Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva dekker kapasitetsgarantien på 8 år, nissan leaf?

Startet av logis, lørdag 30. april 2022, klokken 16:03

« forrige - neste »

logis

Hei

Har min 2018 leaf hos en nissan forhandler. Forhandler sa at det var en «lekkasje» i batteriet, men de ventet på utstyr for å finne ut akkurat hva som var feil. Nybilgaranti er utgått, men kapasitetsgarantien skal fortsatt gjelde.

Problemet mitt er at det virker som kapasitetsgarantien er akkurat det, garanti for tapt rekkevidde(de 12 barene som viser batteriets tilstand) og ikke andre feil på batteriet. Lurer på om noen vet/ har erfaring med denne garantien og hva den evt dekker? Skulle jo trodd at en lekkasje i batteriet påvirker rekkevidden..

TB

Vil forvente at i de tilfeller der batteriet har en produksjonsfeil vil garantien gjelde. At de venter på utstyr betyr nok at de ønsker å avklare dette.

Om skaden på batteriet er påført igjennom feil bruk, ved at har kjørt borti noe vil ikke garantien gjelde.
Da kan derimot kasko forsikringen benyttes.

Vent til de finner ut av det, ikke ta sorgen på forskudd.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

femtekolonist

min leaf viser  kapasitet på 12 streker(2021 mod,kjørt 21000km )når må jeg forvente at 1 strek forsvinner med normal lading og minimalt hurtiglading,noen som har erfaring og kan gi et noenlunne svar?

FroBe

Min 2019-modell har kjørt 121 000km, og ser ingen synlig tap på batteriet.
Riktignok anslår den rekkevidden til kun 240km med fullt batteri, men det kan også være pga 17" hjul.

Jeg lader batteriet til omtrent 84% hver dag, og ser sjelden mindre enn 20% før den lades.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

femtekolonist

Sitat fra: FroBe på lørdag 08. juni 2024, klokken 14:02Min 2019-modell har kjørt 121 000km, og ser ingen synlig tap på batteriet.
Riktignok anslår den rekkevidden til kun 240km med fullt batteri, men det kan også være pga 17" hjul.

Jeg lader batteriet til omtrent 84% hver dag, og ser sjelden mindre enn 20% før den lades.

min viser over 270 km og har og 17" hjul,så noe svinn er det nok på disse årene,men gir meg en bra pekepinn dette.takk for svar.

Bil2

Sitat fra: femtekolonist på fredag 07. juni 2024, klokken 15:55min leaf viser  kapasitet på 12 streker(2021 mod,kjørt 21000km )når må jeg forvente at 1 strek forsvinner med normal lading og minimalt hurtiglading,noen som har erfaring og kan gi et noenlunne svar?
2018 modell som har gått 80 000. Lades alltid til 100%. Ingen streker forsvunnet.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Trekkoppbil

Kapasitetsgarantien, garanterer minst 9 barer.

En bakgrunnshistorie, er at i sørstatene i USA, var bilistene misfornøyde med kapasitetstapet på 2011 og 2012. Batterier uten kjøling varte ikke så lenge der, og spesiellt ikke 2011 og 2012. 80% av bilene gikk på leasing, og leietakerene fullada batteriene til stadighet i varmen, og det går ikke bra.


Etter ett massesøksmål, kom Nissan USA med en nye garantivilkår på gamle biler hvor man lover nytt batteri, når man har 8 eller færre barer i garantiperioden.

Jeg trur kapasitetsgarantien er blitt mer internasjonal, men Nissan Europa er kjennt for å være gniene på cellene som byttes. I USA er det i motsetning til Europa produksjon av retrofit-batterier.

Den gangen 2012- og 2013-modellene var 2-3 år gamle, kjøpte jeg flere 8 barers biler på auksjoner i sørstatene, og der fikk jeg nye batterier uten diskusjon.
I USA blir 30kwt bytta ut med 40kwt på kapasitetsgarantien. Man kan lese mye om det på https://mynissanleaf.com/
For få år sida kjøpte jeg en 2016 30kwt, og jeg fikk nytt 40kwt batteri på fabrikkgarantien. I år kjøpte jeg en 2017 30kwt til 4000usd, men denne gangen måtte jeg vente flere måneder på nytt batteri, og det var flaut at bilen blei stående så lenge hos dealer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bil2 på søndag 16. juni 2024, klokken 13:072018 modell som har gått 80 000. Lades alltid til 100%. Ingen streker forsvunnet.
Det er imponerende :+1:

vartli

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:37Det er imponerende :+1:
Er det imponerende? Trodde det var ganske vanlig. Vår 2020 har gått 110000 og har ikke merkbart redusert kapasitet.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Bondeknøl

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:37
Sitat fra: Bil2 på søndag 16. juni 2024, klokken 13:072018 modell som har gått 80 000. Lades alltid til 100%. Ingen streker forsvunnet.
Det er imponerende :+1:
Har en 2018 som lades til 100% og kjørt ca 130 000 uten å ha mistet streker.

roger1111

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 10. januar 2025, klokken 21:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:37
Sitat fra: Bil2 på søndag 16. juni 2024, klokken 13:072018 modell som har gått 80 000. Lades alltid til 100%. Ingen streker forsvunnet.
Det er imponerende :+1:
Har en 2018 som lades til 100% og kjørt ca 130 000 uten å ha mistet streker.

Har også en 2018 som nærmer seg 140000 og har ennå alle 12 streker. Lader også til 100%, men lar ikke batteriet stå med 100% over tid. Med LeafSpy appen ser jeg at SOH har falt gradvis og er nå under 90%. Mener at første strek tapes rundt 86% SOH.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA