Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

HalvorV

Jeg kjøper P fordi jeg synes den ser bedre ut enn en LR og som en bonus kan jeg skryte av å ha en sprekere bil enn de som "bare" har LR.
Kan man våge seg frempå og anta at bremsene er bedre på en P enn en LR? Hvis så er tilfelle er det verd hver eneste krone/decibel/redusert rekkevidde... om det bare er 50cm kortere bremselengde er sikkert barnet/rådyret/elgen/traktoren glad for at du stoppet før du traff 😉
Og før man argumenterer med aktsomhet og nødsystemer, bremsene vil alltid være bedre og bilen vil alltid stoppe raskere med bedre bremser når alt annet er likt.... Forutsatt da at de faktisk er bedre på en P, det vet jeg ingenting om.

Dessuten er den bygget i Tyskland og alle vet at det er bra.

Mistenker at det er en grunn til at produsenter tilbyr produktvariasjoner?
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Radial

Personlig ville jeg vurdert Performance om den kom med Trackmode.
Men uten Trackmode, blir det ikke vits for meg 😊
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HalvorV

Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Lucaria

* Ikke avgjørende men en liten grunn som jeg tenker på er ordentligt lakkerede kalipere. Det står en del Y rundt der jeg bor og jeg har sett på kalipene, og de ser ganske så standard stål ut. Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover.

Selfølgelig kan man vare flink på å bremse, vare flink på å vaske kalipene osv og man kan også male de med hammerslag-farge fra biltema i sølvfarge for å beskytte de.

Jeg har ikke trua på å sette på fejk performance-dekseler. Tror det kommer kapsle in salt og vann og føre til enda verre kalipere på sikt. Man ser ikke hvordan de ser ut bak der og man kommer ikke åt å vaske.

Nå er kalipere flere centimeter med metall så det skal maaange år til det faktisk har noe å si, men personligen liker jeg utseendet på velstilte bremser og tenker det er lettere å underholde med P.

* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

* Kanske det er lettere å selge en P i framtiden?

Når dette er sagt så er allting ganske småting og jeg stod selv i valget mellom de 2 en god stund og jeg mener LR ser ut å vare mer bil for pengene utav hva man merker av i det daglige. Det er små forskjeller, personligen skulle jeg ha en LR i blå men pga levering ut i 2023 så valgte jeg hvit, og såg da at jeg kan velge hvit P til omtrent samme pris som en blå LR (kun 8k som skiller).

Kanske de er helt like å selge framover og vi med P er de som taper mest penger - hvem vet. Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares - vi får allesammen en god bil ser det ut til.  :laugh:

Dieselgubben

Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.

Handyman

.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Tror/vet folket her inne at man ender opp med å måtte smøre opp bremsene årlig på en TMYP?
Kommer fra en TMX hvor dette var regelrett nødvendig, så nysgjerrig på om det er tilfelle på Y også - og vil det være mer eller mindre behov på en YP?

Handyman

Smøring av glideflater på kaliper har årlig intervall (eller 20 000km) på alle 3 og Y (også P) som går på saltede veier. Lurer på om det var hvert andre år tidligere. Det er en enkel ting å gjøre selv om man ønsker å spare penger.

Lucaria

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 22. mai 2022, klokken 11:54

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.

Det framkom kanske dårlig i mitt inlegg, men stjernene er de småtingene som jeg selv tenker over når jeg velger P eller LR. Og jeg mener at det er veldig usikkert hvor stor forskjellen er på støy og komfort, så det var mere ment for om jeg selv syns at det blir for mye ukomfort/støy så får jeg ut med utgiften og styret med å selge orginal felger og kjøpe nye mindre uorginale felger.

I mitt eget hode er dette noe som da vil gå an men jeg kan ikke skifte til en P hvis jeg velger LR, dvs at jeg føler jeg har mer valgmuligheter med en P basert på mine preferanser.

Så beklager dårlig formuelert men som sagt det er mit eget tankesett dette og ikke diskreditering av noen annens tankesett. Hvis du mener P er unødvendige penger så er det jo det fullt legitimt men med samme briller på så mener du da at jeg er usmart og gjør unødvendige valg med mine penger og det mener jeg blir for dumt å hårsårt å drive slik. Jeg skrev jo også at jeg kanske ville valgt en Blå LR hvis det var levering før 2023 så her tror jeg det er utfordring med at vi snakker via et forum og ikke direkte.

Lucaria

Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.

geear

Har ikke studert det, men enten er kalipperne aluminium, eller så er de lakkert sølv eller galvanisert. De er ikke ubehandlet stål iallfall. Mine er fortsatt som nye, på ni måneder gammel bil.

Uansett, ikke kjøp Performance om en ikke er interessert i ytelsene eller felgene eller bremsene eller senkingen (eller helst flere av de), da er det LR som er riktig valg!

Jeg vil ha alle de nevnte punktene. Har ikke tro på at den er bedre på støy eller komfort.

Bare synd at P også er altfor høy i hjulbuene, dårlig design av Tesla, hjulbuene skulle vært 3-4 cm lavere. Senker man nok til at det ser bra ut så blir den for lav under.

Handyman

Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.
Det er skivene som er utfordringen. Kaliperne er jo ikke i stål, og de ruster derfor ikke! De beholder den grå overflaten som de er. Lakk derimot vil ha større risiko for å bli skadet, selv om den skal tåle varme ol. At noen liker farge har jeg ingenting mot, men lakken er nok bare kosmetisk og har vel ingen positive egenskaper på kalipere.
Alle kaliperesn glideflater skal smøres årlig for å sikre bevegelighet slik at ikke bremseklossene ikke slites unødig.

thebadger

Har performance-bremsene noe som helst å si på vanlig kjøring? Jeg trodde de bare hadde en fordel i situasjoner med mye, hard nedbremsing (altså mye varme, og da bedre å fordele over større område).
De vanlige bremsene klarer å lase hjulene, så jeg trodde en enkelt nødbrems for rådyr ville ha samme bremselengde om det var P eller LR.
Å kjøre 5km saktere har i alle fall mye større effekt, så hvis performance oppfordrer til å kjøre litt saktere er det en stor fordel....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA