Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av el_el, onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:41

« forrige - neste »

el_el

Hadde en problem med 16A ladekladd som vært levert med 2011 Mieve, så levert in til Bilcentrum (Trondheim). Fikk beskjed at det er umulig å bestille en nye 16A kladd fra mitsubishi, fordi det er ut av produksjon.  Årsaker til slutt av det 16A ladekladd er ukjent i følge dem. Fikk tilbud om  2 løsning prøve å reparere selv det 16A kable og mister garanti (NOK 6000), eller ta i mot den 10A. Jeg er en litt skuffet.   :(

Når jeg kjøpte billen et salg punktum var det 16A ladekladd, som kan spare 30% i ladning tide. 

En andre ting jeg husket selger sa hav at mange leaf eir hadde kommet in å bestille nye 16A kabler.  Hva som skjer med dem om kladd går sundt ... for en 10A. 

Men kanskje for Meiv eieres det store spørsmål er hvorfor vart det stoppet.  Jeg kan bare spekuler .... for mange 16A kladd mangelfull, høyere strøm påvirker batteri rekeviden over tid, eller billigere produksjon av 10A kladd. 

Har noen kjøpte i det siste 16A ladekladd fra Mitsubishi?


tomrh

Kjøpte nylig i Sverige, var ikke noe problem å få bestilt der ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

#2
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 12. september 2012, klokken 15:30
Kjøpte nylig i Sverige, var ikke noe problem å få bestilt der ihvertfall.

I Norge kan du også bestille den. Problemet er at de leverer ikke 16 A, men en på 10 A!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

Jeg hadde krevd pengene tilbake i såfall.

Når produsentene tar slike avgjørelser stikk i strid med markedsønsket så er det om å gjøre å få dem til å snu. Hvis det utløser en foss av klager og lovfestede juridiske krav iht. norsk forbrukerkjøpslov, er det bare supert.

Dessuten er 16A ladetid vesentlig kortere enn 10A. Dersom det får følger for ditt bilhold, er dette en vesentlig mangel ved erstatningskomponenten, og således noe du bør reklamere på, evt. kreve å få hevet.

Kontakt forbrukerrådet dersom forhandleren ikke er enig.
Nissan Leaf

Heisan

16A ladekladdene blir nok skiftet ut fordi de er brannfarlige. Jeg hadde en slik og fikk nesten brann i garasjen (svartbrent støpsel på ladekladd og svart oppetter veggen). Var nok litt skjødesløs med å avlaste støpselet med snoroppheng i ladekladden den første tiden. Jeg fikk imidlertid gratis ny 10A ladekladd på motorforum. 
i-MiEV, Lillestrøm

Bjornt

De er vel ikke noe mere brannfarlig vil jeg tro. Bruker en en kvalitets kontakt og henger kladden som den skal er det ikke noe problem. 16 A kurs selvfølgelig.  Var vel heller din bruk / elinstalasjon i garasjen som var brannfarlig her. Trillingene trekker max 13,6 Amp er det vel, så det er ikke 100 & belasting på 16 A kursen, men dette står det skrevet i bøtter og spann her i andre tråder. Kjør pent.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Rio

Sitat fra: Bjornt på onsdag 12. september 2012, klokken 21:54
De er vel ikke noe mere brannfarlig vil jeg tro. Bruker en en kvalitets kontakt og henger kladden som den skal er det ikke noe problem. 16 A kurs selvfølgelig.  Var vel heller din bruk / elinstalasjon i garasjen som var brannfarlig her. Trillingene trekker max 13,6 Amp er det vel, så det er ikke 100 & belasting på 16 A kursen, men dette står det skrevet i bøtter og spann her i andre tråder. Kjør pent.

Hei,

I tillegg til at Schuko-kontakter har en strømbegrensning på 16 A (og den er betraktet som optimistisk av de fleste, spesielt hvis den står utendørs og oksiderer), så har jeg lest at det (pga. fjæringen) også er en begrensning på 500 g. Ladekladden veier langt mer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Eblogg

Det er slutt på montering av 16A kurser i private boliger i følge den nye el-normen. Nye sikringer som monteres er nå på 15A for å sikre mot overbelastning på strømkablene. Vil tro at dette er grunnen til at 16A ladekladd ikke lenger selges i Norge.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Hans Håvard Kvisle

Ja, på forumet står det i bøtter og spann om hva som er uheldig.

Årsaken til at importørene av trillingene måtte trekke tilbake 16A-kablene som ga trillingeiere mulighet til å lade på 13,5A (fordi laderen ikke makta mer), er ene og aleine LEAF-eiernes skyld. De tråla markedet for å få tak i disse kablene til erstatning for sine egne som gir 10A-begrensning. En LEAF-lader klarer å utnytte 16A-kabelens fulle potensial. Målinger viste strømstyrke såvidt over 16A. Sjølsagt fristende å bruke, det gir litt mer futt i ladinga. Men er det noen som synes det er trygt og sikkert å legge seg på kontinuerlig maksnivå på de offentlige ladestolpene vi har glede av?

Selv 13,5A kan være i meste laget som kontinuerlig belastning. La oss kalle det i gråsonen. Hvis klumpen ikke avlastes, men lar kiloene sine hvile på støpselet, så er vi forbi gråsonen. Det er mange som ikke har skjønt dette. Rundt omkring i byen er det nok av støpsler halvveis på vei ut av kontaktene. Resultat - økt sjanse for varmgang med resultatet at ladepunktene blir tidligere slitt ut og defekte. Kjipt for oss alle.

Eh, det jeg egentlig vil fram til, er at importørene ikke fortjener kjeften og trusselen om forbrukerkjøplov etc. Her var det uforutsette forhold i markedet som gjorde at de måtte trekke den kabelen de opprinnelig leverte.
St.Hanshaugen

Rio

#9
Hans: Enig, men det som egentlig er "dobbeltrist" er at situasjonen kunne vært unngått hvis vi hadde standardisert på den blå 16 A kontakten, slik som i Portugal, og andre land. Der selger Nissan 16 A ladekladder, med blå CE kontakt.

Det blir jo bedre når man får Mennekes-stikk.

En annen sak er (enten det er snakk om 10 A eller 16 A, men selvsagt mer for 16 A) at Proxll meget enkelt kunne installert en temperaturføler i stikkontakten, som kuttet strømmen hvis det blir for varmt.  
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 12. september 2012, klokken 22:16
Selv 13,5A kan være i meste laget som kontinuerlig belastning. La oss kalle det i gråsonen. Hvis klumpen ikke avlastes, men lar kiloene sine hvile på støpselet, så er vi forbi gråsonen. Det er mange som ikke har skjønt dette. Rundt omkring i byen er det nok av støpsler halvveis på vei ut av kontaktene. Resultat - økt sjanse for varmgang med resultatet at ladepunktene blir tidligere slitt ut og defekte. Kjipt for oss alle.

Og grunnen til dette problemet er den idiotiske regelen om maks 30cm mellom støpsel og kladd. Min modifiserte 16A-kladd fra EVSEupgrade.com har derimot 1.5m ledning fra støpsel til kladd, noe som fører til at kladden alltid ligger pent og pyntelig på bakken uten å belaste noe som helst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 12. september 2012, klokken 22:16
Ja, på forumet står det i bøtter og spann om hva som er uheldig.

Årsaken til at importørene av trillingene måtte trekke tilbake 16A-kablene som ga trillingeiere mulighet til å lade på 13,5A (fordi laderen ikke makta mer), er ene og aleine LEAF-eiernes skyld. De tråla markedet for å få tak i disse kablene til erstatning for sine egne som gir 10A-begrensning. En LEAF-lader klarer å utnytte 16A-kabelens fulle potensial. Målinger viste strømstyrke såvidt over 16A. Sjølsagt fristende å bruke, det gir litt mer futt i ladinga. Men er det noen som synes det er trygt og sikkert å legge seg på kontinuerlig maksnivå på de offentlige ladestolpene vi har glede av?

Selv 13,5A kan være i meste laget som kontinuerlig belastning. La oss kalle det i gråsonen. Hvis klumpen ikke avlastes, men lar kiloene sine hvile på støpselet, så er vi forbi gråsonen. Det er mange som ikke har skjønt dette. Rundt omkring i byen er det nok av støpsler halvveis på vei ut av kontaktene. Resultat - økt sjanse for varmgang med resultatet at ladepunktene blir tidligere slitt ut og defekte. Kjipt for oss alle.

Eh, det jeg egentlig vil fram til, er at importørene ikke fortjener kjeften og trusselen om forbrukerkjøplov etc. Her var det uforutsette forhold i markedet som gjorde at de måtte trekke den kabelen de opprinnelig leverte.

10A er for tregt. Skal elbilsalget opp er 16A absolutt minimum.

Jeg ville fremdeles krevd buy 16A kabel.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: Rio på onsdag 12. september 2012, klokken 22:31
Hans: Enig, men det som egentlig er "dobbeltrist" er at situasjonen kunne vært unngått hvis vi hadde standardisert på den blå 16 A kontakten, slik som i Portugal, og andre land. Der selger Nissan 16 A ladekladder, med blå CE kontakt.

Det blir jo bedre når man får Mennekes-stikk.

En annen sak er (enten det er snakk om 10 A eller 16 A, men selvsagt mer for 16 A) at Proxll meget enkelt kunne installert en temperaturføler i stikkontakten, som kuttet strømmen hvis det blir for varmt.  

Blå kontakt får man ikke brukt noe sted. Schuko er ett must. Kan glemme at bestemor installerer blå stikk for at barnebarnet får ladet der...
Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 13. september 2012, klokken 05:09
Sitat fra: Rio på onsdag 12. september 2012, klokken 22:31
Hans: Enig, men det som egentlig er "dobbeltrist" er at situasjonen kunne vært unngått hvis vi hadde standardisert på den blå 16 A kontakten, slik som i Portugal, og andre land. Der selger Nissan 16 A ladekladder, med blå CE kontakt.

Det blir jo bedre når man får Mennekes-stikk.

En annen sak er (enten det er snakk om 10 A eller 16 A, men selvsagt mer for 16 A) at Proxll meget enkelt kunne installert en temperaturføler i stikkontakten, som kuttet strømmen hvis det blir for varmt. 

Blå kontakt får man ikke brukt noe sted. Schuko er ett must. Kan glemme at bestemor installerer blå stikk for at barnebarnet får ladet der...

Hvis CE-kontakt hadde vært standard på alle ladeplasser, så ville mye av problemet vært løst. (Det er forsent å endre standard nå, men...)  Det tar kun noen minutter å skifte fra Schuko til CE f. eks. på arbeidsplassen og hjemme i garasjen til folk, så det er enkelt gjort.

Da har man dekket de stedene for de fleste lader.

De gangene man ikke har CE, så er det enkelt å bruke en CE til Schuko-konverter for 10 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på torsdag 13. september 2012, klokken 08:30
Hvis CE-kontakt hadde vært standard på alle ladeplasser, så ville mye av problemet vært løst.

Ja, svenskene har tenkt litt lengre enn oss der. Det er vel derfor den 16A-kladden fortsatt er å få tak i hos søta bror. Med CE-stikk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA