Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ehaarberg, onsdag 03. oktober 2012, klokken 17:48

« forrige - neste »

ehaarberg

Hei

Jeg pendler fra Vikersund til Oslo 3-5 ganger i uken (ca. 9 mil pr. vei) med min Leaf, og nå er det snart på tide å kjøpe vinterdekk på bilen.  Etter å ha lest diverse tilbakemeldinger her inne, så er det stor forskjell på rekkevidde med sommer kontra vinterdekk på bilen og derfor er mitt spørsmål: 
Hvilke vinterdekk skal jeg velge for å være sikker på å ikke bli stående strømtom under Lysaker-lokket når det er 20 minusgrader og litt snø på veien?  Er piggdekk veien å gå, på tross av ekstra støy og kostnaden med piggdekkoblat?

Noen som har noen innspill?
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Rio

Man hører bråket fra piggdekk langt bedre i en elbil enn i en fossibil, bare så det er sagt. Valget der avhenger vel mest av hvor du kjører før du kommer på E18?

Jeg ville sjekket dekkmerker på www.naf.no for å se hvilke som har minst rullemotstand, og minst bremselengde, osv. Fjorårets undersøkelse hadde en rimelig klar vinner - som var et av Nokian dekkene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Det stemmer. Nokian Hakkapeliitta R, som er uten pigg, var det dekket som så ut til å passe best til vår bil. Det fikk jevnt over bra karakterer og var blant de beste eller det beste på rullemotstand.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ehaarberg

Da er kanskje det veien å gå.  Jeg tenkte umiddelbart på lufttrykk når jeg tenkte dette igjennom, og jeg så vel for meg at mye luft i piggfrie vinterdekk ville forringe egenskapene til dekket med tanke på bremselengde og kontroll og at jeg ville unngå dette med å velge piggdekk.

Leste i en annen tråd at folk opplevde 8-9 mils rekkevidde på Leaf i vinterkulden, og da har jeg et problem på de kaldeste dagene.  Her kryper det fort ned i -30 på vinterstid, noe som ofte ikke er veldig sammenfallende med batterier.

Kjører forøvrig fra Vikersund forbi Hokksun, ned til Drammen og E18 derfra og inn.

2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Go-carter

Hakkapeliitta-dekkene er forøvrig eksepsjonelt gode på vinterføre. Hadde et sett piggfrie på 928'n min, og selv med 250hk var det en avbalansert vinterbil med de dekkene :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RuneW

Må snart se etter dekk/felg-pakke selv. Hva er egentlig de vitale målene igjen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ehaarberg

205/55-16 er standard dekkdimensjon i alle fall.  Når det kommer til felger er jeg neimen ikke sikker...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

RuneW

Kan dette være et ok valg?

http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/nissan/leaf/20110101/leaf.+%2880kw%29/s4/17644/26125/43146/#item=43146

Denne linken viser ikke alt ser jeg men det er 4 slike felger som vist og Nokian Hakkapeliitta R 205/55R16 94R XL Piggfritt for ca 8342,- m/frakt.


TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

koffeld

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. september 2012, klokken 13:07
Kan dette være et ok valg?

http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/nissan/leaf/20110101/leaf.+%2880kw%29/s4/17644/26125/43146/#item=43146

Denne linken viser ikke alt ser jeg men det er 4 slike felger som vist og Nokian Hakkapeliitta R 205/55R16 94R XL Piggfritt for ca 8342,- m/frakt.




Jeg bestilte den pakken for noen dager siden og tar sjansen på at det blir bra  :)

Ut fra hva jeg har lest på mynissanleaf ser det ut som felgvekt kan ha en del å si på rekkevidde.  Jeg fant imidlertid lite data på dette når jeg søkte på byttdekk.com og lignende, så da får det bli som det blir.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Kryten

Bare så det er sagt så er det innpress på 45 mm i følge Nissan, ser det står 35 på felgen du har valgt
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Hvilken betydning har det? Jeg har ikke peiling.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Go-carter

Det betyr at felg/dekk sitter 10mm lengrer ut, enn originalt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

Sitat fra: koffeld på torsdag 13. september 2012, klokken 13:40
Sitat fra: RuneW på torsdag 13. september 2012, klokken 13:07
Kan dette være et ok valg?

http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/nissan/leaf/20110101/leaf.+%2880kw%29/s4/17644/26125/43146/#item=43146

Denne linken viser ikke alt ser jeg men det er 4 slike felger som vist og Nokian Hakkapeliitta R 205/55R16 94R XL Piggfritt for ca 8342,- m/frakt.




Jeg bestilte den pakken for noen dager siden og tar sjansen på at det blir bra  :)

Ut fra hva jeg har lest på mynissanleaf ser det ut som felgvekt kan ha en del å si på rekkevidde.  Jeg fant imidlertid lite data på dette når jeg søkte på byttdekk.com og lignende, så da får det bli som det blir.

hvis vekt har noe å si burde man undersøke nøye! 100% forskjell i vekt mellom enkelte kvalitets racing felger og "kina"- felger.
I-miev 2011
Asker

RuneW

Har ikke jkirkeboe funnet ut at vekten hadde overraskende lite å si for rekkevidden?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

koffeld

Sitat fra: Go-carter på torsdag 13. september 2012, klokken 18:46
Det betyr at felg/dekk sitter 10mm lengrer ut, enn originalt.

Hm, har jeg et potensielt problem?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA