Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 2. kvartal 2022

Startet av tornaldo, lørdag 16. april 2022, klokken 00:18

« forrige - neste »

flangvik

Tesla Model S PLAID 2023 (Levering Des 2022)
Tesla Model Y LR 2022 (Nå)
Tesla Model 3 LR 2021 (Solgt)
Nissan Leaf 2014 (solgt)

Blitz

Jeg har fått  estimert leveringsdato flyttet fra 2-12 juli til 9-27 juni , så det tyder på at det snart kommer en båt til Drammen

Bungk

Jeg har også fått min flyttet fra juli til juni, men da helt frem til den 28 juni. Så i utgangspunktet er det ingenting som tyder på at en båt snart dukker opp i Drammen, annet enn at Tesla velger å ha et stort vindu på sitt estimat. Det man vet om Tesla og shipping frem til nå, tyder på at våre biler befinner seg på Theben. Den går i land i Tyskland den 14, før den går videre til Drammen.

Det stemmer godt overens med både estimat og tidligere erfaringer med Tesla og frakt til Norge.

KVRO

Forresten, var i kontakt med en i Tesla og spurte om jeg kunne bytte utleveringssted til Lillestrøm, men det var ikke mulig per nå da disse skulle leveres i Drammen. Så må nå må jeg forberede meg på å hente det i Drammen altså  ::)
TMYC Q2 22

Bungk

Sitat fra: KVRO på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:05
Forresten, var i kontakt med en i Tesla og spurte om jeg kunne bytte utleveringssted til Lillestrøm, men det var ikke mulig per nå da disse skulle leveres i Drammen. Så må nå må jeg forberede meg på å hente det i Drammen altså  ::)

Merkelig, jeg har fått VIN og dato nå i juni, og valgte Lillestrøm som utleveringssted ved bestilling. Kanskje de vil forsikre seg om å rekke levering i Q2, og derfor flytter alt til Drammen?

HS

Fått flyttet legering av min Hvite MY LR fra 8-28 juni til 19-30 juni. Ikke fått vin enda.
Tesla MYLR- 2022

Totenkjøtt

Beklager gjentakende og kjedelig spørsmål; men når ble bil bestilt fra dere som nå har fått planlagt levering i slutten av juni?

Bestilte selv en hvit/sort MY LR med 20" den 11.mars, og fikk da estimert levering i mai. Denne er nå flyttet helt fram til 18 Okt  - 3 Desember! Bittert nok om jeg ikke får bil i løpet av Q2, men hva i alle dager skjer med Q3?

flangvik

Sitat fra: Totenkjøtt på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:01
Beklager gjentakende og kjedelig spørsmål; men når ble bil bestilt fra dere som nå har fått planlagt levering i slutten av juni?

Bestilte selv en hvit/sort MY LR med 20" den 11.mars, og fikk da estimert levering i mai. Denne er nå flyttet helt fram til 18 Okt  - 3 Desember! Bittert nok om jeg ikke får bil i løpet av Q2, men hva i alle dager skjer med Q3?

Sitter i samme båt, bestilte i midten av Mars da Svart MY LR 20" konfigurasjon for å få raskest mulig levering. Hos meg har kun Mai estimatet forsvunnet fra appen, står ingen ting om en senere dato enda.
Nissan Leaf 2014 (solgt)

thorerik

Fikk telefon fra forsikringsselskapet og det er behov for forsikring. Så har fått VIN nå. Bestilte i august 21.
Står samme estimat på levering 19-30 juni enda.

Totenkjøtt

Sitat fra: flangvik på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:42
Sitat fra: Totenkjøtt på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:01

Sitter i samme båt, bestilte i midten av Mars da Svart MY LR 20" konfigurasjon for å få raskest mulig levering. Hos meg har kun Mai estimatet forsvunnet fra appen, står ingen ting om en senere dato enda.

Spennende - vet du hvilken båt det er snakk om? (galgenhumor)  ::)
Utrolig kjedelig dersom de nye estimatene faktisk viser seg å stemme. Har leasing som går ut nå i sommer, og må jo da faktisk kjøpe meg en annen bil kun for et halvår ish. Ikke interessert i 2021 TMY med lav nyttelast fra Finn.no, så vurderer faktisk en EV6 nå.

larsbanan89

Hvorfor leier du ikke bare en bil fra fleks på halvtårs abo?

Bungk

Sitat fra: HS på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:46
Fått flyttet legering av min Hvite MY LR fra 8-28 juni til 19-30 juni. Ikke fått vin enda.

Har du sjekket om du har VIN i kildekode? Med det leveringsestimatet bør den være på plass - hvis ikke er det ugler i mosen tror jeg.
Logg inn i Tesla-kontoen din og følg denne lenken, der vil du se en rekke bokstaver og tall som begynner på LRWY.
https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp-bff-api/user-orders

Når det er sagt er jeg helt sikker på at det er felgvalget som er årsak til at flere med bestilling i mars/april ikke får bil utlevert i juni. De fleste med VIN og levering i juni har valgt 19", til tross for at det ved bestillingstidspunkt ble forespeilet tidligere levering ved 20".

ndrsone

Er det slik at Tesla kun leverer kvartalsvis, og at hvis man ikke får i Juni/Juli så må man vente ca 3 måneder++ ekstra, eller kan vi som nå har fått ETA nov/des være heldig å få noe midt i mellom disse tidspunktene?

flangvik

Sitat fra: Bungk på tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:42
Sitat fra: HS på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:46

Når det er sagt er jeg helt sikker på at det er felgvalget som er årsak til at flere med bestilling i mars/april ikke får bil utlevert i juni. De fleste med VIN og levering i juni har valgt 19", til tross for at det ved bestillingstidspunkt ble forespeilet tidligere levering ved 20".

Ubegripelig irriterende om dette stemmer  :( :(
Nissan Leaf 2014 (solgt)

Bungk

Sitat fra: ndrsone på tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:55
Er det slik at Tesla kun leverer kvartalsvis, og at hvis man ikke får i Juni/Juli så må man vente ca 3 måneder++ ekstra, eller kan vi som nå har fått ETA nov/des være heldig å få noe midt i mellom disse tidspunktene?

Tidligere har Tesla som hovedregel kun levert kvartalsvis, men jeg ser at flere spekulerer i om de kanskje sender båter fortløpende for å få unna backlog pga. stengt fabrikk i Shanghai.

Sitat fra: flangvik på tirsdag 07. juni 2022, klokken 13:00
Sitat fra: Bungk på tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:42

Ubegripelig irriterende om dette stemmer  :( :(

Ja, der er vi enig. Nå er jeg heldig, da jeg bestilte en helt standard Model Y uten noen form for tilvalg, og det virker å være disse bilene som nå leveres ut i juni. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men det virker hvertfall å være disse bilene som går igjen med VIN og levering juni.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA