Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innpress felger buddy cityjet6

Startet av Director, tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:41

« forrige - neste »

Director

Da jeg gikk til innkjøp av el-bil, så jeg for meg at dette var mest oppegående og omtenksomme mennesker, men slik er det altså ikke? Jeg fikk en masse opplysninger da jeg kjøpte el-bil, bl.a. om at el-bilen skulle være i eget stikk, og ikke trekke noe annet fra den kursen. Likevel, her i dag, setter jeg bilen min til lading på en offentlig ladestasjon, og aner fred og ingen fare. Jeg var avhenging av å lade bilen, slik at jeg kom meg hjem fra jobb (har ikke lade mulighet hjemme). Tilfeldig kjører jeg forbi senre på dagen i jobbsammenheng, og da ser jeg som har brukt en skjøtepadde, og koblet seg på samme stikk (stikk #2 var opptatt) det var dermed tre biler koblet til samme stasjon. Sikringen hadde selvsagt gått, og ingen hadde fått ladet. Jeg farter avsted, kobler ut stikket til den andre personen, og lar den ligge på bakken i ergrelse. Ikke nok med det, da jeg leter etter en ny ladestasjon, viser det seg å være feil på alle ladestasjoner i området. Ingenting lyser på kladden min. Jeg tror først det er kladden det er noe feil med, men får testen den hos forhandler, og alt var ok med den.

Jeg mener, det er lov å tenke selv om man har kjøpt el-bil? det er ikke bare å plugge i så mange som mulig på ett stikk selv om det funker fett med mobilen. Ellers er stort sett de fleste hyggelige, hvertfall de jeg har møtt til nå på diverse ladestasjoner rundt om. Bare herlig å få ut frustrasjonen. Andre som har opplevd irriterende ladesituasjoner?
Imiev 2012

hkaspenberg

Selvfølgelig. Nå som salget tar av er det ikke bare oppegående og kunnskapsrike entusiaster som kjører elbil!  Men dette blir nok en engangsforetakelse - vedkommende som gjorde stuntet må jo ha lært noe.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Huff da... ikke bra. Håper jeg aldri ser noe sånt selv.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Aspiranten

Beklager, jeg skjønner frustasjonen din - men det er en morsom historie likevel :-D Jeg ser absolutt for meg svimehodet som er såå fornøyd og handler skjøtings på klas olsånn. "Nå skal jeg lade uanset om det er opptatt... ;D"
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 09:10
Beklager, jeg skjønner frustasjonen din - men det er en morsom historie likevel :-D Jeg ser absolutt for meg svimehodet som er såå fornøyd og handler skjøtings på klas olsånn. "Nå skal jeg lade uanset om det er opptatt... ;D"

Det er på grunn av slike folk vi har svære sikkerhetskladder på ladekablene, tjukke manualer med sikkerhetsinstruksjoner vedr. lading og får skremselspropaganda fra vegvesenet i posten.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joakim Sveli

Beklager at du måtte oppleve dette. De fleste tenker at strøm er strøm. Blir ikke overrasket om noen kjøper et fordelerbrett med 6 kontakter og kobler til en ladestasjon slik at "alle" får ladet. Det er også mange som sier noe sånt som "når jeg får lada elbilen min på 15 min i stikkontakten hjemme skal jeg også kjøpe elbil".
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

cra

Sitat fra: ElRey på onsdag 12. september 2012, klokken 09:33
Beklager at du måtte oppleve dette. De fleste tenker at strøm er strøm. Blir ikke overrasket om noen kjøper et fordelerbrett med 6 kontakter og kobler til en ladestasjon slik at "alle" får ladet. Det er også mange som sier noe sånt som "når jeg får lada elbilen min på 15 min i stikkontakten hjemme skal jeg også kjøpe elbil".

Ha ha ha.... De kommer til å måtte vente en stund, gitt! Skulle vært artig å kunne fortelle dem at det er fullt mulig, men da må du koble den fra etter femten minutter sharp, hvis ikke vil batteriet øyeblikkelig tømmes (elektronene slippes ut i det fri), og det må lades på nyee i nye femten minutter.  ;D  Tro om det da ikke hadde vært like snertent for dem om det tok litt lenger tid?

OG: de kan jo bare kjøpe seg en hirtiglader. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 12. september 2012, klokken 09:27
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 09:10
Beklager, jeg skjønner frustasjonen din - men det er en morsom historie likevel :-D Jeg ser absolutt for meg svimehodet som er såå fornøyd og handler skjøtings på klas olsånn. "Nå skal jeg lade uanset om det er opptatt... ;D"

Det er på grunn av slike folk vi har svære sikkerhetskladder på ladekablene, tjukke manualer med sikkerhetsinstruksjoner vedr. lading og får skremselspropaganda fra vegvesenet i posten.  >:(
En trist, men også morsom historie.
Personer med manglende forståelse og kunskaper om elektrisitet finnes faktisk, og det er vel ikke til å unngå at noen av disse før eller senere kjøper en elbil.
Derfor er det kanskje ingen grunn til å bli furten om en "får skremselspropaganda fra vegvesenet i posten" den er ikke ment for deg, men for de som ikke vet hva de gjør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. september 2012, klokken 10:21
Derfor er det kanskje ingen grunn til å bli furten om en "får skremselspropaganda fra vegvesenet i posten" den er ikke ment for deg, men for de som ikke vet hva de gjør.

Neida, det skal nok mer til enn som så før jeg tar meg nær av det, og furte over det gjør jeg i alle fall ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Behov for en ny flyerbunke i bilen?
"Når du plugger i kontaktdeler får ingen ladet. Et ladeuttak kan kun brukes av en bil."

Så skjer det ikke igjen :) Dette er ikke folk som prøver å være kjipe, de vet rett og slett ikke bedre. Opplys dem!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

asband

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. september 2012, klokken 10:38
... Dette er ikke folk som prøver å være kjipe, de vet rett og slett ikke bedre. Opplys dem!

Tror nok det er mye sant i dette.

I løpet av mine noen måneder som elbileier/kjører har jeg et godt inntrykk av de andre elbilistene som jeg har møtt. Har hatt flere interessante samtaler ved ladestasjonen  :)

Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

Aspiranten



Mel Gibson!!












Disse folkene kommer til å kjøpe elbiler en dag.

Gled eder!  ;D
Nissan Leaf

el-snorre

Dette er en av grunnene til at Elbilforeningen ser at det er behov for et teknologiskifte på ladeplassene. Det er ikke alle som er like entusiastiske som de første pionerene. Det er ikke alle som skjønner dette med effekt og elsikkerhet.

Jeg tror morgensdagens ladestolper vil bli bassert på en id-brikke slik at man slipper å få sabotert ladingen, da idid-brikken som starter lading også må avslutte den. Populært omtalt som RFID-brikke og Mod3 stolpe.

Disse stoplene vi omså kunne ha overvåking.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 12. september 2012, klokken 12:30


Disse folkene kommer til å kjøpe elbiler en dag.

Elbilene kan nå heldigvis ikke kjøre avgårde mens det er tilkoblet.

Takk og pris, for det fikk min bedre halvdel helt fint til med motorvarmeeren tilkoblet på Transiten :o - maaange ganger :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Skal være mann nok til å innrømme at jeg harløpt ut i elbilen selv og fått kjørenekt... kabelen stod i  ;D men bensinpumpa er litt verre da... man både bruker den og betaler drivstoffet først. Tankene burde jo være der da  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA