Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: automat på fredag 22. juli 2022, klokken 21:51
WeCharge får man vel ikke brukt med mindre man har en VW ID.
For Hyundai-eiere, finnes ChargeMyHyundai som vel er samme leverandør i bunn, og hos Kia heter det vel ChargeMyKia.

Ellers får man Ionity Passport, som vel kan kombineres med Plugsharing-brikke som fungerer nedover Europa. Og det finnes andre leverandører som Chargepoint, Eins, Maingau og Nextcharge, bare for å nevne noen få.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

VW, Škoda, Seat og Cupra er i praksis drevet av datterselskapet Elli, hvor alle (også uten biler fra disse merkene) kan laste ned app og bestille ladekort om ønskelig: https://www.elli.eco/en/mobility-service-provider

Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes og Porsche er drevet av Digital Charging Solutions (DCS), men har i praksis samme dekning på roaming over andre ladere som Elli. Du kan ikke bli direkte kunde hos DCS, men må bruke app fra ett av bilmerkene de leverer til (som ikke nødvendigvis krever at du har en bil fra de respektive merkene)

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Så flere av bilmerkenes egne ladeavtaler er egentlig åpne for alle, men de snakker ikke høyt om det?

For en jungel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moggen

Må bare si at jeg syns det er helt utrulig at noe så basalt og sammfunnsviktig som elbillading har fått degenerere så langt som dette uten at det tas grep.
Da tenker jeg fremforallt på elbiler som skal brukes til feriereising i europa.
Naturligvis må det gå å sammenligne priser og betale med kort, slik alle oppegående mennesker forventer seg av varer og tjenester i europa i nåtid.

Elbillading kunne blitt et godt skolebok eksempel på hvordan det kan gå feil i et marked uten regulering.

ThomasEL

Jeg har hatt elbiler lenge, og begynner sånn sett å bli veteran på området.

For meg har det vært en selvsagt ting som elbilist å:
- Kjenne ladekurven på bilene mine
- Sette meg inn i grunnleggende batterikjemi, herunder hvorfor lading går saktere i lave temperaturer
- Ha stålkontroll på begreper som SOC og SOH, samt hvilke måleenheter som brukes for effekt og energi
- Engasjere meg i diverse forum
- Ha medlemskap i Elbilforeningen
- Planlegge ruter og «leke» meg med diverse apper

For meg er det merkelig at nye elbilister ikke gidder sette seg inn i det jeg oppfatter som grunnleggende elektrokjemi.

Samtidig erkjenner jeg at det er slik det er:
Hvis vi skal få massene over på elbil, så kan ikke verken jeg eller andre «gubber» i elbilverden forvente at alle skal gjøre som vi har gjort.

Derfor tror jeg det er viktig at vi «veteraner» erkjenner det grunnleggende:
BETALING FOR LADING MÅ BLI ENKLERE FOR FOLK FLEST!

(Så kan og bør man selvsagt fortsette med gode diskusjoner om HVORDAN. Men premisset kan ikke bare være ut fra hvordan vi veteraner på forumet opplever det...)

God debatt videre👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Vollis47

Du har mange gode poenger her ThomasEL. Jeg har kjørt elbil siden 2015, flere med små batterier. De siste årene har vi hatt en Tesla som hovedbil og lading med den er lettvint. Det burde ikke være særlig annerledes å lade andre elbiler. Jeg tenker særlig med gru på kjøring i andre land.

Per i dag er det altfor mange forskjellige løsninger som hindrer mange i å skifte over til elbil.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 23. juli 2022, klokken 07:32
Så flere av bilmerkenes egne ladeavtaler er egentlig åpne for alle, men de snakker ikke høyt om det?

For en jungel.
Nei, helt åpne er de vel ikke. Ved å legge til avtale, så må jeg oppgi kode fra bilen, så du må antageligvis ha en registrert på deg for å få avtale. Utenom det, så så er det ingen krav om at bilen du lader opp, er en bil fra noen av disse merkene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Elli sine avtaler er helt åpne for alle. Dersom en ikke har bedre alternativer for Ionity-lading i Norge, er "Drive Highway"-pakken (130 kr/mnd + 1,60 kr/kWh) et bedre alternativ enn Ionity sin egen "Passport" (190 kr/mnd + 2,50 kr/kWh).

Elli gir enkel tilgang til lading på tvers av Europa, selv om prisen varierer mye mellom land (prisliste vedlagt).

Oppdatering: Rettet månedsprisen på Elli
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Moggen

Ja, ellers er jo Bonnet et godt tips, da lader du uten abonnemang på Ionity noen krone billigere per kwh enn med Ionity sin egen app.
Men hele dette opplegge med skjulte priser er jo både forbrukerfientlig og trulig i strid med konsumentlover. Det er full kaos og vilde vesten!

Orbit

Bonnet har trukket seg ut av Norge, både ved at du ikke får ha en brukerkonto med norsk adresse lenger, og at de nå ikke støtter roaming hos Ionity i Norge (og enkelte Ionityladere i Danmark).

Jeg er enig i at det er vanskelig å finne gunstigste pris for lading. Selv om den avtalen en bruker ikke til enhver tid er rimeligst, er enkelheten med å vite at en kan få ladet til en noenlunde rimelig pris verd noe i seg selv, ref hva @ThomasEl startet tråden med. AirElectric kan brukes til å finne beste roamingavtale, men også den app'en har noen huller.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eisa01

Sitat fra: Orbit på lørdag 23. juli 2022, klokken 16:07
Elli sine avtaler er helt åpne for alle. Dersom en ikke har bedre alternativer for Ionity-lading i Norge, er "Drive Highway"-pakken (200 kr/mnd + 1,60 kr /kWh) normalt et bedre alternativ enn Ionity sin egen "Passport" (190 kr/mnd + 2,50 kr/kWh).

Elli gir enkel tilgang til lading på tvers av Europa, selv om prisen varierer mye mellom land (prisliste vedlagt).
Drive Highway koster 130 kr/mnd nå - sjekket for det virket for godt til å være sant: Det er 1560 kr/år, med månedlig avbetaling

Får håpe Forbrukertilsynet snart fikser opp i all denne villedende markedsføringen fra Ionity og Ionity-partnere

Moggen

Drømmen er jo å ha en enkelt sammenligbar prising mellom ladestasjonerne, og kortbetaling.
Da stanner vi og lader der priser og fasiliteter er best. Om det da er en Recharge, C-K, eller Ionity spiller ikke noe rolle.
Der er vi nok relativt snart, ref at C-K nå går inn på ekte kortbetaling.
Der dog ladebransjens våte drøm om å bli en slags mobiloperatører med "roaming" og abonnemang.

hanche

Sitat fra: Orbit på lørdag 23. juli 2022, klokken 16:07
Elli sine avtaler er helt åpne for alle. Dersom en ikke har bedre alternativer for Ionity-lading i Norge, er "Drive Highway"-pakken (130 kr/mnd + 1,60 kr/kWh) et bedre alternativ enn Ionity sin egen "Passport" (190 kr/mnd + 2,50 kr/kWh).

Der ser man. Jeg har kjørt elbil i seks år nå, men har ikke hørt om Elli før nå, enda jeg prøver å følge med her på elbilforum. Hvor mange andre slike tilbud har jeg aldri hørt om før, tro? Finnes det noen oversikt?

Til nå har jeg slått fra meg Ionity som håpløst overpriset og dermed totalt uinteressant for meg, men her øyner jeg jo en mulighet til å bruke dem til en overkommelig pris. Men jeg er litt allergisk mot abonnementer som krever en månedlig fast betaling, siden min bruk av hurtigladere er ekstremt sesongavhengig. Det gjør det mye mer komplisert å finne ut hva som lønner seg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Vix

Sitat fra: hanche på søndag 24. juli 2022, klokken 11:43
Jeg har kjørt elbil i seks år nå, men har ikke hørt om Elli før nå, enda jeg prøver å følge med her på elbilforum. Hvor mange andre slike tilbud har jeg aldri hørt om før, tro? Finnes det noen oversikt?
Elli er kanskje ikke så kjent... men det eies av Volkswagen Group.
Du har kanskje hørt om Volkswagen We Charge, Skoda Powerpass og Seat/Cupra Easy Charging? Det er Elli :)

overskyet

Sitat fra: Moggen på lørdag 23. juli 2022, klokken 08:36
Må bare si at jeg syns det er helt utrulig at noe så basalt og sammfunnsviktig som elbillading har fått degenerere så langt som dette uten at det tas grep.
Da tenker jeg fremforallt på elbiler som skal brukes til feriereising i europa.
Naturligvis må det gå å sammenligne priser og betale med kort, slik alle oppegående mennesker forventer seg av varer og tjenester i europa i nåtid.

Elbillading kunne blitt et godt skolebok eksempel på hvordan det kan gå feil i et marked uten regulering.

Amen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA