Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nyfrelst elbileier i Bergen

Startet av emagic, torsdag 04. oktober 2012, klokken 18:00

« forrige - neste »

emagic

En liten bønn til dere med LEAF...

Når noen ligger bak dere i en tunnel, med flere felter i bredden, få andre bilder i nærheten og blinker gjentatte ganger på dere med fjernlysene så er det IKKE for å varsle om at eksospotta er i ferd med å falle av, men at dere KJØRER I MØRKET UTEN NOEN BAKLYS TENT!

Dette begynner å bli en gjenganger og er temmelig skummelt i de svingete tunnellene inne i Oslo.

Lysbrytere skal stå på auto eller ON!

Hilsen frustrert I.Miev eier! (Som alltid kjører med tente hovedlykter)


leafster

Hvis man kjører i mørket uten baklys så kjører man vel uten lys foran også? Jeg vil tro at DRL ikke er tent når bryteren står av-posisjon. Har ikke testet.

Jeg har aldri lagt merke til dette fenomenet, og jeg legger merke til de fleste Leaf rundt meg. Det jeg derimot ser er at trillingene krever at det er litt mørkere enn Leaf før hovedlyset tennes.

Selv kjører jeg med lyset i auto hele tiden. Liker utseende bedre med hovdelyset på, men da fungerer ikke automatisk blending i dashbordet - noe jeg liker svært godt.

akseln

Tror også at 99% av Leaf-eierne kjører med lysbryteren i ON eller AUTO.

Nå er det jo slik at tunnelene i Oslo er godt opplyste og det kan være at enkelte sensorer oppfatter dette som dagslys. Da er det bilen som er dum og ikke eierne :-)

Uansett så mener jeg at hvis du opplever å kjøre på en Leaf fordi baklysene ikke er tent, så kjører du rett og slett for fort!


Noppo

Helt enig i at de aller fleste kjører med lyset på Auto eller On.

Men jeg har oppdaget at Briger N Haug på Rud konsekvent setter lyset til "off" når jeg har vært på service. (En gang for garantireparasjon og en gang for software oppgradering.)

Begge gangene har det tatt litt tid før jeg har oppdaget dette. Skummelt. (Men jeg kan ikke huske å ha sett at noen har blinket på meg...)
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

cra

Jeg har riktignok aldri kjørt bak en annen leaf i tunnell, men jeg merker at min er snar til å slå på mer lys når bryteren står i auto. Av andre biler har jeg sett mange som ikke har lys bak i tunneller, og forsåvidt også ute etter at det har blitt mørkt. Sikkert noe med om bryteren står i stilling off, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

En smart måte å sjekke om auto virker er å sette navigasjonsskjermen i Auto. Den vil da ha hvit bakgrunn når baklyset er av og mørk bakgrunn når baklyset er på.

gbzdoc

Tror nok du bare er litt overfokusert på elbiler/Leaf. Dette fenomenet gjelder mange biler da stort sett alle nye biler nå følger EU standarden. Da er ikke lenger den særnorske programmeringen med "alltid på" der lenger, og brukerne kan selv ødelegge for seg selv og sine medtrafikanter.

Forøvrig var også min Leaf satt til Off etter en tur hos BNH, så kanskje man burde sende en bønn til de om å endre rutinen sin.

arnejorg1

Kan forstå frustrasjonen din dersom du opplever dette, men da tror jeg ikke bryteren står rett innstilt. Jeg har lysene på auto. Alle de gangene jeg har kjørt inn i en tunnel har hovedlysene kommet på. Da skal jo baklysene også komme på, så dette synes jeg er merkelig. Jeg tror nok som sagt at disse leaf eierene uten baklys, har lysene feil innstilt ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

Sitat fra: gbzdoc på fredag 14. september 2012, klokken 10:00
Tror nok du bare er litt overfokusert på elbiler/Leaf. Dette fenomenet gjelder mange biler da stort sett alle nye biler nå følger EU standarden.
Helt enig. Det er dessverre slik at automatikk ikke alltid virker i praksis slik det gjør der fabrikken tester det. Derfor må vi bilførere være smartere enn automatikken og skru på lysene manuellt og stille  om kupeventilasjon fra friskluft til resirkulering når vi kommer til en tunnell. Og motsat når vi kommer ut av tunnellen igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gbzdoc

Nja... Auto har fungert meget bra på alle mine biler, det er bare det at en del klarer å sette lysene til "Off", og da forblir det mørklagt...

Tidligere ble det lagt inn en egen innstilling og i "verste fall" er relé som sørget for at biler solgt i Norge alltid hadde lysene på. Man kunne i verste fall få de ned på parklys, men da er det likefullt lys bak.

Arnt Helge

Det at BNH slår lysene på off når bilen forlates, er korrekt ifølge Leafens instruksjonsbok.!! :-)
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

erik e

Det er ikke rart det er krig i verden. ;) Ha en riktig god dag. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Godt det er omtrent ingen som leser instruksjonsboka skikkelig da... ;-)

sla

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

arnejorg1

Nå er jo ikke dette noe problem på Leaf, siden baklysene på Leaf tenner samtidig med kjørelysene.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA