Hovedmeny

Barnevogn

Startet av stefn92, onsdag 04. mai 2022, klokken 16:51

« forrige - neste »

stefn92

Hei,

Ser det er lenge siden noen har kommet med erfaringer på barnevogn på forumet her. Vi får en nyfødt baby i Oktober og trenger derfor en barnevogn som passer i 2019 modell kona. Noen som har erfaring/tips til modell på barnevogn? 😁 antar da også at man trenger en skiboks for å få med seg alt man trenger på tur. Noen med tips til modell på skiboks?

RJK

Godt mulig du trenger både takboks og lagringsboks til hengerfeste... ;)

Kommer an på om dere ser for dere å dra på lengre turer (camping med telt) der dere og har behov for å dra med dere en kjøleboks og masse ting og tang Bagasjerommet er ikke stort, selv om man kan stable litt i høyden pga stor døråpning. Og lasteboks på kroken, a la easy base, gir dere bagasjeplass som er lettere å nå.

Selv bruker jeg en Thule Touring Pacific 700 takboks som er sånn passelig romslig, lett og med bra bære-evne, men den er smalere en jeg kunne ønsket, og den kan bare åpnes fra ene siden. Men den var pen, og den var billig (brukt) men ser fremdeles ny ut. OG det er bare meg og en ungdom, og ikke småbarn i bildet lengre.

Og lengden på boksen er ikke noe problem. Trodde jeg måtte montere den vel langt frem for at ikke luken skulle kræsje i boksen, men utstikket er knapt synlig fra innsiden av bilen. Må faktisk bøye meg frem forå se den.

Så med tanke på hva jeg synes er negativt med boksen jeg har, så ville jeg sett på Thule Motion XT XXL eller XL-versjonen. De er begge lange nok, brede og høye, så ikke best for rekkevidden, men de gir mye plass til last. Og den skrå hekken gjør nok at du feste den noe lengre bak enn den jeg har.

Uansett, skal dere mye opp i takboksen, anbefaler jeg en liten sammenleggbar "trapp/stigetrinn for lettere å nå ting i boksen. Jeg på 170 cm, dog korte bein, sliter litt med å nå ting som havner "innerst" i boksen,  og gjerne langt fremme eller langt bake.

Tror det kan bli vanskelig å få noe særlig mer enn en sportstrille inn i bagasjerommet, så gå eventuelt for en som dobler eller tripler funksjon som både bilstol, sportstrille og liggevogn. Da kan understellet settes i bagasjerommet, og ta liten plass. Og så benyttes stolen og som sete til bilen.

Krok bør du uansett ha, for etterhvert vil vel ønsket om å ta med en sykkel (eller tre) når poden blir for stor for barnestol og sportstrille, komme snikende. Mulig dere da allerede ser etter større bil, spesielt om det blir enda en...

Skal holde meg for god til å anbefale noen spesifikke stoler. Det overlater jeg til de som er nærmere deg i livssituasjon, og kjenner bedre til akkurat ha som finnes. Men synes BeSafe hadde noen løsninger for å kunne vokse med ungen, og samtidig ikke måtte ta med mer enn minimum i bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA