Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Bodø_EL, tirsdag 02. oktober 2012, klokken 09:59

« forrige - neste »

gbzdoc

Mine erfaringer fra i fjor finter og vår, samt nå på høsten:

Bruk av A/C betyr dugg på ruta ved forvarming. Testet begge deler flere ganger, og det er 100% bankers hver gang... Bruker aldri A/C hvis det ikke er behov uansett.

Bruker jeg 10A lader blir bilen ikke like fort varm, og heller like varm, som når jeg bruker 16A. I tillegg trekkes det noe strøm fra batteriet ved bruk av 10A som synes på SOC meteret. (Mister et par %)

Timer i bilen forteller når bilen skal være ferdig varmet. (Den beregner selv når den må fyre opp, på samme måte som Webasto og Eber gjør.)

Timer fra telefon forteller når den skal skrus på. Altså må man tenke selv...

Mhagen3

Grei løsning for å kvitte seg med fukt i bilen er å kjøre den 2-3 timer med oppvarming (startet fra carwings!) med bilen i garasje i litt gløtt på vinduene. Da dugger det ikke mye neste gang du kjører forvarming:)

Bodø_EL

Det beste hadde vert om noen med kunnskap på bilelektro kunne lage en "How to" for å koble ut resirkuleringen ved forvarming :) Evt finne ut hvordan man kobler ut dette spjeldet for omluft, slik at det står konstant åpent.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Rio

Idéelt sett burde det stå i en "halvveisposisjon", fordi hvis det står helt åpent så blåser det konstant kald luft inn i bilen, som gjør det vanskelig å få den varm!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafster

Det tar lang nok tid ved 10A på omluft om det er kaldt nok. Friskluft er ikke nødvendig. Ingen løse kupévifter henter friskluft? Slutt og bruk A/C på høst/vinter og problemet er løst :)

Rio

For noen dager var det så fuktig inne i bilen at det var hakket før det regnet. Og jeg har ikke brukt A/C.

Det er ikke bare et problem at man må vente i flere minutter på at innsiden av vinduene skal bli gjennomsiktige, men også at kondensen setter seg på brytere og alt av elektronikk inne i bilen.

For ordens skyld - jeg har ikke barn, bilen er ren, og jeg trekker ikke masse fuktighet inn i bilen. Den står i en garasje på jobb.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erik e

Joda,det er utfordringer med EL.-bil. Det blir litt som min første bil for 35 år siden. Opel Kadett med meget dårlig varme. 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Rio

Dette er egentlig ikke et elbil-problem, men et softwareproblem (uavhengig av type motor).

Det kan lett fikses ved å åpne for luft utenfra for 1 minutt og ha resirkulasjon i 4 minutter, og la viften gå raskere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Jeg lurer på om det er forskjell på bilene?
Har til nå ikke vært plaget av fukt, og jeg kommer til kald bil både i Oslo og Asker som har litt forskjellig klima (tørrere luft i Asker). Bruker bare AC når det er veldig varmt eller veldig fuktig (regn).
Men jeg skal innrømme at jeg forvarmer bilen når jeg kan, særlig når det er -20 :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafster

Tviler litt på det. Jeg har også opplevd fukt et par ganger. Og det er ganske mye også. Det blir flotte rennemerker på innsiden av ruten. Men dette er nok fordi A/C tilfeldigvis har forblitt på etter at jeg har trykket gjennom alle modusene ved forrige tur.

Nå har jeg sluttet å fikle så mye med varmeapparatet. Det står "alltid" på luft opp og ned, regulerer resten med temp og vifteknapp. Auto er aldri på.

Det er åpenbart at det er flere designfeil ved styringen av dette klimaanlegget. Men det er til å leve med. Aller helst ville jeg hatt alt på manuelle brytere. Med eget hjul for å bestemme effekt på varmeren.

Arha

Sitat fra: leafster på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 10:08
Tviler litt på det. Jeg har også opplevd fukt et par ganger. Og det er ganske mye også. Det blir flotte rennemerker på innsiden av ruten. Men dette er nok fordi A/C tilfeldigvis har forblitt på etter at jeg har trykket gjennom alle modusene ved forrige tur.

Nå har jeg sluttet å fikle så mye med varmeapparatet. Det står "alltid" på luft opp og ned, regulerer resten med temp og vifteknapp. Auto er aldri på.

Det er åpenbart at det er flere designfeil ved styringen av dette klimaanlegget. Men det er til å leve med. Aller helst ville jeg hatt alt på manuelle brytere. Med eget hjul for å bestemme effekt på varmeren.

Hvis du vil bruke Autostillingen uten AC er dette også mulig.  Trykk Auto, Defroster på, AC av, Defroster av.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Blip

Er dette en bug eller 'feature'? Eller som Bill ville sagt; 'Un-documented feature'...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

På denne tiden av året opplever jeg at jeg må kjøre med defroster på nesten konstant  - ellers dugger ruten igjen for meg. Av alle biler jeg har hatt er dette den eneste hvor ruta dugger så elendig fort...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Mer ett "easter egg" enn en feature.
Man bruker tilsvarende fremgangsmåte (trykke på tilsynelatende ikke-relaterte knapper) for å komme inn i "debug modus" også.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Jeg har en times kjøring til jobb og opplever sjeldent eller aldri dugg.

Bilen står til forvarming (20 - 22 grader). Jeg bruker ikke varme når jeg kjøre men trykke på mode slik at jeg har luft på bena og ruta. (friluft uten vifte) Har til nå ikke merket noe ,jeg vaska ruta med godt zalo vann når jeg fikk bilen, av erfaring så bruker de som vasker bilen noe produkt som legger igjenn en rar hinne som det fester seg mye rart til.

Har kun 10A EVSE
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA