Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: The current capabilities of electric vehicles do not meet society's needs..

Startet av Kenfil, torsdag 04. oktober 2012, klokken 00:21

« forrige - neste »

Kenfil

Hei.

Nå som fossilbilen nettopp har passert 5 år, og større utgifter vedrørende slitasjedeler osv. tenkte vi å kjøpe en elektrisk bil, vi trenger den for dagpendling til / fra jobb (ca.30 km tilsammen) handle med 2 barn i barneseter og muligens en passasjer til (mao. vi trenger en 5 seter for å slippe ekstra bil) og på toppen av det hele å ha med 2 paraply vogner...

Spørsmålet er om Nisasan Leaf er alene på markedet, jeg har lest om ford connect og Tesla S, men ford er ford (elendig kvalitet og like stygg som 80 talls leggvarmere!!!) og Tesla har ingen forhandlere i området (service og vedlikehold blir muligens et fremtidig problem), samt at den ikke er verdt prisen (synes jeg).

Jeg har prøvd Leafen, og var forsåvidt overrasket over hvor behagelig den var å kjøre, men selvsagt var det ting jeg ikke var fornøyd med.

Først ting jeg liker med Leaf.
-Ser bedre ut i virkeligheten enn den gjør på bilder.
-Jeg var redd at det å slippe gassen var bortimot ensbetydende med å bremse (regen. på gasspedal...) dette viste seg å ikke stemme i det hele tatt.
-Roligere enn forventet (vei og vind støy).
-Blant annet fjernstyring av forvarme, sjekk av batteristatus og mer via mobilen.
-Kjøre komforten.

Ting jeg ikke likte.
-Skinn interiør er ikke ett valg.
-Stygge felger til syke priser.
-Ingen DAB radio.

Oppsummert er dette en bil jeg likte, men hvis vi går for den, kommer vi mest sannsynlig til å skifte ut interiøret hos en som kan utføre det, bytte sommer og vinter dekk og felger (kan fint gå ned litt på kjørelengden for å tjene på mindre støy og bedre utseende).

Slik jeg ser det, er det ingen vits i å vente til neste generasjon el bil, eller har dere andre meninger, er det noe spennende i overskuelig fremtid som rettferdig gjør utsettelse av kjøp?
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

Aspiranten

Ford Focus EV en gang i 2013. Ikke noen spennende nyheter, bare annen modell, kanskje skinn, bedre design på hekken...

Det kjipe er at folk ikke ser at du kjører elbil overhodet da. Ingen blikk. Ingen samtalestarter  :)
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Tror Ford Focus EV blir en stor nedtur i forhold til Leaf.
Hurtiglademulighet er kanskje den viktigste showstopperen. Forventet produksjonsvolum blir nok den andre, og dermed blir nok bilen umulig å få kjøpt i Norge.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Kenfil på torsdag 13. september 2012, klokken 12:41
Spørsmålet er om Nisasan Leaf er alene på markedet, jeg har lest om ford connect og Tesla S, men ford er ford (elendig kvalitet og like stygg som 80 talls leggvarmere!!!) og Tesla har ingen forhandlere i området (service og vedlikehold blir muligens et fremtidig problem), samt at den ikke er verdt prisen (synes jeg).

Jeg har prøvd Leafen, og var forsåvidt overrasket over hvor behagelig den var å kjøre, men selvsagt var det ting jeg ikke var fornøyd med.

Ting jeg ikke likte.
-Skinn interiør er ikke ett valg.
-Stygge felger til syke priser.
-Ingen DAB radio.

Skinninteriør blir tilgjengelig i modellene som skal bygges i England, men de er visstnok ikke leveringsklare før om et år. Da får du også 6.6kW lader.

Tesla Model S antar jeg får en startpris på 100-120k NOK mer enn Leaf. I USA får du utført service på bilen hjemme hos deg (koster $100 ekstra pr. år) men det er ennå usikkert om det blir samme løsning her i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#4
Sitat fra: Kenfil på torsdag 13. september 2012, klokken 12:41
Slik jeg ser det, er det ingen vits i å vente til neste generasjon el bil, eller har dere andre meninger, er det noe spennende i overskuelig fremtid som rettferdig gjør utsettelse av kjøp?
Velkommen til elbilforum, Kenfil!

Enig med deg, det er ingen grunn til å vente når en elbil du kan kjøpe i dag tilfredsstiller dine behov.

Customisering, også kalt pimping - endring av ting man vil ha bedre - er det også enkelte elbileiere som gjør. Har et par eksempler på customiserte Th!nk. Den gule er senket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Kenfil

Takker for svar.
Så da er vel spørsmålet om det er verdt å vente på 2013 modellen, Ålgårds auto sier at de ikke forventer den før sent 2013, tidlig 2014...
Bakdelene med nåværende modell (i tillegg til overnevnte) er som følger:
-Dårlige fjærnlys
-Noen tilfeller med ulyder i forhjuls stillingen
-Estimert dårligere kjørelengde (25%!!!) kontra 2013 modellen (Blant annet annen motor).
-2013 modellen kan leveres med skinn.
-2013 modellen har bedre varmeapperat (varmepumpe).
-2013 modellen har muligens noe forandret utseende (mindre luftmotstand)

Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

Thomas Parsli

* Fjernlyset er ikke så dårlig at jeg ville unnlatt å kjøpe bilen (eller vente på neste modell).
* Ulyden fra (høyre) forhjul ser ut til å oppstå på kalde dager (har ikke hørt det på lenge) og er mer "unødvendig" enn ett problem
* Skinn ville jeg ventet litt på hvis jeg kjørte møkkete unger hver dag, ikke ellers -og ikke over ett år.
* Varmeapparatet er jeg godt fornøyd med, at effektiviteten med en varmepumpe vil gi litt lengre kjørelengde er ikke så viktig for meg
* De klarer sikkert å få ned luftmotstanden, men jeg tviler på at det blir mye. Kjører du hovedsaklig i 90-100km/t og tyner rekkevidden er det kanskje verd å vente på. Alternativt kan man senke hastigheten 5km/t eller så...

Kjøp nå eller vent på Model S er mitt råd :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arnejorg1

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. september 2012, klokken 13:35
Tror Ford Focus EV blir en stor nedtur i forhold til Leaf.
Hurtiglademulighet er kanskje den viktigste showstopperen. Forventet produksjonsvolum blir nok den andre, og dermed blir nok bilen umulig å få kjøpt i Norge.

Lars

Jeg tror nok Leaf vinner her ja , spesielt nå som 2013 modellen skal få bedre rekkevidde ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Kenfil

I dag var det en hyggelig mann som tok meg i hånden og gratulerte meg med ny bil...(men jeg kjørte hjem i 5 åringen  ;) )
Så får vi bare vente til desember da, og se hva julepressangen min blir i år (fra meg selv  ::) )
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

tomrh

Gratulerer med valget! :)

Blir med elbil som med pc, det kommer stadig nye og bedre modeller så man kan sitte på gjerdet i det uendelige i frykt for ikke å få det siste og beste. Man må heller se etter noe som tilfredstiller behov og lommebok nå og tenke praktisk bruksverdi, slik du sikkert gjorde. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA