Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Erfaring med piggdekk

Startet av Johsti, mandag 25. april 2022, klokken 09:23

« forrige - neste »

Johsti

For dere som nå har kjørt første sesong med piggdekk, sitter piggene fortsatt? Ønsker piggdekk på min, men er litt skeptisk til holdbarhet mtp effekt/moment.

Og til opplysning: dette er ikke noe pigg vs piggfritt diskusjon!

Klykken

Har "originale" pigghjul levert fra Tesla. Nokian-pigg. Kan ikke se at de er nevneverdig slitt, og kjørt siden oktober med de i ca 10.000km. Kjører i Nord-Trøndelag med mye is og lite salting. Litt herjing og hardkjøring i starten for å teste bilen... :)

Gode dekk, men pigg bråker. Deilig å få på sommerhjula igjen (20").

Edit:
Hadde pigg på forrige Tesla også, en Model S85D. Hadde de i 4 sesonger før bytte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Kan jo være en idé å kjøre i "Chill-Mode" eller "Offroad Mode" under innkjøringsperioden for dekkene, og så kan man heller ta det litt piano ellers. Da bør det ikke være noe større problemer med piggdekk på en Tesla, enten det er en P-utgave eller TM3 RWD, enn på andre biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Hvis piggene forsvinner for fort er det strengt tatt sjåføren som er problemet, ikke kreftene i bilen.   ;) :D

Ellers er min erfaring at antisopinn på Tesla slår inn så fort at det blir fint lite spinning. Da var det vesentlig mer spinning med Caravella vi ahdde før, og den hadde ikke noe problem med å beholde piggene.

Kort oppsummert tror jeg ikke du har noen stor grunn til bekymring over dette. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 10:31
Kan jo være en idé å kjøre i "Chill-Mode" eller "Offroad Mode" under innkjøringsperioden for dekkene, og så kan man heller ta det litt piano ellers. Da bør det ikke være noe større problemer med piggdekk på en Tesla, enten det er en P-utgave eller TM3 RWD, enn på andre biler.
Aldri kjørt i chill eller med terrengassistanse (med mindre situasjonen krever det) for å spare på piggen selv. Kjør som normalt og ikke tenk på det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Klykken på mandag 25. april 2022, klokken 09:36
Gode dekk, men pigg bråker. Deilig å få på sommerhjula igjen (20").
Uten å dra dette inn på en diskusjon rundt pigg/piggfritt, så var det litt komisk å lese dette, for denne tanken slo meg også ved hjulbytte, bare helt motsatt. "Ouch, støyer det virkelig så mye med sommerdekk??", kom da fra 255/40-20" CVC7 piggfrie over til originale 20" induction.  :P

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 13:09
Uten å dra dette inn på en diskusjon rundt pigg/piggfritt, så var det litt komisk å lese dette, for denne tanken slo meg også ved hjulbytte, bare helt motsatt. "Ouch, støyer det virkelig så mye med sommerdekk??", kom da fra 255/40-20" CVC7 piggfrie over til originale 20" induction.  :P
Kommer an på temperaturen når man bytter også. I fjor med 2+ var reaksjonen når jeg byttet til sommerdekk «ouch, dette støyer mye», i år ved 18+ var det motsatt. Samme bil og dekk.

Dog har vi R3 vinterhjul som støyer en del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jeg skiftet på tirsdag i forrige uke, så da, og påfølgende dager, var det vel omtrent 18-21 grader.

Har forøvrig samme opplevelse med Niroen ved hvert bytte, Goodyear UGI2 er mye stillere enn de originale sommerdekkene. Samme dim og felg sommer og vinter.

Toonster

Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 14:25
Jeg skiftet på tirsdag i forrige uke, så da, og påfølgende dager, var det vel omtrent 18-21 grader.

Har forøvrig samme opplevelse med Niroen ved hvert bytte, Goodyear UGI2 er mye stillere enn de originale sommerdekkene. Samme dim og felg sommer og vinter.

Ikke spesielt overraskende at vinterdekk bråker mindre enn sommerdekk - men det kan være overraskende om det f.eks var første sesong med piggfrie dekk i vinter. :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Radial

Michelin X-ice north4 her. 5000km i vinter.
Bakdekka har fått bøyd piggene litt, men har klart deg helt fint vil jeg påstå.

På MG'n med samme dekk (dog annen størrelse), ser det egentlig værre ut, selv med 140ponnier maks.
Men så spinner MG'n helt opp i 80km/t med glatt nok underlag🤣

Men piggdekk støyer mye, peak 63-64dB på groveste asfalten. Sommerdekka har 60db peak på samme strekning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Johsti

Sitat fra: Radial på mandag 25. april 2022, klokken 20:26
Michelin X-ice north4 her. 5000km i vinter.
Bakdekka har fått bøyd piggene litt, men har klart deg helt fint vil jeg påstå.

På MG'n med samme dekk (dog annen størrelse), ser det egentlig værre ut, selv med 140ponnier maks.
Men så spinner MG'n helt opp i 80km/t med glatt nok underlag🤣

Men piggdekk støyer mye, peak 63-64dB på groveste asfalten. Sommerdekka har 60db peak på samme strekning.

Har samme dekkene på min Kia Soul med 112 hk. Der er også piggene blitt skjeve, både på framhjul og bakhjul merkelig nok. Kjørte 4 sesonger med Nokian uten dette problemet, men de var mye verre støymessig enn Michelin-dekkene. Snakket med en dekkforhandler som mente at piggdekkene hadde blitt dårligere de siste årene, mange som sliter med at piggene er borte etter 1-2 sesonger.

geear

Det mener jeg er et generelt problem med piggdekk på elektriske gnagere. Motorene har maks effekt tilgjengelig i hele registeret, og med åpen diff så spinner de som bare juling på ett hjul. e-Golfen vår spant til og med omtrent alltid på samme hjul. Husker ikke om det var høyre eller venstre, men omtrent fritt for pigger, iallfall, mens de tre andre hadde de fleste på plass.

Radial

Nytt de siste årene er "lettvekts-pigger", som er mye mindre enn konvensjonelle pigger, og heller kompensert gjennom kraftig økning i antall.

Skal visstnok gi bedre grep, mindre støy og lavere slitasje på asfalten. Og sant nok, har vel aldri piggdekk støyet såpass lite inni bilen, tross det fremdeles støyer godt.
Konsekvensen er at disse nye piggene ikke er like glade i momentet i el-biler, og de vil bli bøye seg av hjulspinn.

Syns dog grepet er godt like fullt med bøyde pigger på MG'n. Der naboen står i golfen og kløner på CVC7, snirkler jeg meg fint forbi og hilser.

Tesla'n merker man ikke så mye til dårlig grep pga særs god AWD, men ikke vært bekymret for grep under nedbremsinger ihvertfall... Der blir man mer overrasket over regenerering med hjulslipp i noen millisekunder bak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA