Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av cs erlend, mandag 01. oktober 2012, klokken 23:49

« forrige - neste »

cs erlend

Ingenting er mer irriterende enn å sette seg i bilen for så å oppdage at den ikke har ladet, og at man strengt tatt ikke kommer seg noe sted med det første !
Har opplevd ved to anledninger at iOn'en ikke tar lading når jeg plugger den i på jobb - ikke opplevd det andre steder (i løpet av mitt 2 uker gamle elbil-eierskap)
Strømsymbolet i dashbord blinker i 10-15 sekunder for så å slukke. Ladeindikatoren på "klædden" tennes heller ikke og bilen lader ikke. Fikk i gang lading ved å ta ut og inn støpsel flere ganger.
Noen med erfaring på dette der ute. Ligger feilen i bil, ladekabel eller stikkontakt ?
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

tkornstad

Har også skjedd med min miev.
Tok det opp med forhandleren, som byttet ladekabelen med den i deres demobil. Har etter dette ikke hatt noen problemer.
Må legge til at jeg opplevde dette både hjemme, på arbeid og på offentlige ladeplasser, uten at feilen var konsekvent.

Antar derfor at det jeg opplevde skyldes feil i kabelen ( eller "klædden" ). Dette skjedde ca 14 dager etter at jeg fikk bilen.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

hkaspenberg

#2
Dette har jeg, dvs. kona opplevd en gang. Men da hadde kona glemt å putte kladden i veggen først. (Veggen først, deretter bilen, når ferdig ut av bilen først, veggen sist)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Har opplevd en gang å komme ned i parkeringsgarasjen for å oppdage at ladinga hadde stoppet på ca. 2/3 fullt. Da skulle jeg 10 mil til Rindal og måtte bare ha 100%. Det resulterte i hurtiglading opp til 80% og en laaang spisepause m/10A lading på Orkanger (var før jeg kjøpte 16A-kladden).

Men problemet var nok ikke kladden men en ustabilitet i strømtilførselen i garasjen. Så heretter sjekker jeg innimellom de gangene jeg MÅ ha fullt batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asband

Har opplevd en gang (ila ca 3 mnd) at bilen ikke hadde ladet i det hele tatt. Hadde grønt lys på kladden, ganske sikker på at den var godt plugget inn i bilen. Etter dette har jeg begynt å sjekke at ladelampa på kladden også tenner, evt. at jeg hører vifta starter.

Har også erfart en gang at ladingen ikke startet, men den kom i gang når jeg dro ut og plugget inn kladden en gang.
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

Haahov

Må også huske på at hvis strømmen på en eller annen måte blir brutt (sikringen går, strømstans etc.) må bilen kobles fra og til ladekabelen igjen for at ladingen skal fortsette selv om strømmen er tilbake igjen.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

jkirkebo

Sitat fra: Haahov på tirsdag 11. september 2012, klokken 22:50
Må også huske på at hvis strømmen på en eller annen måte blir brutt (sikringen går, strømstans etc.) må bilen kobles fra og til ladekabelen igjen for at ladingen skal fortsette selv om strømmen er tilbake igjen.

Heh ? Må den det ? Ladestolpene i Oslo bryter jo strømmen når lokket åpnes, og siden det er to plasser pr. stolpe er det en dagligdags hendelse. Jeg kan ikke huske å ha hatt slike problemer med Leafen ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

#7
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. september 2012, klokken 03:55
Sitat fra: Haahov på tirsdag 11. september 2012, klokken 22:50
Må også huske på at hvis strømmen på en eller annen måte blir brutt (sikringen går, strømstans etc.) må bilen kobles fra og til ladekabelen igjen for at ladingen skal fortsette selv om strømmen er tilbake igjen.

Heh ? Må den det ? Ladestolpene i Oslo bryter jo strømmen når lokket åpnes, og siden det er to plasser pr. stolpe er det en dagligdags hendelse. Jeg kan ikke huske å ha hatt slike problemer med Leafen ihvertfall...

Hei,

1) Det er ikke slik for Leafen.  ;D

2) Ladestolpene som kuttet strømmen hver gang noen åpnet lokket er skiftet ut, etter det jeg vet. De nye detekterer om det er strømtrekk på hver stikkontakt når lokket lukkes (da settes spenningen på), og så opprettholder den spenningen på den stikkontakten når lokket åpnes igjen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

breitling

Det skjedde en gang med min bil men jeg tror at det var min feil. Plugget ikke ordentlig i bilen. Etter det venter jeg til jeg hører kjølinga starter. ;D
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Eldorado

Som sikkert mange andre her lader jeg bilen på nattestid. Når jeg kobler mieven min til for natten merker jeg til stadighet at den ikke tar lading, spesielt dersom det er noen timer siden siste kjøretur.
Har løst dette med å koble bilen fra for deretter å slå av og på tenningen. Da er det bare å koble til og høre de riktige summelydene før jeg kryper under dynen.
Men de ty slår meg at dette ikke høres helt riktig ut... Noen gode ideer?
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

tomrh

Sitat fra: Eldorado på torsdag 18. april 2013, klokken 22:07
Som sikkert mange andre her lader jeg bilen på nattestid. Når jeg kobler mieven min til for natten merker jeg til stadighet at den ikke tar lading, spesielt dersom det er noen timer siden siste kjøretur.
Har løst dette med å koble bilen fra for deretter å slå av og på tenningen. Da er det bare å koble til og høre de riktige summelydene før jeg kryper under dynen.
Men de ty slår meg at dette ikke høres helt riktig ut... Noen gode ideer?
Skjer det samme når du lader andre steder? I mitt tilfelle skjer dette av og til når jeg lader i jobbgarasjen, men bare der. Så da er det helt sikkert kursen som er ustabil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eldorado

Det vites ikke. Er bare her hjemme bilen gjerne blir stående noen timer før den settes på lading. Du sier ustabil kurs - hva legger du i det? Forøvrig er kursen en egen tatt ut fra hovedsikringskapet i oppgangen av blokken.
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

tomrh

Sitat fra: Eldorado på torsdag 18. april 2013, klokken 23:18
Du sier ustabil kurs - hva legger du i det?
Beklager, men jeg aner ikke. Vet ingenting om ledningsopplegget og sikringsskapet da jeg ikke har tilgang. Er bare en stikkontakt på en søyle som av og til ikke virker slik jeg beskriver, sikkert en 10A-kurs. Blokka er fra 70-tallet da. Akkurat nå pågår det oppussing der, mulig at det elektriske anlegget får en overhaling også da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

sett altid lladern førsst i stikkontakta så se at du får den grønne lampa  men det hender alike vel noen ganger at du får det problemet men da er det faktisk gjoringen på stedet som ikke er bra   for bilene tåler strøm avbrudd  om det er for ofte strøm brudd slites kontakten  fort men

elektrolux

Sitat fra: Rio på onsdag 12. september 2012, klokken 07:52
2) Ladestolpene som kuttet strømmen hver gang noen åpnet lokket er skiftet ut, etter det jeg vet. De nye detekterer om det er strømtrekk på hver stikkontakt når lokket lukkes (da settes spenningen på), og så opprettholder den spenningen på den stikkontakten når lokket åpnes igjen.

Slike stasjoner kommer i Stavanger også. De fungerer greit på classic Think, og nye biler, men ikke ideelt på Classic PSA. Dersom lokket åpnes uten å stenges vil PSA sin ladefunksjon der den stopper ladingen for hver 10 min og sjekker spenningsfalle på batteriet medføre ladestopp. Dermed risikerer en havlfull tank selv med disse ladestolpene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA