Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kango som noen ganger lader noen ganger ikke

Startet av unak, fredag 05. oktober 2012, klokken 19:33

« forrige - neste »

unak

Limer inn min klagetekst.
--
Hei,

Da jeg kjøpte el-bilen fikk jeg beskjed om at det er gratis å parkere på alle offentlige parkeringer. Jeg kjøpte el-bil fordi jeg er avhengig av å kjøre til jobben på grunn av.....

Ladestasjoner er merket med urskive og maks 16 timer.
Altså jeg kan stå på en el-bil-parkering i 16 timer uten å lade, og oppta en ladeplass uten å bruke laderen når jeg ikke har behov for det.

Men når jeg står på vanlig offentlig parkering, noe jeg må gjøre fordi ladestasjonene er jo aldri ledige, så forstår jeg det slik fra tilleggsavgiften at jeg ikke kan stå der mer enn 2 timer? Dette visste jeg ikke og jeg synes dette virker mot sin hensikt. Hvordan skal folk kjøre mer miljøvennlig til arbeid i Sentrum når de ikke kan få parkere der mer enn to timer? Jeg har parkert i flere uker og plutselig en dag hadde jeg fåt bot?

Det er noe fundamentalt galt med denne praksisen. Logikken er enkel, hvis jeg ikke trenger å lade, så bør jeg ikke oppta en plass på ladestasjon og heller kunne parkere på vanlig offentlig parkering i alle fall en arbeidsdag.

Jeg håper dere forstår dette og imøtekommer mitt ønske om å oppheve tilleggsavgiften for å ha stått på en gratis parkering mer enn 2 timer.

Skiltet var heller ikke merket med urskive, så hvordan vet man at dette gjelder også el-biler?

Håper på positivt svar.

mvh
Nissan Leaf (svart)

Phuc

Jeg har alltid flyttet bilen min etter 2 timer de gangene jeg står på maks 2-timer-skilt.
(Holder visst ikke å bare endre på urskiva og stå på samme plass.)

Tanken med maks P-tid er vel for å få rotasjon/flyt på parkering slik at folk som skal innom butikkene i sentrum med bil faktisk har mulighet til dette.

Hvis du bor i Oslo, så er det mange plasser i Kongens gate som ikke har maks P-tid.
Du kan jo også parkere i 2 timer før du tar deg en runde rundt til de plassene som har 16 timers parkering senere på dagen.
Det er overraskende hvor tidlig folk drar hjem fra jobb noen dager  ::)

Skjønner frustrasjonen din og håper på flere parkeringsplasser (ikke nødvendigvis ladeplasser) til elbil i takt med det voksende elbil-markedet.

Man er ikke garantert parkeringsplass selv om man kjører elbil (selv om man kan få inntrykk av dette av de som selger elbiler). Men se på den lyse siden.. man forurenser mindre når man kjører rundt i jakt etter en parkeringsplass :P
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Elinor

Jeg har fått bot når jeg har stått over maxtid og snurret på skiva. Klaget uten å få medhold.
Har også fått bot når jeg har flyttet bilen til annen plass på samme sted. Klaget og fikk avslag. Klaget på nytt og ba dem se på bildene parkeringsvakten hadde tatt - og fikk medhold.
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

akseln

Det er nok opp til den enkelte bileier å sette seg inn i reglene. Enn så lenge gjelder max-tid uansett. Klagen blir nok blankt avvist.

Om det blir en løsning som i bedre grad frigjør ladeplasser får vi se, men det begynner å bli trangt i Oslo nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA