Lei av bilen før jeg får den levert

Startet av El-inor, mandag 11. april 2022, klokken 21:00

« forrige - neste »

El-inor

Jeg har kjøpt et stort antall nye biler siden jeg fikk førerkort som attenåring. Alltid har forventningene vært store og gleden ved overtakelsen det samme. Nå er det snart 11 måneder siden jeg skrev kontrakt på en GTX og jeg kjenner at irritasjon har overtatt for forventninger, og at jeg egentlig er møkk leie hele bilen allerede før jeg har fått den.

Det nye nå er at man, mens man venter, kan lese om andres (dårlige) erfaringer med den bilen man venter på på fora som dette. Det andre som er nytt er at mens man venter så fylles markedet opp av nye produkter som virker langt mer forlokkende enn den bilen man i sin tid bestilte, og som da var det hotteste på markedet.

Nå er all glede og forventning til nybilkjøpet borte og erstattet av irritasjon over manglende informasjon. Samtidig fører den raske produktutviklingen til at mens bilen "min" lagres på "sjekkpunkt 7" så går utviklingen for andre merker sin raske gang og fører til at den "nye" bilen jeg omsider vil motta er sååå 2021.

Joda - det er en trøst i at den trolig kan selges med en viss gevinst så lenge også andre leverandører opplever leveringsvansker.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Boikott My Ass

Dette er ett valg du selv har gjort, og sikkert står for også! Dvs. en velger å kjøpe bil med usikker leveringsdato.
Bmw 530i G30

Krokstein

Sitat fra: Bmw_Tryne på mandag 11. april 2022, klokken 21:32
Dette er ett valg du selv har gjort, og sikkert står for også! Dvs. en velger å kjøpe bil med usikker leveringsdato.
Uten å ha vært flue på veggen når den kontrakten ble skrevet så vil jeg anta at usikkerheten man på det tidspunktet ble forespeilet ikke samsvarer med den virkeligheten man står i nå.
Jeg har ikke ventet fullt så lenge selv, men har med god margin passert det punktet hvor forhandler antok at jeg skulle ha fått bilen. Kjenner litt på det samme i forhold til at piffen har gått litt ut av det.
ID.4 GTX

Moas

Jeg ventet 18 mnd. på en elbil for en stund siden (ett annet merke). Var det verdt det? Ja!
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

LMOR

Denne må jeg bare kommentere, for det stemmer ikke for mange av oss. Jeg skrev kontrakt tidlig i mai, og det ble nærmest garantert levering etter sommeren. I kontrakten står det også antatt levering og seneste levering uke 32. Ingen forbehold. Jeg hadde ikke skrevet den kontrakten hvis de hadde vært mer åpne om noe VW sentral allerede visste.
Det som irriterer meg mest var at jeg lot være å bestille en Q4 E-tron fordi de var åpne om leveringsproblemene sine og tok bort 360 kamera fra utstyrslisten. Det var hovedgrunnen til at jeg endte med en GTX, og nå er det fremdeles like usikkert når en GTX kan leveres med 360 kamera.

Men samtidig er det slik det er, og det er et valg en gjør om en vil beholde leveransen eller ikke.
Jeg får nå en 2023 modell med mer utstyr, bedre testet, og bedre software enn den jeg hadde bestilt. Så det er en nyere bil enn den vi bestilte vi får.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Krokstein

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. april 2022, klokken 08:25
Denne må jeg bare kommentere, for det stemmer ikke for mange av oss. Jeg skrev kontrakt tidlig i mai, og det ble nærmest garantert levering etter sommeren. I kontrakten står det også antatt levering og seneste levering uke 32. Ingen forbehold. Jeg hadde ikke skrevet den kontrakten hvis de hadde vært mer åpne om noe VW sentral allerede visste.
Det som irriterer meg mest var at jeg lot være å bestille en Q4 E-tron fordi de var åpne om leveringsproblemene sine og tok bort 360 kamera fra utstyrslisten. Det var hovedgrunnen til at jeg endte med en GTX, og nå er det fremdeles like usikkert når en GTX kan leveres med 360 kamera.

Men samtidig er det slik det er, og det er et valg en gjør om en vil beholde leveransen eller ikke.
Jeg får nå en 2023 modell med mer utstyr, bedre testet, og bedre software enn den jeg hadde bestilt. Så det er en nyere bil enn den vi bestilte vi får.
Har du fått en ny produksjonstid fra selger som angir at det blir en 2023 modell? Jeg bestilte min i august og jeg ANTAR at min også blir produsert så sent at det blir 2023 modell, men jeg klarer ikke å få noe utav selger rundt det.
ID.4 GTX

LMOR

Ja, din blir vel garantert det. Jeg måtte bytte farge fordi fargen jeg hadde valgt går ut med 2022 modellen. kan jo være at begge blir 2024 modell før vi får de  ;)

Olemann

Trøsten er at bilen koster under 600k og dermed ikke rammes som f.eks. Taycan der kjøper kan få en ekstraregning på over kr. 200K i MVA som følge av forsinkelsen....

Krokstein

Sitat fra: Olemann på tirsdag 12. april 2022, klokken 13:08
Trøsten er at bilen koster under 600k og dermed ikke rammes som f.eks. Taycan der kjøper kan få en ekstraregning på over kr. 200K i MVA som følge av forsinkelsen....
Joda - men det med MVA er jo alltids en usikkerhetsfaktor. Det er vel sannsynlig at politikerne holder seg til det de har snakket om før og starter med en grense på 600k, men ingenting er vel helt sikkert før budsjettet er vedtatt. Men at det kommer en eller annen grense fra 2023 er vel rimelig sikkert
ID.4 GTX

SveinJ

Nå er det jo stort sett slik at de som sutrerer over ett eller annet, er de som skriver noe. De 10-tusenvis av el-bilister som er fornøyd skriver sjelden at de er det. Om så hadde vært, hadde vel dette forum og andre druknet i  :+1: :+1: :+1:
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

LMOR

Nå er det ikke mange som har fått en GTX med alt utstyret.
Men ellers enig. Det er også naturlig. Hvis en er happy, og ikke har noen problem, så har en heller ikke behov for å spørre om og finne ut av ting.

Krokstein

Sitat fra: SveinJ på onsdag 13. april 2022, klokken 09:08
Nå er det jo stort sett slik at de som sutrerer over ett eller annet, er de som skriver noe. De 10-tusenvis av el-bilister som er fornøyd skriver sjelden at de er det. Om så hadde vært, hadde vel dette forum og andre druknet i  :+1: :+1: :+1:
Mye sant i det, men akkurat her var det vel snakk om de som står i kø for å bli fornøyde elbil bilister. Er vel ikke 10-tusenvis som er fornøyd med å ha stått i kø på overtid antar jeg
ID.4 GTX

Øyvind.h

Av de bilene jeg har bestilt tror jeg stort sett bare det er IX3`en som har ankommet ganske nøyaktig på rett tidspunkt.
EQC`en var forsinket, men det ordnet seg ved at forhandler fant en innkommende bil de hadde kjøpt som jeg kunne overta.
EV6 nærmer seg et halvt år forsinket og ankommer med andre spesifikasjoner enn bestilt.
Ioniq 5 fikk jeg ikke engang bestilt, men fant en bil hos forhandler.
Model S og X - tja, hva skal man si.
Model Y - den kommer når den kommer.

Og BMW som leverte nøyaktig iht tidsskjema sliter nå betydelig.

Velkommen til det nye bilmarkedet :D Kos med misnøye er lett i dagens bilmarked.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Godt poeng og til ettertanke det der.

Når sendte du sist en takkemelding til Vy for at toget kom når det skulle? Eller til jobben for at du fikk lønn på rett dag?  Eller takk til hen i kassa på Rema 1000 for at det gikk så fort å hente Post-i-butikk pakken?
Og når så vi oppslag på Dagsrevyen om at været i påsken ble akkurat som spådd av Meteorologisk institutt?

Tror dog veien er lang før vi kommer dit, men har merket meg at ingen slenger dritt om den ene årsaken til forsinkelsene som så vidt jeg har oppfattet er mangelfulle leveranser av ledningsett fra, ja, Ukraina. Gir litt perspektiver det.

Sitat fra: SveinJ på onsdag 13. april 2022, klokken 09:08

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA