Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av el_el, onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:41

« forrige - neste »

Olemann


Kan de 3 trillingene bruke samme "ladekladd" eller er det ulikheter som fører til at f.eks. iOn ikke kan bruke iMiev sin lader?

Var lettere med min Reva, bare en passiv vanlig ledning, og en bryter inn i bilen for 10A eller 15A :-)

Mvh Ole

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: BE på onsdag 14. november 2012, klokken 20:11
Alle kan bruke samme kabel, også Nissan Leaf.

Og også Opel Volt, Toyota Prius, og antagelig Ford fokus..
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sven erik

lade på ca 9 volt på natta gjør jeg for virker som bilen har bedre av det  men er man på veien må man ha 16 volt

Olemann

Sitat fra: sven erik på onsdag 14. november 2012, klokken 20:33
lade på ca 9 volt på natta gjør jeg for virker som bilen har bedre av det  men er man på veien må man ha 16 volt

Regner med at du mener Ampere, men; hvorfor har den bedre av å lade med lav strømstyrke og betyr en forskjell på noen få Ampere noe?  Tar gjerne referanser til dette, har slitt med å finne dokumentasjon på batterlilevetid som funksjon av ladestrøm - kanskje fordi det ikke har noen relevans?

Ole

Bjornt

SitatOg også Opel Volt, Toyota Prius, og antagelig Ford fokus.. 
Opel Ampera er Europa navnet, i USA heter den Chevrolet Volt... "tvillinger" kan man kalle de. Lages på GM fabrikk i Michigan USA.  60 km på sitt 16 Kw batteri, ikke så verst. Med mitt kjøremønster hadde jeg stort sett klart meg på det, og ikke trengt å bruke bensinmotoren stort.. Men det står ikke EL på skiltet, med de ulemper det medfører. bom osv.
Holder meg til min Ion, knallgod  bil !  ;)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

flux

#51
Vi må bort fra de gamle "normal" ladestolpene med bare Schuko, det må satses for fullt nå på nye "normal" Mennekes stolper med min 11kw ladepunkter på alle offentlige steder der 400V er tilgjengelig. Der det kun er 230V kan en bruke samme Mennekes kontakt men får da kun ut 3,7kw 16A, men da på en sikker måte. Evt jobbe for en ny alternativ Mennekes std. på 3x16A/230V eller 32A/230V men den tror jeg er vanskelig å få gjennom da den er særnorsk.

Alle nye elbiler kan lade med en Mennekes -> J1772 kabel, og alle vil da ha en riktig dimensjonert samt sikker løsning uten noe kladd.


Rio

flux: Det er greit nok for nye biler, men vi har en eldre bilpark som bruker Schuko. Med tanke på hvor billig en Schuko-kontakt er, så er det ingen grunn til ikke å ha det i tillegg. Ev. en blå 16 A industrikontakt, så kan denne gruppen ha overgang til Schuko selv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erik e

Fy fillern hvor fantastisk forbrennings motoren er . Fyll 50 liter bensin/diesel = kjør over 100 mil, gjerne med 30 grader i bilen,over 100km i timen.  ;)   
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: erik e på torsdag 15. november 2012, klokken 19:47
Fy fillern hvor fantastisk forbrennings motoren er . Fyll 50 liter bensin/diesel = kjør over 100 mil, gjerne med 30 grader i bilen,over 100km i timen.  ;)
Banning i kirken er ikke lov. Skjerpings  :o
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

flux

#55
Sitat fra: Rio på torsdag 15. november 2012, klokken 17:07
flux: Det er greit nok for nye biler, men vi har en eldre bilpark som bruker Schuko. Med tanke på hvor billig en Schuko-kontakt er, så er det ingen grunn til ikke å ha det i tillegg. Ev. en blå 16 A industrikontakt, så kan denne gruppen ha overgang til Schuko selv.
Stolpene kan gjerne ha Schuko i tillegg, mitt poeng er at elbilforeningen ikke bør oppfordre til nye punkter uten Mennekes der det er 400V tilgjengelig.

Det er dårlig PR for elbiler med "normal" ladetid på mer enn 8t. Med 11 kw vil en Tesla med 85 kwh batteri lades på ca. 8t, med 2,3 kw tar det nesten 2 døgn!

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

erik e

Sorry,jeg pleier og "varsle" at jeg skal banne i kirken. ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

El-ler

Jeg kjøpte nettopp en av trillingene av Bildirekt i Bergen. Ba om størst mulig ladekladd og fikk en det står 16A på. Har målt med wattmeter fra Chlas Olson - og den viser at den trekker 3248 watt!!!
Tror derfor ikke noe på alle teorier om begrensning til 13A!
Citroen C-Zero,11000 km

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: El-ler på lørdag 17. november 2012, klokken 22:48
Jeg kjøpte nettopp en av trillingene av Bildirekt i Bergen. Ba om størst mulig ladekladd og fikk en det står 16A på. Har målt med wattmeter fra Chlas Olson - og den viser at den trekker 3248 watt!!!
Tror derfor ikke noe på alle teorier om begrensning til 13A!

Hvor høy spenning (volt) har du kontakten? Kan du måle det?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA