Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innleveringsestimat gått ut på tid

Startet av Hans Inge Berg, onsdag 18. mai 2022, klokken 11:22

« forrige - neste »

glx-rider

Hvilke prisestimat mottar dere på nettbil og andre steder nå?

Er med i gjengen av "Y eiere som skal ha Performance og kvitter seg med sin LR"

emurof

Sitat fra: thorerik på torsdag 02. juni 2022, klokken 15:33Må bare le av Tesla sin håndtering. Fikk oppdatert tilbud nå siden det forrige gikk ut for 7 dager siden. De gikk ned 50 000,- for å prøve å lure de som venter på Y utlevering.
Må si at jeg ser frem til å selge begge bilene og aldri måtte forholde meg til Tesla sin elendige business. Lederen deres er jo for slavearbeid, så lykke til videre!

Slavearbeid?

Tenker du på fabrikken i Kina, der de som frivillig valgte å jobbe "closed loop" fikk både bedre betalt og bedre vilkår?

thebadger

Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 16:34
Slavearbeid?

Tenker du på fabrikken i Kina, der de som frivillig valgte å jobbe "closed loop" fikk både bedre betalt og bedre vilkår?
Du må ikke stille disse spørsmålene.
Kina = dårlig
Tyskland = bra

Og ikke begynne å snakke om hvorvidt biler produsert med russisk gass i Tyskland er bedre enn biler produsert i Kina.
Kina = dårlig.

hELgenen

Kan jo bli en del ekstra kroner å betale i avgift dersom fargen bestillt ikke går i produksjon i høst?

Mulig Tesla kjører en ny runde med made in us biler til Norge for å bøte på dette? Og i så fall er det jo en nedside på kvalitet.

Så en Munro video for ikke lenge siden om en fersk Model Y made in us...den var definitivt ikke skrudd sammen av stolte,edru arbeidere for å si det forsiktig.

Berlin og MIC holder ok kvalitet,mens US versjoner ser ut til å en viss andel "opiod skader"

Og skal en mikse politikk,arbeidsforhold og kvalitet inn i dette så er det vel kun Berlin som gjelder.......

thebadger

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. juni 2022, klokken 22:48
Og skal en mikse politikk,arbeidsforhold og kvalitet inn i dette så er det vel kun Berlin som gjelder.......
Helt riktig. Kina har så gode arbeidsforhold og rettigheter for arbeidere, mens Tyskland trenger at internasjonale selskaper etablerer seg sånn at arbeiderne får bedre vilkår.

hELgenen

Sitat fra: thebadger på søndag 05. juni 2022, klokken 05:14
Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. juni 2022, klokken 22:48
Helt riktig. Kina har så gode arbeidsforhold og rettigheter for arbeidere, mens Tyskland trenger at internasjonale selskaper etablerer seg sånn at arbeiderne får bedre vilkår.

Ingen Europeer stiller spørsmålstegn ved en bil produsert i Tyskland. Er den produsert i Kina er det mange som rynker på nesa og er negativ fordi de ikke vil støtte Kina. Er den produsert i USA rynker mange på nesa da de ikke vil kjøpe katta i sekken. En amerikaner vil helst handle Amerikansk, en kineser kun kinesisk. Tesla har en fot inne i alle markedene og woke samfunnet vi nå lever i tåler ikke negativ omtale så å kunne tilby biler fra ulike land til ulike markeder er jo også en strategi.

Ellers verdt å merke seg at korrelasjonen mellom Tesla og Bitcoin er > 0.8. Det er ganske betydelig - og nå stuper jo BTC videre nedover - så sånn sett må Tesla prøve å kontre en negativ utvikling på BTC også.

Jeg har nevnt det for 100 år siden at BTC burde Tesla holdt seg langt borte fra.

Ellers er nå grå farge utsatt til 2023 for model Y - så de som sitter på denne kan legge til 25% MVA på beløp over 500k. Dette er trolig penger man aldri får igjen på bruktmarkedet sammenlignet med en sort variant
Innbytteprisen man får avtalt vil trolig stupe fremover også i takt med at Tesla jakter nye marginer - trolig mye bedre å omsette bilen på finn.no

Electric cars in Norway

Ja, det tror jeg også.

« Innbytteprisen man får avtalt vil trolig stupe fremover også i takt med at Tesla jakter nye marginer - trolig mye bedre å omsette bilen på finn.no»

tornaldo

Sitat fra: thorerik på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:29
Har selv ett innbytteforslag på 406 000,- for en tm3p 2019 med 55000 km.
Det utløper neste uke, så må be om nytt og blir intr å se om de da prøver seg med ett skambud.

Sitat fra: thorerik på torsdag 02. juni 2022, klokken 15:33
Må bare le av Tesla sin håndtering. Fikk oppdatert tilbud nå siden det forrige gikk ut for 7 dager siden. De gikk ned 50 000,- for å prøve å lure de som venter på Y utlevering.
Må si at jeg ser frem til å selge begge bilene og aldri måtte forholde meg til Tesla sin elendige business. Lederen deres er jo for slavearbeid, så lykke til videre!

En 2019 TM3P går for under 400k på Finn. Hvis du fikk et tilbud på 355k i innbytte, så er det helt innafor.

Alltid like sjarmerende å annonsere sin avgang og skrive "lykke til" til gjenværende kunder og fremtidige eiere på forum og Facebook...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

Sitat fra: tornaldo på mandag 06. juni 2022, klokken 09:15
En 2019 TM3P går for under 400k på Finn.
Not anymore. Ikke med 55k km i alle fall.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tornaldo

Sitat fra: Contango på mandag 06. juni 2022, klokken 13:48
Sitat fra: tornaldo på mandag 06. juni 2022, klokken 09:15
En 2019 TM3P går for under 400k på Finn.
Not anymore. Ikke med 55k km i alle fall.

Det ligger et par biler til 399, ca 80000 km.

Så jo, du får nok etter litt forhandling en tilsvarende med litt kortere km for 400000.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

Skal selge en 3BP selv snart så følger litt med. Jeg tror du tar feil, men ingen av oss vet vel akkurat det. Markedet er uansett temmelig spenstig, og bruktprisene har lagt seg på et nytt og høyere nivå ila de siste 2-3 månedene. Kanskje er de litt stigende ennå. For M3 sin del så stopper Finn omsetningen litt opp hver gang det slippes inventory biler. 355 for en M3P med 55k mener jeg det er helt unødvendig å akseptere. Den blir solgt på under et døgn om den legges ut for 380 på Finn.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tornaldo

Det er mye man kan diskutere, men når det ligger to stk under 400k på Finn, dog med noe høyere kilometer, gir det seg litt selv. At man kan få litt mer for en bil som er gått litt kortere, det er jeg enig i.

At det er unødvendig å akseptere 355k er jeg også helt enig i, men her var det altså snakk om innbyttepris, og det synes jeg er helt innafor. At man garantert får mer for den på Finn er klart.

Når man begynner å snakke om skambud som "thorerik" var innpå, er man på ville veier.

geear

Man kan ikke forvente at Tesla skal være helt opp mot markedspris. Det koster de penger å håndtere en innbyttebil, lagre, klargjøre og selge den. De skal heller ikke ta unødvendig risiko, så de bør være godt på den sikre siden. Innbyttetilbudet jeg fikk på Model X syns jeg var meget bra, og endte vel med å få kun 22k mer på Finn, helt på grensa til at det var verdt styret og risikoen.

thorerik

Sitat fra: tornaldo på mandag 06. juni 2022, klokken 18:01
Det er mye man kan diskutere, men når det ligger to stk under 400k på Finn, dog med noe høyere kilometer, gir det seg litt selv. At man kan få litt mer for en bil som er gått litt kortere, det er jeg enig i.

At det er unødvendig å akseptere 355k er jeg også helt enig i, men her var det altså snakk om innbyttepris, og det synes jeg er helt innafor. At man garantert får mer for den på Finn er klart.

Når man begynner å snakke om skambud som "thorerik" var innpå, er man på ville veier.

Når Tesla velger å verdsette samme bilen til 55k lavere en uke etterpå så er det helt klart noe som foregår. At de bevist gir ett lokketilbud man ikke kan benytte seg av fordi at dem ikke leverer bil innen fristen går ut mener jeg sier noe om deres verdier.

Men som sagt, finn blir det på begge 👍

geear

Sitat fra: thorerik på mandag 06. juni 2022, klokken 20:31

Når Tesla velger å verdsette samme bilen til 55k lavere en uke etterpå så er det helt klart noe som foregår. At de bevist gir ett lokketilbud man ikke kan benytte seg av fordi at dem ikke leverer bil innen fristen går ut mener jeg sier noe om deres verdier.

Men som sagt, finn blir det på begge 👍
Nå er det vel ikke en uke senere, men 67 dager senere, for det første var vel gyldig i 60 dager? Men enig i at det er litt snålt, prisene har heller steget enn sunket i det siste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA