' av importøren eller produsenten selv.
Kan også nevnes at jeg bor i Troms fylke så kontinuerlig saltede veier er (foreløpig) ikke hverdagskost på vinteren 😬

rujo79

Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 16:09
Kan ikke skryte på meg å ha kjørt Tang, men jeg inspiserte og testa interiøret og stolene på BYD Tang godt før vi tok ut Y i fjor. Tang har virkelig deilige seter å sitte i, og enorme justerinsmuligheter sett mot Tesla sine korte og litt rare 'plastikk" -stoler, med overraskende kort justering av ratt og stol i lengderetning (Liker å ha minst mulig vinkel på foten/kneet på langtur).
I 25+ grader og langtur savner jeg også virkelig noe annet enn skai(plastikk). I det daglige ikke noe stort problem, men på 3-4timers turer trenger jeg å lufte rumpa og strekke på bena en stund.

Tenkte ikke over disse "problemene" i starten når vi henta Y i August i fjor, ny bil er ikke hverdagskost her i gården og Fruen er primærbruker i det daglige.

I tillegg er ikke Y særlig god støymessig på grov asfalt, selv på 19".
Vi har også Mercasol behandlet vår Y + litt støydemping (gjøres samtidig), men det har ikke gitt revolusjonerende resultater.

Vi beholder Y fordi:
Fruen er fornøyd, den går lengst, lader raskest og enkleste både hjemme og på tur(3-fas IT støtte!), Bruker desidert minst strøm (mye mindre en ZS'n), den kosta den gangen over 100k mindre enn Tang MED vinterdekk, har enormt mye plass, sluker det meste av barneseter(men det gjør tang også), trekker 1600kg og trenger ikke reise på service (gjør det selv) for å beholde garantier.
Rett og slett blitt ei nymotens sparebøsse for familien, er denne Y'en... Tross sine "skavanker".

Men hadde nok fint kunne valgt Tang om vi ikke hadde hatt så fin pris på Y.

Hei og takk for svar 😊

Jeg er litt motsatt; jeg liker å sitte med mye vinkel i knærne. Jeg tror jeg har en litt sær sittestillingpreferanse. Jeg er 184cm høy, men sitter mye nærmere rattet enn høyden min skulle tilsi. Også må jeg lengst mulig ned mot dørken med rumpen og opp med lårene 😅 De siste 14 dagene så har jeg testet Ioniq 5, ID.4, TMYLR, Polestar 2 og Tang. Det er uten tvil setene i Ioniq 5 jeg har fått stilt perfekt etter mine preferanser. Men, så har jo den bilen en såkalt 'vektløsmodus', altså en lenestolmodus som er ment brukt mens man venter når den lader. Jeg mistenker at det er pga dette at jeg får stilt så bratt vinkel på setet. TMY-en har skuffende liten vinkel på settet til sammenligning. Skal sies at der er jeg ikke 100% fornøyd med setene i Tang-en heller, men de er mer så tilfredsstillende.

I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?

Vurderer en elbil

Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den.
Det inntrykket sitter jeg med også.

Etter å ha prøvekjørt begge ganske mye, ville jeg valgt BYD av disse to. Komfort og størrelse.
Fossilbil

Sandvika

Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 26. mai 2022, klokken 13:28

Hei og takk for svar 😊

At en bil er tectylbehandlet, av importøren eller produsenten, gjør vel ikke garantien for oss som kjøpere noe dårligere, gjør den? Kan ikke se noe annet enn positivt at en bil blir tectylbehandlet 'uoppfordret' av importøren eller produsenten selv.
Kan også nevnes at jeg bor i Troms fylke så kontinuerlig saltede veier er (foreløpig) ikke hverdagskost på vinteren 😬
Nei, det gjør ikke garantien dårligere og i utgangspunktet er dette positivt. Det er heller ikke uvanlig at importørene legger på dette før bilene går ut på norske saltede veier. Samtidig så er ikke dette et kvalitetstegn i seg selv da det også kan oppfattes som "billig triks" for å unngå problemer i garantiperioden.

Radial

Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:54
I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?

Ikke hatt noen problemer med vår Y, bare hatt 3 riper på utleveringen som måtte utbedres (så en nisse praktisk talt snuble over hjørnet på bilen min under utlevering...) + Montering av HF.

Vedr. vedlikehold selv mener jeg i første omgang Bremser og klima-filter ihht anbefalingene. Etter 15år med bare gamle biler, er jeg relativt kompetent til sånt selv egentlig.
MG'n derimot må ha "stempel i boka" for ikke å miste garantier, og er tross en vesentlig lavere innkjøpspris ganske mye dyrere å drifte - særlig vinterstid pga svært høyt forbruk (mangler Varmepumpe). Note to self ved neste korsvei.

Eneste jeg trolig må inn på verkstedet med på Y'en etter hvert er byttet av AC tørkefilter hvert 4'e år, siden jeg selv ikke har apparat for å håndtere AC gass.

På denne måten sparer jeg ganske mye penger på Y vs de fleste andre bilmerker... hjelper også bra med dagens strømpriser at Y er gjerrig på strømmen ift sin størrelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

rujo79

Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:34
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den.

Etter å ha prøvekjørt begge ganske mye, ville jeg valgt BYD av disse to. Komfort og størrelse.

Har lest en del nå i kveld på Norsk facebookforum om Tang. Da ble jeg straks litt mer skeptisk. Det kan se ut som det begynner å komme noen gjenganger-feiler på den. Skal være veldig forsiktig med å si så mye om det, langt mindre konkludere med noe, men kan nevne; fukt i lykter, sprekk i lykter, panser som er alt for svakt - som gjør at man svært lett får bulk i det, rust i takluke og laber kvalitet på bremsedeler bake. Skal sies at av disse tingene er det fukt i lyktene bake og svakt panser som går igjen hos flere. De aller fleste der er storfornøyde med bilen til tross for feil og mangler da dette er ting som fikses på garanti. Uansett surt å måtte inn på verksted opptil flere ganger med en helt ny bil.

rujo79

Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 21:31

Ikke hatt noen problemer med vår Y, bare hatt 3 riper på utleveringen som måtte utbedres (så en nisse praktisk talt snuble over hjørnet på bilen min under utlevering...) + Montering av HF.

Vedr. vedlikehold selv mener jeg i første omgang Bremser og klima-filter ihht anbefalingene. Etter 15år med bare gamle biler, er jeg relativt kompetent til sånt selv egentlig.
MG'n derimot må ha "stempel i boka" for ikke å miste garantier, og er tross en vesentlig lavere innkjøpspris ganske mye dyrere å drifte - særlig vinterstid pga svært høyt forbruk (mangler Varmepumpe). Note to self ved neste korsvei.

Eneste jeg trolig må inn på verkstedet med på Y'en etter hvert er byttet av AC tørkefilter hvert 4'e år, siden jeg selv ikke har apparat for å håndtere AC gass.

På denne måten sparer jeg ganske mye penger på Y vs de fleste andre bilmerker... hjelper også bra med dagens strømpriser at Y er gjerrig på strømmen ift sin størrelse.

Høres nydelig ut med ingen feiler hittil på bilen 🤩
Jeg skal ikke skryte på meg å være hobbymekaniker; jeg skjønner det slik at ting som feks bremser kan man fint få service på via et hvilket som helst verksted, ikke kun via teslaverksted? Veldig bra i så fall. Og jeg som trodde at man måtte til Tesla for det aller aller meste 😊

rujo79

Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:34

Ser den. Spørsmålet er om komforten er SÅ mye dårligere i TMY 🤔 I forhold til til størrelse, eller, lagringsplass, så er jeg ikke helt overbevist om at Tang har noe mer plass sånn litermessig. Kanskje heller omvendt. Bagasjerommet er større og mer praktisk i Tang ja, uten tvil - slik at lasting av høye ting er mer mulig (feks et stort hundebur). Men den har ingen frunk og under bagasjerommet er det kun et lite oppbevaringsrom til ladekabel og nødvendig nødutstyr. Det er null plass til å laste inn noe. Men i TMY så er det megasvært under bagasjerommet og en stor frunk + et ganske så stort bagasjerom.

Radial

Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 21:31

Høres nydelig ut med ingen feiler hittil på bilen 🤩
Jeg skal ikke skryte på meg å være hobbymekaniker; jeg skjønner det slik at ting som feks bremser kan man fint få service på via et hvilket som helst verksted, ikke kun via teslaverksted? Veldig bra i så fall. Og jeg som trodde at man måtte til Tesla for det aller aller meste 😊

Nei du trenger ikke dra til Tesla for å ha anbefalt service/vedlikehold. Lokalt verksted kan fint utføre dette for deg.

Men garanti-saker må ofte til Tesla selvsagt, men enn så lenge (9mnd, bank i bordet) ikke hatt behov for dette.

Skal sies det var nære på det ble en saftig reklamasjon på varmepumpa i vinter når varmen forsvant i -20°c på E6..var borte i 10-15minutter før den kom tilbake.
Var visst software -problemer som ble løst av seg selv etter hvert via masse OTA oppdateringer...tror det var ny software annenhver dag en periode der.. Var heftig debatert her inne også, mange hadde problemer, flere varmepumper tok også kvelden av det og måtte fysisk byttes.

Får håpe dette er løst permanent nå, var ikke problemer etter hvert ihvertfall.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA