Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader på Aksdal

Startet av Elinor, fredag 05. oktober 2012, klokken 17:37

« forrige - neste »

Elinor

I går hadde jeg en skikkelig skummel opplevelse på motorveien ved bensinstasjonen etter påkjøringen ved Høvik. To biler kjører ut fra bensinstasjonen. Jeg ser at den ene har god fart, og slakker litt på gassen for å slippe den inn for å bidra til flyt i trafikken. Trenger ikke bremse engang. I-Mieven som ligger bak meg slenger seg ut til venstre, og kaster seg inn rett foran bilen jeg slapp inn, som var på vei til å svinge inn i midterste felt. Det innebærer full bråstopp for meg og bilen foran , jeg sto bokstavelig talt på bremsen. I-Mieven suser videre i vilt tempo. Bak meg er det heldigvis ingen. Denne gangen gikk det bra.
Håper du er her og leser dette.

Jeg kjører Reva og har gjort det i over to år. For mange elbilister med nyere og kjappere bil går det nok for sakte med meg.
Dessverre er dette absolutt ikke første gang jeg opplever dristige forbikjøringer i kollektivfeltet. Og det som er trist er at det er andre elbilister som har minst tålmodighet med oss. Andre "treiginger" som også opplever det slik?
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

sven erik

ja det er mye uvettig kjøring både av elbiler å fosil biler kjører selv en I Miev  men kjører pent å rolig for å få mest mulig  km ut av batteriene  å lengst mulig rekkevidde men folk skjører som idioter  å tenker ikke  på at de ikke kommer før fram men faktisk kan havne på  sykehus å aldri komme fram å ta med seg fler

tomrh

Ja, imiev'en er i kvikkeste laget for noen. En venn av meg fikk prøvekjøre her om dagen og fikk bakoversveis og wow-opplevelse, han hadde aldri drømt om at en slik tass kunne aksellerere så bra. God aksellerasjon er vanligvis en god egenskap man ser etter når man kjøper bil, men i praksis når man vet at man "vinner" ut av kryssene er det lett å falle for fristelsen å ta halsbrekkende filskifter og forbikjøringer etc. Tesla S kommer helt sikkert til å bli misbrukt på denne måten, den har aks i grenselandet mot det ukontrollerbare for folk flest. Heldigvis er elbil fremdeles ganske upopulært hos de yngste sjåførene, de vil høre hestekreftene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Uten å forsvare kjøringen til iMieven -hvor fort kjørte du?

Jeg opplever daglig at biler kjører sakte i kollektivfeltet, selv om de enkelt kunne sluppet forbi biler ved å legge seg inn i høyrefelt.
Sist i dag; med en rød Leaf som tok av ved Fornebu etter å ha ligget i rundt 60km/t med en lang kø bak seg. I perioder kjørte han faktisk saktere enn høyrefeltet...

Når jeg kjørte Peugeot 106 slapp jeg forbi biler nesten hver dag. De jeg slapp forbi var fornøyde -og jeg var fornøyd. Anbefales!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elinor

Akkurat der kjørte jeg sakte. Kom rett fra innkjøringsfeltet på Høvik og hadde fossilbiler foran meg som skulle legge seg inn i høyrefeltet. Men det samme gjaldt for I-miev'n, det var ikke mulighet for stor fart. Den forbikjøringen var så j....a stygg at jeg har nesten ikke ord. Og jeg hadde fått skylda også, om jeg hadde havnet i rumpa på bilen foran.

Jeg legger meg også ofte inn - og kan godt kjøre i høyrefeltet om farten her går i rundt 60 km/t.
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

El rayo

Jeg mener at når man kjører på motorvei/forkjørsvei bør man ikke slakke av på farten for å slippe inn biler som har vikeplikt. Dette kan føre til at de som skal inn og slakker av på farten for å legge seg inn bak deg oppdager at dere fremdeles er på kollisjonskurs fordi du også slakker av på farten.

Etter beskrivelsen din virker det som om den du slapp inn ikke var våken og obs på trafikken rundt seg, panikkbremset helt unødvendig da iMiev-en plutselig kom inn i synsfeltet. Forutsetter at iMiev-en hadde langt høyere fart enn alle andre slik du beskriver.

Jeg synes mange bilførere er blitt veldig usikre på om de skal vike eller kjøre etter at mange kryss ble gjort om til rundkjøringer. Enkelte stopper for biler som kommer fra venstre i et vanlig kryss, møtte en slik senest i ettermiddag. Selv om jeg hadde stoppet for den som fra høyre for meg, så stoppet bilføreren også og vinket meg fram. Var han på jakt etter en ny venstre forskjerm? Så sto vi der i noen sekunder og så på hverandre. Endelig oppfattet bilføreren at jeg ikke kom til å kjøre først. Slike episoder fører til at trafikken går tregere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elinor

Sitat fra: El rayo på fredag 14. september 2012, klokken 17:01

Etter beskrivelsen din virker det som om den du slapp inn ikke var våken og obs på trafikken rundt seg, panikkbremset helt unødvendig da iMiev-en plutselig kom inn i synsfeltet. Forutsetter at iMiev-en hadde langt høyere fart enn alle andre slik du beskriver.


Nei, det var ikke sånn. Dette var et påkjøringsfelt, kollektivfeltskiltet sto lenger fremme. Da virker det ikke spesielt lurt av iMiev-en-sjåføren og kaste seg rett inn foran en som er pålagt å legge seg inn i høyre ordinære kjørefelt.

Men altså; synes dere vi i kollektivfeltet skal tviholde på retten til å kjøre uten å flette i det hele tatt når det er kø i påkjøringsfeltet? Fra 7.50 til nærmere halv ni går det rimelig i ett i kollektivfeltet med buss, taxi, motorsykler og elbiler. I alle fall der jeg skal inn på motorveien (Høvik).
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: El rayo på fredag 14. september 2012, klokken 17:01
Jeg mener at når man kjører på motorvei/forkjørsvei bør man ikke slakke av på farten for å slippe inn biler som har vikeplikt. Dette kan føre til at de som skal inn og slakker av på farten for å legge seg inn bak deg oppdager at dere fremdeles er på kollisjonskurs fordi du også slakker av på farten.

I morgenrushet på E18 er vi nok tjent med å vise noe hensyn til bilister som skal kjøre på. Jeg praktiserer vanligvis fletting ved Høvik. Dersom man står steilt på sin rett så oppstår det flere farlige situasjoner.

Når det er sagt så overraskes jeg stadig over frekkheten til en del bilister som kjører på ved Høvik. Ikke sjelden ser jeg at de presser seg foran busser eller insisterer på å presse to biler inn i flettingen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Phuc

Kan bare se det for meg om noen år... "Obligatorisk grunnkurs i bruk av kollektivfelt og fletteregler for elbil og teoriprøve vedrørende elbilparkering og lading."
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

foxy

#9
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 14. september 2012, klokken 20:55
Sitat fra: El rayo på fredag 14. september 2012, klokken 17:01
Jeg mener at når man kjører på motorvei/forkjørsvei bør man ikke slakke av på farten for å slippe inn biler som har vikeplikt. Dette kan føre til at de som skal inn og slakker av på farten for å legge seg inn bak deg oppdager at dere fremdeles er på kollisjonskurs fordi du også slakker av på farten.

I morgenrushet på E18 er vi nok tjent med å vise noe hensyn til bilister som skal kjøre på. Jeg praktiserer vanligvis fletting ved Høvik. Dersom man står steilt på sin rett så oppstår det flere farlige situasjoner.

Når det er sagt så overraskes jeg stadig over frekkheten til en del bilister som kjører på ved Høvik. Ikke sjelden ser jeg at de presser seg foran busser eller insisterer på å presse to biler inn i flettingen.

Carl Anton


2 ting slår meg når jeg kjører innover om morgen- ikke bare ved høvik, men også blommenholm og sandvika.

1. Veldig mange bilister skjønner ikke/kan ikke fletting - enten det er fossil sjåfører som prøver å flette inn i høyre fil langt før påkjøringsfeltet er slutt, eller andre som for en eller annen grunn ikke slipper de inn i høyre fil på motorveien eller el-bilister/taxi/bus som ikke slipper bilene inn i påkjøringsfeltet.

2. stadig flere el bilister som oppfører seg som idioter - nylig presset segen leaf bak meg ved blommenholm over i påkjøring felt med hensikt å passere en elbil (meg) før videre ferd mot høvik. (seff klarte han det ikke å presse seg foran meg tiltros for at han prøvde  ;D)

Er fletting oppførselen til mange nordmenn en genetisk feil på samme måte som mange MÅ kjøre uansett hastighet i venstre fil på motorveien? Man ser sjelden slikt i andre land...

Jeg slipper alltid en bil inn fra påkjøringsfelt overalt - men dog ikke før påkjøringsfeltet slutter og det  er naturlig med innfletting der. - jeg kaller det voksenopplæring.
I-miev 2011
Asker

El rayo

Sitat fra: Elinor på fredag 14. september 2012, klokken 18:08
Sitat fra: El rayo på fredag 14. september 2012, klokken 17:01

Etter beskrivelsen din virker det som om den du slapp inn ikke var våken og obs på trafikken rundt seg, panikkbremset helt unødvendig da iMiev-en plutselig kom inn i synsfeltet. Forutsetter at iMiev-en hadde langt høyere fart enn alle andre slik du beskriver.


Nei, det var ikke sånn. Dette var et påkjøringsfelt, kollektivfeltskiltet sto lenger fremme. Da virker det ikke spesielt lurt av iMiev-en-sjåføren og kaste seg rett inn foran en som er pålagt å legge seg inn i høyre ordinære kjørefelt.

Men altså; synes dere vi i kollektivfeltet skal tviholde på retten til å kjøre uten å flette i det hele tatt når det er kø i påkjøringsfeltet? Fra 7.50 til nærmere halv ni går det rimelig i ett i kollektivfeltet med buss, taxi, motorsykler og elbiler. I alle fall der jeg skal inn på motorveien (Høvik).
Er det stillestående kø så fletter man selvfølgelig (annenhver bil fra to kjørefiler inn i en fil). Er det ikke stillstående, men køen går veldig sakte så bør man holde såpass stor avstand til bilen foran at de som skal inn på motorveien får plass, én og én.

Enig i at iMiev-førerens oppførsel er farlig, om det ikke gikk klart fram av det første svaret.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Påkjøringen ved høvik er merket med flere vikeplikt-skilt, det samme er påkjøringen ved bensinstasjonen.
Å praktisere fletting ved høvik (kirke) er en "hyggelig" praksis, men så lenge det er vikeplikt kan ikke de som kommer på anta at de blir sluppet inn. De kan heller ikke kjørt som om det ikke er et vikeplikt skilt der, det gjør de faktisk nå.

Å flette ved bensinstasjonen er tullete, da må man i praksis bremse opp og skape kø bakover, hva dere mener er problematisk med vikeplikt her skjønner jeg ikke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#12
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 15. september 2012, klokken 17:20
Å flette ved bensinstasjonen er tullete, da må man i praksis bremse opp og skape kø bakover, hva dere mener er problematisk med vikeplikt her skjønner jeg ikke.

Er i utgangspunktet enig med deg Griffel, men å ikke bremse ned og slippe inn folk akkurat der er å leke med livet.
Jeg har hjertet i halsen hver dag når jeg kjører forbi der. Jeg vet ikke hva som går av dem jeg, men flere ganger hver eneste uke kommer det en tulling som et olja lyn med dødsforakt ut der når jeg skal forbi.
Spørs om ikke et lengre innkjøringsfelt hadde vært tingen her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

En utfordring med påkjøringsfeltet ved bensinstasjonen på Høvik er dårlig sikt når store biler er parkert langs E18 i bensinstasjonsområdet. Tror mange ser etter busser og blir overrasket når små elbiler dukker opp. Her fletter jeg ikke, men er klar for nødbremsing når tullingene legger seg ut i kollektivfeltet uten å se seg skikkelig for.

For øvrig tror jeg at vi som har små elbiler nok blir utsatt for noe av det samme som motorsykler: Bilene ser deg, men pga. at de er større så er fristelsen til å bryte vikeplikten større. Er det flere enn meg som aner en trend hvor varebiler og SUV-er er heftigere i vikepliktbruddene og har mer aggresiv adferd?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

#14
Sitat fra: Elmo på lørdag 15. september 2012, klokken 21:28
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 15. september 2012, klokken 17:20
Å flette ved bensinstasjonen er tullete, da må man i praksis bremse opp og skape kø bakover, hva dere mener er problematisk med vikeplikt her skjønner jeg ikke.

Er i utgangspunktet enig med deg Griffel, men å ikke bremse ned og slippe inn folk akkurat der er å leke med livet.

Det var vel ikke meg, men Thomas. Det gjør ikke så mye for jeg er helt enig med Thomas, og var flink til å flette ved Høvik og ekstra oppmerksom ved bensinstasjonen, men ikke spesielt flettevennlig. Når det gjelder Høvik er det også viktig å passe på, og hjelpe de som ønsker å kjøre av fra E 18 mot Høvik.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 16. september 2012, klokken 07:39Er det flere enn meg som aner en trend hvor varebiler og SUV-er er heftigere i vikepliktbruddene og har mer aggresiv adferd?
Skulle jeg nevne en gruppe som jeg tidliger oppfattet som mer "kreative" i å utnytte uortodokse forbikjøringsmuligheter var det heller de som kjører større Audi.

Nå bruker jeg buss mer en før, og synes nok at noen av våre nye elbilførere er vell så friske i kjørestil. Selv tok jeg med elbilens sedate kjørestil over i fossilen, kjører jevnt og pent (brenner ferre fossiler), ergrer meg mindre over fartsgrensene, men lager allikevell ikke mye kø. Denne gode ting med tidligere generasjon elbil er borte.

Ellers observerer jeg fra bussen at det er god plass i kollektivfeltet ennå for elbiler,busser og taxi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA