Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nyfrelst elbileier i Bergen

Startet av emagic, torsdag 04. oktober 2012, klokken 18:00

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 24. september 2012, klokken 17:24
Nå er jo ikke dette noe problem på Leaf, siden baklysene på Leaf tenner samtidig med kjørelysene.

Niks, baklysene på Leaf tenner ikke sammen med kjørelysene. De tenner sammen med nærlysene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kryten



Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. september 2012, klokken 18:50

Niks, baklysene på Leaf tenner ikke sammen med kjørelysene. De tenner sammen med ærlysene.

Helt riktig. når bryteren står i off eller auto er det DRL (Daytime Running Lights) som er på, dette er den lille pæren fremst i tåkelyset.

Litt dumt at ikke folk er oppmerksomme på om bryteren står i auto eller off.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

cra

Sitat fra: Kryten på mandag 24. september 2012, klokken 20:34
Litt dumt at ikke folk er oppmerksomme på om bryteren står i auto eller off.

Hadde vært like greit om Auto var "på enden" av skalaen, slik at det blir riktig når man vrir den helt mot seg. Evt. at off var på en egen knapp (Akkurat som når man velger å slå av pipelyden), slik at man ved neste restart av bilen automatisk stod i auto igjen. Men man får vel bare legge seg til vanen med å sjekke at den faktisk står i auto.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kryten

Sitat fra: cra på mandag 24. september 2012, klokken 21:19

Hadde vært like greit om Auto var "på enden" av skalaen, slik at det blir riktig når man vrir den helt mot seg. Evt. at off var på en egen knapp (Akkurat som når man velger å slå av pipelyden), slik at man ved neste restart av bilen automatisk stod i auto igjen. Men man får vel bare legge seg til vanen med å sjekke at den faktisk står i auto.

Er helt enig men det er nå engan ikke sånnn så da må vi bare leve med det ;)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

akseln

I dag kjørte jeg forbi en iMiev i senketunnelen i Oslo. Den hadde ikke baklys tent og kjørelysene tent foran... Ikke bare Leaf-eiere som sliter med dette :-)  

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. september 2012, klokken 18:50
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 24. september 2012, klokken 17:24
Nå er jo ikke dette noe problem på Leaf, siden baklysene på Leaf tenner samtidig med kjørelysene.
Niks, baklysene på Leaf tenner ikke sammen med kjørelysene. De tenner sammen med nærlysene.

... og nærlysene tenner automatisk når man kjører inn i en tunnell eller skumringen kommer snikende dersom bryteren står på Auto. Og det egne symbolet i dashbordet kommer på når nærlyset er tent så da kan man lett se (i tillegg til at navigasjonsskjermen blir mørk) at nærlyset (dvs både for- og baklys) er tent.

Fikk en ny Passat i forrige uke og den har også slik automatisk skifte fra kjørelys til nærlys. Dog har den ingen indikasjon i instrumentpanelet om at nærlys er tent slik Leaf har - det misliker jeg sterkt!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

leafster

Sitat fra: Akseln på tirsdag 25. september 2012, klokken 08:37
I dag kjørte jeg forbi en iMiev i senketunnelen i Oslo. Den hadde ikke baklys tent og kjørelysene tent foran...

Han må ha vært veldig dum! ;)

hkaspenberg

Sitat fra: leafster på tirsdag 25. september 2012, klokken 12:46
Sitat fra: Akseln på tirsdag 25. september 2012, klokken 08:37
I dag kjørte jeg forbi en iMiev i senketunnelen i Oslo. Den hadde ikke baklys tent og kjørelysene tent foran...

Han må ha vært veldig dum! ;)

Det er ikke bare Leaf-eiere som er "dumme", eller uomtenksomme. Min iOn har samme funksjon som Leaf, sett lysbryteren på AUTO og glem hele greia. Men glem ikke å sette lysbryteren på AUTO!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Glem heller ikke å sette den tilbake til "Auto", etter at kona eller ungene har skrudd den til "Off"...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Dette gjelder jo ikke bare oss Leaf-eiere, men mange nybileiere. Så tråden burde vel heter dumme nybileiere?. I bunn og grunn handler det om uvitenhet og bevistgjøring. Her bør forhaldlerne som selger bilene bedre informere. Alternativt burde bilklargjørerne sette på baklyset fast.

Sist uke kom en heller opprørt yrkessjåfør bort til meg. Han var iritert på alle elbilene som kjørte uten lys bak, spesielt i tunell. Måtte fortelle han at det ikke bare gjaldt elbiler, men mange av nybilmodellene. Faktisk måtte jeg lære han en god del mer også. Måtte si til han at flesteparten av tunnelene i Norge bør man enkelt kunne se elbiler, så vel som andre biler, da de er brukbart opplyst. Og at problemet i mørke tunneler heller burde være forfra og ikke bakfra.

Yrkessjåføren fra DHL klaget ellers på hastigheten til Leaf-sjåførene, noe jeg er noe undrende til...
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

cra

De som er dumme er vel de som har kastet vekk tid på å lage nye regler om dette.  >:( Og så lenge det fortsatt ikke er forbudt å bruke baklys også på dagtid oppfordrer jeg alle til å be forhandler om å sørge for at også baklysene kommer på automatisk. Hvis mange nok forbrukere etterlyser dette får vi det kanskje som standard. Hvorfor noen ønsker å være usynlige bakfra er meg en gåte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 25. september 2012, klokken 14:10
Yrkessjåføren fra DHL klaget ellers på hastigheten til Leaf-sjåførene, noe jeg er noe undrende til...

Kanskje han mente at de kjørte for fort?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. september 2012, klokken 15:15
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 25. september 2012, klokken 14:10
Yrkessjåføren fra DHL klaget ellers på hastigheten til Leaf-sjåførene, noe jeg er noe undrende til...
Kanskje han mente at de kjørte for fort?
Thomas

Var det ikke så at speedometeret er veldig feil på dem da? (Har ikke sammenligna med noe selv enda.) Hvis de tror de ligger akkurat på farta så kan de ligge en del under, i tillegg til de ti de ikke ligger over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sla

Sitat fra: cra på tirsdag 25. september 2012, klokken 14:19
De som er dumme er vel de som har kastet vekk tid på å lage nye regler om dette.  >:( Og så lenge det fortsatt ikke er forbudt å bruke baklys også på dagtid oppfordrer jeg alle til å be forhandler om å sørge for at også baklysene kommer på automatisk. Hvis mange nok forbrukere etterlyser dette får vi det kanskje som standard. Hvorfor noen ønsker å være usynlige bakfra er meg en gåte.

Det skal jeg jaggu huske på å gjøre på fredag :)
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Kryten

Sitat fra: cra på tirsdag 25. september 2012, klokken 20:21
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. september 2012, klokken 15:15
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 25. september 2012, klokken 14:10
Yrkessjåføren fra DHL klaget ellers på hastigheten til Leaf-sjåførene, noe jeg er noe undrende til...
Kanskje han mente at de kjørte for fort?
Thomas

Var det ikke så at speedometeret er veldig feil på dem da? (Har ikke sammenligna med noe selv enda.) Hvis de tror de ligger akkurat på farta så kan de ligge en del under, i tillegg til de ti de ikke ligger over.

Mulig det er noe der. Nissan sier toppfart 145 speedometeret stopper på 160 (blir jo ca 12% eller noe)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA