Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Bodø_EL, tirsdag 02. oktober 2012, klokken 09:59

« forrige - neste »

Bodø_EL

Bruker den orginale 10a laderen. Plugger i laderen hver kveld, så jeg har 100% når jeg kjører på jobb.

Nå begynner det å bli kaldt ute kl 0700, så jeg har testet forvarming i 14 dager.

Men til min store fortvilelse er det mye dugg på innsiden av vinduene og synes ikke det er spesielt varmt i kupeen heller (13-15 grader max) Ute temperaturer har variert fra 3-14 grader disse dagene.

Kan jeg bare innstille forvarmingen til det tidspunktet jeg skal kjøre (Departure) ??

Bruker forvarmingen strøm fra nettet (laderen) hvis batteriet er fulladet og laderen bare står i??

Får jeg en mer effektiv forvarming med 15-16 amp lader?

Hvor lenge og når starter forvarming ved Departure kl 0700 ??

La merke til at FLOW (mode) startet mot gulvet ved oppstart av forvarming. Kan dette endres til f.eks Flow (mode) mot vindu for å eliminere dugg ??

Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

BE

Prøv å skru av AC en stund før du parkerer bilen, det kan være restfuktighet på kondenseren som havner i bilen når du forvarmer den. Forvarming står på resirkulering, og ingenting av disse innstillingene kan endres. Resirkulering og 25℃

Når det kommer til bruk at tidsuret i bilen, så kan jeg faktisk ikke huske om tidsuret har bilen ferdig oppvarmet til satt tid og deretter skrur den av, eller om den starter oppvarmingen ved gitt tidspunkt. Dette bør være lett å teste selv, og er av stor betydning for hvor varmt det er i bilen dersom du kommer ut 10 minutter etter satt tidspunkt :)

Etter at vi fikk ordnet med carwings for Android så har jeg bare starter forvarmingen et kvarters tid før jeg skal ut i bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

akseln

Mener tidsuret fungerer på to måter avhengig av hva du bruker:
- I bilen: Tiden er når oppvarming er ferdig
- Fra Carwings: Tiden når oppvarming starter

Jeg har aldri hatt problemer med dugg i bilen om morgenen og bilen er god og varm. Hvis jeg kjører 10 minutter før timeren går av, står vifta på og blåser godt inne i bilen.

Mr_Stian

Sliter med det samme i min bil. Syns det skulle være litt rart at det er kondens fra AC som er problemet. Kommer jo ikke dugg når du kjører og har varme på!

Tror heller problemet er at luften blir resirkulert. Er veldig klamt og mye dugg i min bil etter og har hatt på varmen. Kjørte en del uten ac i dag og skal se om problemet er likt i morgen...

leafster

Dette var mye diskutert forrige vinter. Jeg har nesten aldri hatt problemer med dugg, men jeg skrur av A/C så fort jeg ser det lyser på kalde høstdager og om vinteren.

eivisa

Har over 20000km no, og duggen får du uansett hva du gjør. Det kommer av at den går kun på resirkulering.
Har prøvd alt. Virkelig gale blir det når det er regn og snø, og bilen blir forvarmet (når den står ute).
Det tar jo så lang tid å bli kvitt alt dugg og vann på innsiden av bilen før du kan kjøre. :(
Så jeg bare starter forvarmingen max 15minutter før jeg skal kjøre, det hjelper en god del. :-\
Hele styringen på varmeanlegget må jo ha vært en stor glipp fra nissan.  >:(
Ellers en kjempebil! ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Bodø_EL

Har nå prøvd å kjøre uten ac, men til ingen nytte. Dugg uansett hva jeg gjør. Vurderte å kjøpe en liten vifte fra biltema som blåser på frontruten, men har jo ingen timer på den, Men tror nok alternativet mitt blir å ikke bruke forvarming. Veldig synd da dette var en stor grunn for at jeg kjøpte Leaf.
Har enda ikke brukt CARWINGS å forvarmet med app'en. Kan jeg sette så lenge forvarming jeg vil med den ??
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Elfonso

Jeg har tidligere satt inn en fuktsluker (søk på biltema el.) i den gamle fossilbilen vinterstid for å unngå dugg, og dette har fungert bra.

Dette burde strengt tatt ikke være nødvendig i en ny bil med AC, men hvis det kan bidra til at man kan bruke forvarmingsfunksjonen så er det vel verdt det.

BE

Sitat fra: marius161 på onsdag 12. september 2012, klokken 12:31
Har nå prøvd å kjøre uten ac, men til ingen nytte. Dugg uansett hva jeg gjør. Vurderte å kjøpe en liten vifte fra biltema som blåser på frontruten, men har jo ingen timer på den, Men tror nok alternativet mitt blir å ikke bruke forvarming. Veldig synd da dette var en stor grunn for at jeg kjøpte Leaf.
Har enda ikke brukt CARWINGS å forvarmet med app'en. Kan jeg sette så lenge forvarming jeg vil med den ??

Dersom du starter forvarming med appen vil den starte og holde 25°C i kupeen i 2 timer dersom bilen er tilkoblet strøm, 15 minutter dersom den er frakoblet.

Dersom det er dugg i bilen så er der selvsagt mest effektivt å bruke AC for å fjerne denne. Men kjør viften uten AC i 5-10 minutter før du parkerer bilen slik at kondenseren får tid til å tørke. Problemet er det at bilen er satt opp med resirkulering på forvarmingen, og da blir ikke fuktigheten byttet ut i kupeen. Dessverre kan vi ikke skru av dette.

Jeg parkerer i garasje, og har opplevd fukt på vinduene på vinterstid etter bruk av forvarming, men det har bare inntruffet de gangene jeg har kjørt med AC på rett før jeg parkerte bilen. Dersom det er fuktigt på gulvene inne i bilen vil det selvsagt dugge uansett når du varmer opp bilen...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mr_Stian

Å kjøre uten AC før man parkerer gjør ingen forskjell. Kjørte siste 15min uten AC og det var akkuratt like mye dugg inne i bilen i dag morges. Da sto klima på i ca 20 min før jeg kom ut.

Så problemet ligger nok i at den står på resirkulering...

Noen som vet hvor denne motoren som styrer resirken ligger? Kan jo bare ta strømmen til den. Bruker aldri resirk alikevell!

Kryten

Sitat fra: BE på onsdag 12. september 2012, klokken 12:51


Dersom du starter forvarming med appen vil den starte og holde 25°C i kupeen i 2 timer dersom bilen er tilkoblet strøm, 15 minutter dersom den er frakoblet.


Jeg har også sett dette med temperatur men hos meg så har den (uansett om jeg brukker carwings eller timer) begynt med innstilt temperatur på klima.

Jeg benytter forvarming om morgenen og den er ikke overvettes varm, holder de 18 gradene som er stilt inn. Det samme gjelder når jeg starter den med appen (Carwings)....

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Thomas Parsli

Hele greia på en elbil er å bruke minst mulig strøm -og oppvarming av kupeen er en viktig faktor når det gjelder det totale strømforbruket.

Ved forvarming er det sannsynlig at man går fra "ekstreme" temperaturer (-20 i Norge, +50 i Arizona) til ønsket temperatur (~20 grader). Å ikke bruke resirkulering i denne fasen er å fyre for kråka!

Jeg har ikke hatt problemer med fukt ved bruk av forvarming, men jeg lar den varme litt ekstra på kalde dager.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Blip

Sitat fra: Mr_Stian på onsdag 12. september 2012, klokken 13:53Noen som vet hvor denne motoren som styrer resirken ligger? Kan jo bare ta strømmen til den. Bruker aldri resirk alikevell!

Jeg har tenkt samme tanken. Burde være mulig å lage brytere for resirk-spjeld og ikke minst mulighet for å slå av varmekolbe om sommeren. Brytere er det enkleste. Sw-mod/hack det beste og mest elegante, men også det vanskeligste.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kjeldsen

#13
Har hatt Leaf siden desember 2011 og min erfaring er at dette er den bilen med best vintercomfort jeg noen gang har hatt. Behagelig forhånds oppvarmet kupe og herlig varme i rattet er helt supert. Benyttet forhåndsvarme hver dag sist vinter og begynt å bruke den nå på kalde høstdager. Jeg har også opplevd dugg på vinduene i fuktig vær noen ganger men den forsvinner raskt når jeg bruker viften på 4-5 "hakk" og AC er på. Men som jeg og andre har sagt tidligere på forumet så er det lurt å tørke ut anlegget med AC skrudd av i slutten av en "fuktig" kjøretur. Og med viften på fullt (eller nesten fullt) går prosessen mye fortere. Dette får man igjen med mindre dugg til neste tur. Når Leaf'en forhåndsvarmer er det med resirkulering på og AC er faktisk av selv om AC-lyset lyser, - litt forvirrende, men slik er det. Det er klart den mest energiøkonomiske måten å gjøre det på, men ulempen er dugg i fuktig vær. Hvis AC kompressoren hadde vært på ved forhåndsvarming ville vi ikke fått dugg, men strømforbruket hadde da vært noe høyere. Så det er nok et kompromiss Nissan har gjort.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

cra

Da må lampa i min AC stå feil vei, for i dag slo jeg av A/C, og da spratt måleren på skjermen opp på 4,5 kW. Når jeg slop på A/C igjen datt den til 1,5.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA