Hovedmeny

PPF (paint protection foil)

Startet av ndrsone, fredag 22. april 2022, klokken 07:11

« forrige - neste »

ndrsone

Hei,

jeg har bestilt TMY som forhåpentligvis kommer i Juli. Jeg bruker naturligvis store deler av dagen på å lese om og se youtube videoer av bilen for å være så godt forberedt som mulig :laugh:

I den forbindelse kom jeg over en video hvor de folierer bilen med PPF, som skal beskytte mot steinsprut o.l.
Mine spørsmål:
- Er det mange som faktisk gjør dette?
- Holder det å kun ta det på frontfanger og panser?
og isåfall:
- Hva er pris (tenker ikke gjøre dette selv)?
- Hvem folie er anbefalt?

Takk på forhånd :)

k1

Har hatt det på min TMX siden start, 4,5 år siden. Fikk lagt Xpel klar folie på frontfanger, panser, skjermer foran og speil (såkalte sprutsoner). I tillegg en bue på begge bakdører, men det har jeg sett Y kommer med standard nå.
Kostet vel ca 16-18k da jeg gjorde det.
Mange som tilbyr dette på østlandet i hvert fall.

Ang steinsprut så vil jeg vel si at dette er nok betydelig bedre enn noen form for coating. Har flere steinsprut i folien i dag, men ser at lakken under er helt fin.
Kommer jeg til å gjøre det igjen på nybestilt Y? Usikker. Det er dyrt. Har du noen feil som må rettes av Tesla slik at folien må av, må du bekoste dette selv samt å få lagt på ny. De få steinsprut jeg har i folien etter 4,5 år kunne jeg egentlig fint levd med, og noe man bør kunne forvente på en såpass gammel bil. Bilen ble kanskje litt lettere å selge, men utgjorde nok ikke så mye på sluttpris.

ndrsone

Takk for svar!

Ja man må vel regne med noe svinn etter flere år med bilen, og det med at man må koste folie selv om det er noe som skal rettes opp av Tesla er noe jeg ikke tenkte på, men som samtidig kanskje er selvsagt.

Det værste av merker kan vel skjules greit med det lakk kittet man kan bestile på Tesla sine hjemmesider, selv om det aldri blir helt 100%.

Hvordan oppleves lakk kvalitet på TMY sammenlignet med tidligere modeller? Jeg oppfatter det området har hatt noe negativ omtale hos Tesla.

AlexNode

Etter påsketur til Tyskland 3000km tur/retur er lyst å grine når jeg ser på panser. Og angrer veldig at jeg fikk ikke tiden å montere PPF før den turen. Nå må jeg korrigere lakkskader, polere osv med håp at dette blir mindre synlig. Bestilte PPF og vil fremprøve meg self. I verste fall mister jeg 3500kr. Å bestille arbeid er utenfor min budsjett.. Tar godt med tiden. Tar en del om dagen... så skal vi se om jeg kan leve med resultat :)

ndrsone

Sitat fra: AlexNode på fredag 22. april 2022, klokken 10:04
Etter påsketur til Tyskland 3000km tur/retur er lyst å grine når jeg ser på panser. Og angrer veldig at jeg fikk ikke tiden å montere PPF før den turen. Nå må jeg korrigere lakkskader, polere osv med håp at dette blir mindre synlig. Bestilte PPF og vil fremprøve meg self. I verste fall mister jeg 3500kr. Å bestille arbeid er utenfor min budsjett.. Tar godt med tiden. Tar en del om dagen... så skal vi se om jeg kan leve med resultat :)

Har du tilfeldigvis svart lakk?

Slik jeg har lest så er det lettere å se steinsprutskader osv på svarte biler, og det er det jeg har bestilt.

AlexNode

Den er blå, men kan si at på grå er like tragisk, hvit grunning er veldig synlig.
Den beste er nok hvit og sølv farge. Da merker man kun når dette allerede rust der :)

ndrsone

Stemmer det som det blir nevnt over her - at man må dekke ny PPF selv, om man får en skade som må repareres på det som er under?
Og hvis det ikke stemmer, og man faktisk får dette dekket - Får man kun ny PPF, eller får man dekket jobben også uavhengig om man gjorde dette selv eller hos en profesjonell?

k1

Sitat fra: ndrsone på mandag 19. september 2022, klokken 07:44
Stemmer det som det blir nevnt over her - at man må dekke ny PPF selv, om man får en skade som må repareres på det som er under?
Og hvis det ikke stemmer, og man faktisk får dette dekket - Får man kun ny PPF, eller får man dekket jobben også uavhengig om man gjorde dette selv eller hos en profesjonell?
Får man skade i form av noe som skal dekkes av forsikringsselskap så får du ny PPF.
Får man skade i form av noe som skal dekkes på garanti eller reklamasjon med Tesla, så får du ikke dekket ny PPF.

kaistian

Sitat fra: k1 på mandag 19. september 2022, klokken 08:33
Får man skade i form av noe som skal dekkes av forsikringsselskap så får du ny PPF.
Stemmer ikke helt for Gjensidige sin del.
For at PPF skulle være dekket måtte jeg betale 252 kroner ekstra i året.

turfsurf

Sitat fra: k1 på mandag 19. september 2022, klokken 08:33
Får man skade i form av noe som skal dekkes på garanti eller reklamasjon med Tesla, så får du ikke dekket ny PPF.
Må hva vært heldig jeg da. Har fått dekket PPF både av forsikringsselskap og Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA