Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det frister stadig mer, men... skeptisk

Startet av edyrli, onsdag 03. oktober 2012, klokken 00:55

« forrige - neste »

edyrli

Jeg har tenkt på at dersom alle bensinstasjoner hadde satt opp minst ett 16A stikk og en reservert elbil plass så hadde vi plutselig fått latterlig mange nye lade plasser jevnt fordelt utover hele landet. Det hadde nok hjulpet på rekkevidde angsten til veldig mange. Nå er ikke 16A noen god løsning for de som ønsker krysse norge på langs, men det er en nødhjelp som kan forhindre at man blir strandet en plass og må ringe veihjelp. Dette hadde også vært en rimelig løsning hvor også kostnaden hadde blitt fordelt på mange istedenfor f.eks. at kommunen selv må dekke hundrevis av ladestasjoner.
Neste spørsmål som da dukker opp er hvordan få bensinstasjonene til å legge til rette? Ladeplassen hadde kanskje spart seg inn av økt pølsesalg da ventetid på lading fort er snakk om timer. Kanskje pålegg fra staten? (vi trenger kanskje ikke fler pålegg fra de rød grønne). Subsidiering? Andre forslag?
Det vi jo være en løsning som er veldig mye billigere enn å utelukkende tenke CHADEMO hurtigladere som ikke alle elbiler kan benytte og muligens enda flere ikke kan benytte når Combined Charging kommer for fult.
Eller er forslaget mitt helt på jordet?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

cra

Forslaget ditt er ikke på jordet, men jeg er enig i at flere pålegg fra regjeringen kanskje ikke er veien å gå. 16A lading er kanskje langt fra noen ideell kriseløsning (jeg tror jeg heller hadde ringt etter bergingsbil enn å spise pølser 8 timer  ;D), men hvis den halvtimen på 16A er nok så burde det være mulig.

Med tanke på å lokke til seg pølsekunder burde semi-hurtigladeren fra ABB (nevnt i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5862.msg62432.html#msg62432) være tilnærmet ideell, og med en pris fra 75.000kr og oppover (etter volum) burde f.eks. alle bensinkjedene kunne klare å smekke opp noen slike til en forholdsvis rimelig penge. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Med et nettbrett i bilen er ikke 8 timer på 16A særlig lenge.

Det eneste som er dumt er at Leaf ikke har plass til å skjule et 10" nettbrett noe sted  >:(
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 13:41
Med et nettbrett i bilen er ikke 8 timer på 16A særlig lenge.

Jo, når møtet/selskapet/treninga/whatever starter om en time, eller flyet du skal rekke ikke er 8 timer forsinket er det for lenge. ;)

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 13:41
Det eneste som er dumt er at Leaf ikke har plass til å skjule et 10" nettbrett noe sted  >:(

Ja, hanskerommet er litt i trangeste laget; hadde vært fint om det var litt mer plass. I alle fall såpass at man fikk noen A4-ark inni der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: edyrli på onsdag 12. september 2012, klokken 13:02
Neste spørsmål som da dukker opp er hvordan få bensinstasjonene til å legge til rette? Ladeplassen hadde kanskje spart seg inn av økt pølsesalg da ventetid på lading fort er snakk om timer.

Bensinstasjoner trenger egentlig ikke å selge bensin, det er ikke det de tjener på. De lever av at bilistene stopper der. Jo flere som kjører elbil, jo færre stopper og kjøper pølse, og de må sette opp ladestasjoner for å tiltrekke seg kunder igjen. Vi må bare lekke til eierne at det er den veien utviklingen går, så vil det begynne å skje noe. KLM var forresten forut for sin tid: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/36596/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

#5
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 12. september 2012, klokken 14:04
Bensinstasjoner trenger egentlig ikke å selge bensin, det er ikke det de tjener på. De lever av at bilistene stopper der. Jo flere som kjører elbil, jo færre stopper og kjøper pølse, og de må sette opp ladestasjoner for å tiltrekke seg kunder igjen. Vi må bare lekke til eierne at det er den veien utviklingen går, så vil det begynne å skje noe. KLM var forresten forut for sin tid: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/36596/

Haha, helt genialt med KLM!
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

El rayo

I løpet av mine 9 år som elbilist har det blitt noen korte ladestopp på bensinstasjoner når jeg har feilberegnet på en ukjent strekning og når GPS-en har ledet meg på "korte" omveier. De fleste bensinstasjoner har allerede Schuko kontakter og gjerne CEE til støvsugeren. Har bestandig fått ja når jeg har spurt i kassa, men det er ikke alltid betjeningen er klar over at de har kontakter på utsiden av bygget.

Slik ser CEE kontakten ut.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 12. september 2012, klokken 18:16
De fleste bensinstasjoner har allerede Schuko kontakter og gjerne CEE til støvsugeren. Har bestandig fått ja når jeg har spurt i kassa, men det er ikke alltid betjeningen er klar over at de har kontakter på utsiden av bygget.

Samme her.
Støvsugerkontakten på bensinstasjoner skal ikke undervurderes. Akkurat som søppelpressene på matbutikker og lignende.

Ref KLM.   Mon tro om han fikk signal-vaginatoren han bad om ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 13:41
Med et nettbrett i bilen er ikke 8 timer på 16A særlig lenge.

Det eneste som er dumt er at Leaf ikke har plass til å skjule et 10" nettbrett noe sted  >:(

iPaden går da brillefint inn i hanskerommet.

Blir det for trangt med Android eller Windows 8?? ;-)

Aspiranten

Jupp. Alt for stort :-)

Ipad har en ukurant 4:3 løsning om jeg ikke tar feil? Asus har 16:9 10" og burde da være slankere enn eplets 10"

Mulig du har tatt ut manualene da? Det er sånn 5 cm for lite hanskerom for min :-)
Nissan Leaf

gbzdoc

Ukurant? Passer jo som hånd i handske i Leafen selv med manualene på plass. ;)

Aspiranten

Vi forlot den grufulle 4:3 standarden for leeenge siden. Widescreen er tingen. Men jeg fant ut at apple er jo ikke 10" engang, hehe.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Bunker Oil har overtatt bensinpumpe-driften på en rekke mindre steder, slik at lokalbutikken kan konsentrere seg om stasjons driften, slik vi så den i KLM videoen over.

På Otta setter nå Bunker Oil også opp hurtiglader for elbil! 

En etterlengtet strøm-brønn for folket på vei fra Oslo til Trondheim

Får bare håpe det ikke er samme hurtiglader som Ishavskraft har satt opp på Marchè Rygge, som tydeligvis har pådratt seg alvorlige Elektro-streptokokker.

http://www.smp.no/nyheter/article507433.ece

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 13. september 2012, klokken 09:26
Vi forlot den grufulle 4:3 standarden for leeenge siden. Widescreen er tingen. Men jeg fant ut at apple er jo ikke 10" engang, hehe.

Jeg har fortsatt laptop med 4:3 skjerm. Når du ikke bruker den til video overhodet er 4:3 etter min mening et bedre valg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. september 2012, klokken 09:45
På Otta setter nå Bunker Oil også opp hurtiglader for elbil! 
En etterlengtet strøm-brønn for folket på vei fra Oslo til Trondheim

JAAA!! :) Gleder meg til etterhvert å kunne kjøre Trondheim - Oslo med elbil. Da blir elbil-landet Danmark tilgjengelig som feriemål også for oss trøndere. Med en hurtiglader på Oppdal også nå blir det faktisk gjennomførbart, med spisepause/16A lading på Støren og Dombås (må vel finnes en bensinstasjon på Dombås der man kan lade?).

Når forventes hurtigladeren på Otta å komme i drift?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA