Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 2. kvartal 2022

Startet av tornaldo, lørdag 16. april 2022, klokken 00:18

« forrige - neste »

thorerik

Får en blå lr med 20" induction og sort intr som kan se ut til å bli levert i juni.
Hvem vet, mot det rette tilbud kan jeg vente til desember  :D

Tesladigger

Har også fått oppdatert leverings estimat i appen.
Bestilte i slutten av mars grå MY med sort interiør og 19 tommere som hadde estimert levering juli ved bestilling. Har nå fått opp nytt estimat med 30. mai - 18. juni. Ikke at 30. mai virker særlig sannsynlig, men kanskje 2. halvdel av juni er mulig😉

Noen som vet hvilke skip som er på vei med Tesla biler fra Shanghai, tenker på skipsnavn slik at vi kan følge bevegelsene.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Bungk

Glovis Splendor, Theben og/eller Horizon Leader er vel de det spekuleres i kan ha biler til Norge.
Mest trolig er Theben og Horizon Leader, da GS er på vei til Koper, Slovenia.

https://tesla-updates.github.io/

erikaak

Sitat fra: k1 på mandag 30. mai 2022, klokken 14:49
Sitat fra: erikaak på mandag 30. mai 2022, klokken 11:10
Sitat fra: ViktorS på mandag 30. mai 2022, klokken 11:04
Da er vi i samme båt...

Hovedgrunnen til at jeg bestilte 20" var pga levering i mai, i stedet for juli.

Så nå får jeg kanskje bil senere, OG dyrere enn hvis hadde bestilt standard? 😂😅

Ja, vi er mange i samme båt. Også nedover kontinentet.
Kan bare krysse fingrene for tildeling i slutten av juni, ellers er det nok en stor gruppe som mildt sagt blir "forbandet". Mange er det allerede. 
Det minste de burde gjøre er å informere oss. Selv om det blir forsinkelser og de ikke vet mer!
Satser på en form for kompensasjon om vi får bilen i august. X antall km fri lading, 12 mnd fri premium connection eller liknende.  :)
Noen kompensasjon tror jeg du kan se langt etter. Tesla har vel ordlagt seg slik at alle datoer er tentative. Hadde vi snakket om år, ja kanskje de hadde strukket seg litt, men her snakker vi om "noen få" måneder.

Joda, ser den. Har egentlig ingen forventninger om kompensasjon. Forsøker å ikke tenke så mye på det, for da blir jeg bare forbanna. Får trøste meg med at 20-tommerne i det minste ser veldig bra ut.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

k1

Sitat fra: erikaak på mandag 30. mai 2022, klokken 19:36
Joda, ser den. Har egentlig ingen forventninger om kompensasjon. Forsøker å ikke tenke så mye på det, for da blir jeg bare forbanna. Får trøste meg med at 20-tommerne i det minste ser veldig bra ut.

Og du kan helt sikkert selge dem og gå over til 19", og dermed hente inn igjen mer eller mindre det du betalte ekstra for 20".
20" forsvinner fort fra finn.no dersom man ikke tar blodpris.

Tesladigger

Sitat fra: Bungk på mandag 30. mai 2022, klokken 18:32
Glovis Splendor, Theben og/eller Horizon Leader er vel de det spekuleres i kan ha biler til Norge.
Mest trolig er Theben og Horizon Leader, da GS er på vei til Koper, Slovenia.

https://tesla-updates.github.io/

Mange takk 👍🏻
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

erikaak

Sitat fra: k1 på mandag 30. mai 2022, klokken 20:02
Sitat fra: erikaak på mandag 30. mai 2022, klokken 19:36

Og du kan helt sikkert selge dem og gå over til 19", og dermed hente inn igjen mer eller mindre det du betalte ekstra for 20".

:+1: :)
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

turfsurf

Sitat fra: k1 på mandag 30. mai 2022, klokken 20:02
Jepp, kan selge de til meg :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. mai 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Contango på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:41Jeg tar dette med felgsttørrelse og leveransetidspunkt i konfigurator mer som en måte for Tesla å øke marginene sine på enn at det påvirker særlig når man får bilen. Men kan ikke underbygge hypotesen med noen data.

Støtter den hypotesen fullt ut. Føles som det å legge inn kortere leveringstid på dyrere lakk og hjul, er et markedsføringstriks.

Det er ikke et markedsføringstriks, men en måte å balansere etterspørsel på. Når det er så stor etterspørsel at de sliter med å produsere nok, så kan de prioritere dyrere konfigurasjoner slik at folk kan velge hvor lenge de vil vente med levering. Selvsagt prioriteres dyrere varianter når etterspørselen er "uendelig".

emurof

Sitat fra: erikaak på mandag 30. mai 2022, klokken 10:52Må si jeg føler meg litt lurt, da jeg bestilte og betalte ekstra for 20-tommere for å sikre meg tidligere levering. Nå spøker det for juni og levering antas å bli juli eller august.

Skal du ta levering på Østlandet da? Eller bor du et annet sted? Det vil eventuelt kunne forklare det.

tornaldo

Sitat fra: emurof på tirsdag 31. mai 2022, klokken 14:29
Det er ikke et markedsføringstriks, men en måte å balansere etterspørsel på. Når det er så stor etterspørsel at de sliter med å produsere nok, så kan de prioritere dyrere konfigurasjoner slik at folk kan velge hvor lenge de vil vente med levering. Selvsagt prioriteres dyrere varianter når etterspørselen er "uendelig".

Hvis det hadde vært samsvar mellom hva de oppgir ved bestilling, og når man får bilen, er jeg enig.

Poenget her er jo at det nettopp ikke er samsvar, og at det å kjøpe 20" ikke gir deg bilen noe raskere. Det kan til og med skje at man får bilen senere.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

delurium

Jeg bestilte MY i Mars, hvit med sort interiør og 20tommere som da skulle komme i mai med utlevering i Lillestrøm. Nå er leveringsdato fjernet i appen og det ser ut til at de med 19tommere får bilen før, hadde jo selvsagt bestilt med 19tommer om det hadde kommet først. Trøsten får være at jeg får med hengerfeste gratis(?) og at jeg bestilte før prisoppgangen, det er i hvert fall det som har holdt meg igjen fra å endre til MYP.

Bungk

Da har min estimerte leveringsdato blitt enda mer innsnevret, fra 2/7-12/7 til 6/7-9/7. Regner med at den er temmelig spikret nå.
Kjapp info til de som ikke vil bla i tidligere innlegg:
Bestilt 12/3, hvit/svart 19" ikke FSD. Har fått VIN i kildekode.

lebil

Ser flere lurer på hvordan man finner bl.a. VIN før det vises med tekst på nettsiden.

Fant tidligere denne linkt.ree-siden: https://linktr.ee/teslaupdate inne på den lange tracking-tråden til Tesla motors club.
Her er det mange fine funksjoner og linker for de som vil ha info om shipping og annen synsing.

For å finne VIN uten å trykke seg gjennom utdaterte guider på nett eller søke i kildekoden, kan du:
1. Logge inn på tesla-brukeren din i nettleseren.
2. Trykke på «Check if you have a VIN ...», andre knapp under «Shipping».
3. Les av feltet markert med vin, VIN starter på «LRW».

HS

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 01. juni 2022, klokken 13:23
Den var fiffig!
Steg 2 kan erstattes med å åpne denne linken direkte (du må fortsatt være innlogget):
https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp-bff-api/user-orders
Tusen takk! :laugh:
Vet dere hvordan man sporer hvilken båt bilen er på når en har VIN?
Tesla MYLR- 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA