Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019 TM3 vs. 2022 Model Y

Startet av larsbanan89, mandag 11. april 2022, klokken 21:06

« forrige - neste »

larsbanan89

Venter i disse dager på min nye TMY og er litt spent på hvordan den vil oppleves kontra min 2019 TM3.
Sikkert mange her inne som har gjort samme byttet, hva er forskjellen?
TMY er vel bedre støyisolert (doble vinduer?) - for å nevne noe? Gjelder vel forøvrig nyere TM3 også.
Noe annet åpenbart?

Redgarden

Nå har jeg vært via en X i mellomtiden, så ikke alle aspekter med 3'ern som jeg husker helt. Men 2022 Y har hvertfall mye mindre vind-støy enn 2019 Model 3. Ingen tvil om det. På vår 2019 Model 3 måtte vi jo dobbeltsjekke at vinduene faktisk var igjen på hver tur... På lyd fra vind og trafikk rundt vil jeg si Yen er på nivå med min brors 2020 E-tron (uten doble vinduer). Og han er faktisk enig ;-)  2022 Model Y har dog mer enn nok av hjulstøy, så det bråker definitivt. Skal levere vår til demping av hjulbuer. Det er generelt veldig mye "lyd" inni kupeen på Y, mulig det har noe med at alt er ett stort rom å gjøre, og ikke minst med glasstak. Føler jeg sitter i en resonanse-kasse. Hjalp veldig å stive av gummiknottene på bakluka med elektrikerrør, det tok vekk mye av de veldig dype bass-lydene.

Konklusjonen er vel at en 2017 Model X var mye stillere enn både 2019 Model 3 og 2022 Model Y ;-)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

geear

Opplevde ikke selv at det var noen stor overgang fra 2017 AP2.5 X til 2021 Y mtp. støy. Heller overrasket motsatt vei, over at det omtrent ikke opplevdes som noen forskjell. Hadde/har 20" året rundt på begge bilene, og sånn sett så har Y-en dekk som er en tomme større enn standard, mens X-en hadde standard.

Har ikke eid Model 3, men ser for meg at sittehøyde på baksetet, plass inn bakdørene, takhøyde i baksetet, den enorme lasteåpningen og bagasjeromsplassen, og ikke minst ladeplatene, blir en positiv opplevelse, i tillegg så er det veldig lekkert å slippe bjelken 3-eren har over kupéen. På Y er det skikkelig panoramatak. I tillegg, av mindre features så er nok ladeplatene for mobil min favoritt. Digger den løsningen. Ja, den finnes på nye 3 også, men ikke på din 2019 3.

Arne1

Fatter ikke alt dette pratet om mye hjulstøy i Model Y. Vi fikk vår nå i mars, og etter å ha lest opp og ned her inne om støy, støy, støy var jeg rimelig spent. Ikke blitt plaget av det en eneste gang, og ingen som har sittet på i bilen har kommentert det. Vi kommer fra en Skoda Superb 2020-modell, og merker ikke noe forskjell.
Spørs vel om folk bare er mer nøye på slikt enn oss, men for folk flest tror jeg ikke det er noe problem.
Men, alle er vel forskjellige 🤷‍♂️ Jeg klarer bare ikke å se problemet.

E-golf-2014

Til Arne1: hvilke dekk kjører du på?

Arne1

Sitat fra: E-golf-2014 på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:15
Til Arne1: hvilke dekk kjører du på?

Piggfri 19 tommer, standard fra Tesla 👍

Thalgar

På Model 3 er det veldig avhengig av kva veg ein køyrer på. Stor forskjell på 80 og 110 med dårleg asfalt... M.a.o. bør alle som snakkar om støy spesifisera kor ein køyrer, elles blir det lite samanliknbart.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Ol'Musky

Sitat fra: Arne1 på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:38
Fatter ikke alt dette pratet om mye hjulstøy i Model Y. Vi fikk vår nå i mars, og etter å ha lest opp og ned her inne om støy, støy, støy var jeg rimelig spent. Ikke blitt plaget av det en eneste gang, og ingen som har sittet på i bilen har kommentert det. Vi kommer fra en Skoda Superb 2020-modell, og merker ikke noe forskjell.
Spørs vel om folk bare er mer nøye på slikt enn oss, men for folk flest tror jeg ikke det er noe problem.
Men, alle er vel forskjellige 🤷‍♂️ Jeg klarer bare ikke å se problemet.

Godt å høre! Er veldig gira på en Model Y, mye mer enn model 3, men har blitt litt skeptisk når jeg ser flere klage på støy. Har sittet på med et par model Y som taxi osv, og vil ikke si det bråker noe. Men vi har en del turer til vestlandet osv, så har blitt skeptisk mtp. det, men godt og høre at ikke alle opplever det sånn!

Tor Erik

Som Arne1 nevner så er ikke jeg plaget av noe støy i Model Y (2022 modell). Syns den er rolig nok. Kjører med Nokian 19.
Ellers er jo bilen litt stivere enn kanskje flere er vant med. Men personlig synes jeg det kler den fint. Morsom bil å ratte. Ellers har vi en ID.3, og har nylig eid en ID.4 (GTX). Om jeg skal rangere de etter hvilke jeg foretrekker å sitte bak rattet i, først Tesla Y (1), ID.3 (2) og ID.4 (3). ID.4 GTX med adaptiv understell var nok hakket mer isolert fra veien. 

Radial

Støtter dette med veiene man kjører på.
Kjørte i helgen rundt i Telemark, mest 80-soner, en ganske behagelig affære foruten mye telehiv.
Men  i 110 på motorveien opp lierbakken, da fikk pipa en annen låt.

Stikkordet er grov/slitt asfalt. Den produserer mye støy i Y.
Men nå har jeg sikkert litt sarte ører.. kommer fra scært godt dempet Rexton og svært nydelig Grand Cherokee, som ikke har noe dekkstøy over hodet egentlig, bare litt motorstøy (som jeg levde godt med).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Diravi

Sitat fra: Radial på onsdag 13. april 2022, klokken 20:21
Kjørte i helgen rundt i Telemark, mest 80-soner, en ganske behagelig affære foruten mye telehiv.

Men nå har jeg sikkert litt sarte ører.. kommer fra scært godt dempet Rexton og svært nydelig Grand Cherokee, som ikke har noe dekkstøy over hodet egentlig, bare litt motorstøy (som jeg levde godt med).

Hvordan takler Y telehivene? Og hvordan er den på grov asfalt i 80?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Jokkhov

Sitat fra: Diravi på onsdag 13. april 2022, klokken 23:21

Kjørte nettopp Sandefjord - Tromsø med en LR. Relativt dårlige veier oppi nord, men synes bilen taklet det bra. Stiv er den, men den kler det, og håndterer ujevnheter på en god måte. Mye mindre støy enn det man forventer av å lese her. Har en model 3 som er ett år gammel, og det er en enorm forskjell - i positiv forstand. Tror hattehyllen(noe denne bilen ikke hadde) også vil hjelpe litt til på støyen. Bare å glede seg - det gjør hvertfall jeg.
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

boppus

Jeg forsøkte en Model Y men opplevde komforten som dårlig. Veistøy, hard fjæring og kort setepute var de største ankepunktene. Så, solgte bilen og reserverte en ny(!) med håp om at noe av dette blir bedre.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Radial

Telehiv takler den egentlig overraskende greit, sett at den er såpass stiv som den er. Ikke ett skranglende panel noe sted, solid følelse, ingen sprettball. Men klart det kjennes godt.

Grov asfalt i 80 (E6 Drammen) gir 58db peak i vår bil.
Økes til 110 og det er 63db peak.
Altså en betydelig økning, og det er egentlig fra 58db og opp det er plagsomt for meg (ikke kona).
Vi kjører dog 18" piggdekk, som gir litt ekstra støy men 18" gir merkbart bedre komfort, ihvertfall på vinterdekk (som er myke)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Diravi

Sitat fra: Radial på torsdag 14. april 2022, klokken 11:13

Telehiv takler den egentlig overraskende greit, sett at den er såpass stiv som den er. Ikke ett skranglende panel noe sted, solid følelse, ingen sprettball. Men klart det kjennes godt.

Grov asfalt i 80 (E6 Drammen) gir 58db peak i vår bil.
Økes til 110 og det er 63db peak.
Altså en betydelig økning, og det er egentlig fra 58db og opp det er plagsomt for meg (ikke kona).
Vi kjører dog 18" piggdekk, som gir litt ekstra støy men 18" gir merkbart bedre komfort, ihvertfall på vinterdekk (som er myke)

Veldig interessant, både mht fjæring/demping og støy.

Jeg kjørte en 2021 model 3 en tur i Bergen tidligere i år og satt på i samme bil et par andre turer, og syntes at støyen var til å leve med og dempingen over fartsdumper og kumlokk helt OK - fast, men ikke ubehagelig. Nå har jeg sett noen som beskriver Y som stivere og hardere enn 3, men ut fra din beskrivelse virker det ikke slik i hvert fall.

Til sammenligning slet vår S (70D, luftfjæring) betydelig med en veistrekning med skikkelige telehiv, tett i tett, ved Nordlandsgrensen. Hver hump i veien genererte svingninger i karosseriet som ikke rakk å gi seg før neste hiv, så det var en høyst ubehagelig opplevelse for mennesker og bikkje. Eneste måten å bevare en viss komfort var å holde over 80 (det var det ikke vei til) eller senke farten til ca 20. Det forekommer meg at Y sannsynligvis hadde vært mer kontant på humpene, men til gjengjeld holdt karosseriet i ro.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA