Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av el_el, onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:41

« forrige - neste »

Aspiranten

Nå rygger vi snart elbilen inn i fremtida dere!

Ladetid (og derav rekkevidde) er jo hovedargumentet mot elbilen. Ønsker de å drepe elbilen igjen før den ble skikkelig født på ny?
Nissan Leaf

foxy

8A?? hehe dette blir for dumt - har man bare en kabel er 16A er et must!
I-miev 2011
Asker

Griffel

#32
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 18. september 2012, klokken 22:55
Nå rygger vi snart elbilen inn i fremtida dere!

Ladetid (og derav rekkevidde) er jo hovedargumentet mot elbilen. Ønsker de å drepe elbilen igjen før den ble skikkelig født på ny?
8 A lader er neppe noe godt salgsargument, og vil nok ikke bli noen hit.

På den annen side har det kanskje ikke mye med rekkevidde å gjøre. Et stort batteri reduserer behovet for rask hjemmelading.
Si jeg har et stort batteri for ekstra lang rekkevidde, og at jeg trenger 10 kWh hver dag til arbeid. Jeg lader fra 18 kveld til 6 om morgen. Da får jeg 108 kWh i løpet av uken og har 50 kWh til bruk i helgen. (har jeg bruk for 20 kWh daglig er det nok et problem)

Dersom jeg også kan lade 8 timer på jobb har jeg 130 kWh til helgebruk.
(trenger jeg 20 kWh daglig har jeg alikevell 80 kWh til helgebruk)

Der er derfor ikke noen direkte sammenheng melom batterstørrelse å behovet for rask hjemmelading.

Behovet for lading er styrt av forbruk ikke av batteristørrelse.

Men altså 8 A høres helt tullete ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 17. september 2012, klokken 19:38
Nye Citroën Zero leveres med 8A kabel. Da begynner ting å ta tid... ::)

Er dette biler beregnet for det danske markedet, som nå har havnet her i Norge?

Det er nemmlig mulig at 8amp lading er fornuftig i Danmark. Hørt noen rykter om det...

Her i Norge er det jo helt håpløst! Kjøper man en bil med slik lader i Norge, MÅ man jo kjøpe en sterkere ladekladd....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Jeg har ingen problemer med å forstå tanken bak 8A lader:

* Mange lader bilene på samme kurs som fryser og belysning i garasjen, disse blir sure når de kommer hjem med ny bil og må ringe elektriker for å oppgradere anlegget. Når de hører prisen blir de enda surere.

* Med 8A kan to biler dele en 16A kurs
En god ide i borettslag hvor det er lite aktuelt å bytte ut eksisterende anlegg

* Med 8A reduserer man brannfaren i dårlige anlegg (og produsenten slipper dårlig PR)

Siden jeg bare kjører 70-100km hver dag med bilen ville 8A fungert bra for meg, så kunne jeg heller brukt hurtiglader de få gangene 8A er for "lite".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#35
poenget er fleksibilitet - hjemme over natta er det helt greit med 8A, men er jeg ute og ønsker å fylle på er hver A gull verd.

Det viktigste er effektiv bruk av tid - jeg skal bruke bilen og ikke bruke tiden min på å kjøre til hurtigladere, ventetid der og ladetid!

Så ladere hvor man kan velge fritt mellom ulike A burde være standard og de koster sikkert ikke mye mer enn de vanlige kladdene.


I-miev 2011
Asker

hens

Hvis det er litt avstand fra sikringsskap til uttak blir det marginal forskjell på 8 og 10 A lading.
Øket strøm gir øket spenningsfall og med 10 A lading trenger en lang tid okkesom!
Det spiller liten rolle om bilen er fulladet klokken 24 eller 02 når bilen skal brukes klokken 06, bortsett fra at eventuell selvutlading gjør mer skade om ladingen  er ferdig klokken 24.

Om en har 20 volt spenningsfall ved 10 A , har en 30 volt spenningsfall ved 15A, på samme kurs. Varmeutviklingen blir mer enn doblet fordi kabelen også blir varmere, og ladehastigheten er på de fleste ladere avhengig av spenningen inn i laderen.




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på onsdag 19. september 2012, klokken 11:53
Det spiller liten rolle om bilen er fulladet klokken 24 eller 02 når bilen skal brukes klokken 06, bortsett fra at eventuell selvutlading gjør mer skade om ladingen  er ferdig klokken 24.

Det som er viktig er at bilen blir fulladet fra tomt batteri på 8 timer, dvs. en arbeidsdag. Derfor måtte jeg kjøpe 16A-kabel til Leafen da jeg vinterstid kjører den nesten tom på vei til jobb. Kjipt å nåtte klare seg med 80% SOC og en (som oftest defekt) hurtiglader i Rygge...

8A fullader nok ikke en iMiEV på 8 timer, tipper det stopper på 90%. Og hva om en må dra tidligere pga. sykt barn i barnehagen o.l ? Nei, 16A kabel er en god sikkerhet å ha til offentlig lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. september 2012, klokken 15:32
8A fullader nok ikke en iMiEV på 8 timer, tipper det stopper på 90%. Og hva om en må dra tidligere pga. sykt barn i barnehagen o.l ? Nei, 16A kabel er en god sikkerhet å ha til offentlig lading.

Ja, vi ser igjen at folk har ulike behov. Derfor er denne 6/10/16A kabelen uten klædd så genial. Man kan lade på en 10A kurs med lampa og stereoanlegget på samme kursen, eller klemme innpå max på en 16A kurs hvis man har dårlig tid. :) Hvis man trenger max kapasitet til/fra jobben så er det jo også greit å kunne lade opp raskest mulig mens man spiser middag, så bilen er klar til <sett_inn_aktivitet_her> seinere på ettermiddagen/kvelden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mr.Zero

8A-laderen er som nevnt et dansk fenomen - og de Zeroene som nå selges leveres med denne laderen da de er hentet opp fra Danmark hele gjengen! Fikk byttet min 8 i en 10'er.. ;-) Har heldigvis BNH sin hurtiglader rett borte i høgget her.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ronny

Min 16A kladd røk i går, fikk "tilbud" om ny fin 10 A i dag, etter mye telefoner sa Mit Norge at det finnes en 16A med industrikobling (blå kontakt)
Da kan jeg bytte til det, og få litt bedre sikkerhet hjemme, og så bruker jeg overgang når jeg skal lade ute :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

tomrh

#41
Sitat fra: Ronny på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:27
Min 16A kladd røk i går, fikk "tilbud" om ny fin 10 A i dag, etter mye telefoner sa Mit Norge at det finnes en 16A med industrikobling (blå kontakt)
Da kan jeg bytte til det, og få litt bedre sikkerhet hjemme, og så bruker jeg overgang når jeg skal lade ute :)
Ja, det er den løsningen jeg bruker når jeg lader ute, funker utmerket. Med litt lengde på overgangen så blir heller ikke kladden hengende i ledningen. I Sverige trenger man ikke overgangen heller. Pass på å få en overgang med 2,5 mm2 ledningstverrsnitt. Jula selger nemlig en 1,5 mm2 overgang som ikke holder mål til den strømstyrken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olemann


Betyr dette at om man kjøper brukt 2011 i-Miev så får man med en 16A kladd?

Mvh Ole

Bjornt

Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

BE

Jeg har en svært pent brukt 16A kabel til overs (Kjøpt på Motorforum/Mitsubishi i Stavanger). Skulle noen være interessert er det bare å ta kontakt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA