Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

HalvorV

Jeg vet ikke om performance bremser er bedre.. men det kan være.
Det er forskjell på bremselengder på biler, og veldig sjelden at det er de treigeste bilene som stopper raskest. Ref feks carwow sine høyst omtrentlige bremsetester.
Argumenter som å kjøre saktere er fjas, hvis en bremser fra 80 så måles lengden fra 80-0 ikke fra 75-0.. har man en bil som bremser bedre så bremser den bedre fra 75-0 også.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Dieselgubben

Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:30
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 22. mai 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.

Det framkom kanske dårlig i mitt inlegg, men stjernene er de småtingene som jeg selv tenker over når jeg velger P eller LR. Og jeg mener at det er veldig usikkert hvor stor forskjellen er på støy og komfort, så det var mere ment for om jeg selv syns at det blir for mye ukomfort/støy så får jeg ut med utgiften og styret med å selge orginal felger og kjøpe nye mindre uorginale felger.

I mitt eget hode er dette noe som da vil gå an men jeg kan ikke skifte til en P hvis jeg velger LR, dvs at jeg føler jeg har mer valgmuligheter med en P basert på mine preferanser.

Så beklager dårlig formuelert men som sagt det er mit eget tankesett dette og ikke diskreditering av noen annens tankesett. Hvis du mener P er unødvendige penger så er det jo det fullt legitimt men med samme briller på så mener du da at jeg er usmart og gjør unødvendige valg med mine penger og det mener jeg blir for dumt å hårsårt å drive slik. Jeg skrev jo også at jeg kanske ville valgt en Blå LR hvis det var levering før 2023 så her tror jeg det er utfordring med at vi snakker via et forum og ikke direkte.

Ja, det er nyanser. Men merk at jeg ikke har skrevet noe om hva andre bør gjøre med sine penger, så der strekker du det langt.

Men jeg var genuint interessert i å finne ut om P var bedre, for da hadde jeg endret bestilling. P skal også opp i pris i løpet av kort tid, noe som taler for kjøp. Etter å ha lest tråden, håpet jeg at det var forbedring på støy og komfort vs LR. Men etter min mening er det ikke grunnlag til å hevde dette dersom man sammenligner mot 2022 LR. Eier av mars LR med 6 k  km kjørelengde påpekte  med en gang at det var mer støy i P, noe også vår uhøytidelig måling med mobil viste. Det skulle egentlig vært veldig rart om P med 21 tommere skulle være stillere enn LR med 20 tommer for de er nok lik. Se også på finn alle som selger uberturbine felger, så forstår man at mange opplever at det blir lite gummi og demping. Hadde man fått P med 20 tommere, hadde jeg kjøpt P. Men frykter lav interesse og tap på evt salg av 21 uberturbine

Lucaria

Ja det virker som de er like og eventuelle forskjeller har å gjøre med sammenligning av biler tilverket ved ulike tider og ikke spesifikt ulike steder.

Uansett syns jeg begge er mye bil for pengene og håper alle her får sine før en eventuell moms i 2023.

geear

Sitat fra: thebadger på søndag 22. mai 2022, klokken 13:25
Har performance-bremsene noe som helst å si på vanlig kjøring? Jeg trodde de bare hadde en fordel i situasjoner med mye, hard nedbremsing (altså mye varme, og da bedre å fordele over større område).
De vanlige bremsene klarer å lase hjulene, så jeg trodde en enkelt nødbrems for rådyr ville ha samme bremselengde om det var P eller LR.
Å kjøre 5km saktere har i alle fall mye større effekt, så hvis performance oppfordrer til å kjøre litt saktere er det en stor fordel....
Dekkene P leveres med har helt sikkert større betydning enn bremsene, uten at jeg vet hvilke dekk den leveres med. Så på en P her om dagen, men glemte å sjekke dekkene. Model 3 P har iallfall blitt levert med kanonbra dekk.

Y LR leveres med Hankook-etellerannet i 19" og Pilot sport EV i 20".

Lucaria

Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:56
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.
Det er skivene som er utfordringen. Kaliperne er jo ikke i stål, og de ruster derfor ikke! De beholder den grå overflaten som de er. Lakk derimot vil ha større risiko for å bli skadet, selv om den skal tåle varme ol. At noen liker farge har jeg ingenting mot, men lakken er nok bare kosmetisk og har vel ingen positive egenskaper på kalipere.
Alle kaliperesn glideflater skal smøres årlig for å sikre bevegelighet slik at ikke bremseklossene ikke slites unødig.

Det kan godt vare at Teslas ikke ruster, og at hvis de gjør det så tar det mange flere år slik at det ikke er et problem hvis man beregner å selge innen det. Alle biler jeg har kjøpt (5+ år ikke elbiler) har hatt rustige kalipere og jeg har selv borstet dem rene og malt med sølv kalipermaling. Etter dette har de vart mye lettere å rengjøre, men selv med silvermaling så har de et "ruglete" utseende og jeg føler en glatt yte slik som P-bremser er burde vare lettere å vedlikeholde hvis jeg samenligner med mine.

Men du sier noe der som jeg ikke tenkte over, det vil jo komme småstein osv og lakken kan jo skades. Lurer på om man får kjøpt bedreingsfarge fra Tesla for slike ting. Mener jeg hørte at dem selger småtuber med farge til steinsprut osv, kanske man bør ha kaliperfarge i garagen i tillegg.

Ja dette er kosmetiske ting, å smøre glidepinner og sikre fett på flater er normalt årlig stell som jeg er vant med.

thebadger

Sitat fra: HalvorV på søndag 22. mai 2022, klokken 13:40
Jeg vet ikke om performance bremser er bedre.. men det kan være.
Det er forskjell på bremselengder på biler, og veldig sjelden at det er de treigeste bilene som stopper raskest. Ref feks carwow sine høyst omtrentlige bremsetester.
Argumenter som å kjøre saktere er fjas, hvis en bremser fra 80 så måles lengden fra 80-0 ikke fra 75-0.. har man en bil som bremser bedre så bremser den bedre fra 75-0 også.
Poenget var å heller kjøre 5km saktere hvis man kjører under rådyrforhold, uavhengig av biltype. Aller viktigst for bremselengde er oppmerksomhet, fart og reaksjonstid.

geear

Har dessverre erfart at vilt ikke overholder skiltingen og også befinner seg utenfor områder skiltet med fare for vilt. Plutselig..  ;)

Radial

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Radial på søndag 22. mai 2022, klokken 09:33
Personlig ville jeg vurdert Performance om den kom med Trackmode.
Men uten Trackmode, blir det ikke vits for meg [emoji4]
https://ingenext.ca/collections/bonus-module/products/bonus-module-for-tesla-model-y-performance

Rar dings, hva har den feks med rattvarmen å gjøre?😄
Og automatisk opplåsing av bil?
Og virker kun med en type motor? 🤨

Tror jeg ville venta til Tesla eventuelt frigir Trackmode offisielt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sfinxern

Er det noen spesiell grunn til at Tesla ikke gir track mode til YP? Kan den evt komme i en OTA oppdatering ved et senere tidspunkt?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

turfsurf

Sitat fra: sfinxern på mandag 23. mai 2022, klokken 07:51
Er det noen spesiell grunn til at Tesla ikke gir track mode til YP? Kan den evt komme i en OTA oppdatering ved et senere tidspunkt?
Er vel bare det at det er en Crossover. EM har tvitret at det skal komme til Y og, men det har vel blitt glemt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sfinxern

Ligger nok et eller annet sted i den store prioriteringslista  ;).
2017 Tesla Model S 75D

geear

Burde være en smal sak å implementere, ettersom den bare er en oppblåst 3? Skjønner at man trenger noe læring basert på G-krefter/grep, men bortsett fra det burde dette være en ren kopi av 3 sin track mode. Bør gå an å få presset gjennom noe slikt...

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D

Bellatrix

Kommet noen konkrete tall på bakkeklaringen til MYP? Har lest fra USA alt fra 1cm forskjell ift LR til 1 tomme.

Kires

Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA