Hovedmeny

Kjøpe brukt TMX i 2022

Startet av Kai., onsdag 06. april 2022, klokken 07:43

« forrige - neste »

Kai.

Hei,

Jeg trenger litt eksperthjelp fra dere som har eid og eier TMX der ute. Jeg har lenge siklet på en X og ser nå at det kanskje endelig blir min tur :) Planen er at jeg skal kjøpe bilen nærme sommeren og slik jeg tolker ladenettverket nå fungerer det fint med en 75D.
Det er ønskelig at bilen skal brukes på bilferie i sommer, da blir det meg og 2 barn på 5 og 8 og håpet hadde vært å kunne sove i bilen. Utover dette så skal bilen brukes i en normal hverdag så her dekker de fleste bilene behovet.

Budsjettet er rundt 500K og bilene jeg har kikket på har ikke gått over 80K. Jeg ønsker 6 eller 7 seter i bilen. Uromomentet mitt i dette kjøpet er hvor trygt det er å kjøpe en bil fra 2016 (gratis lading) når det er nært at mye av garantiene løper ut? Gratis lading er forsåvidt kanskje ikke så viktig heller da en lader for det meste hjemme så da har jeg sett at det finnes mye bra fra 2017/2018 men igjen det løfter prisen. Jeg mins også å ha hørt noe om en del "barnefeil" på 2016? Eller er ikke det noe stor sak?

Hjelp - jeg trenger deres erfaringer!

geear

Beklager å helle litt kaldt vann i årene, men som tidligere eier av ny X (sen 2017), i nesten fire år, så kan jeg bare si at selv om jeg tidvis savner Model X litt, så ville det sitte fryyyyktelig langt inne å kjøpe en X uten garanti. Passerte 20-tallet i antall verkstedsbesøk med god margin. Hadde aldri driftsstans langs veien, og en del av feilene ville jeg selvfølgelig droppet å gjøre noe med om den var utenfor garanti, men irriterende allikevel. Driftskostnadene med bilen var omtrent ingenting (kun verditapet som var noe å snakke om), men alle feilene ødela opplevelsen selv om Tesla dekket kostnadene.

X er bare en meter mellom hjulbuene, så å sove tre stykker blir nok trangt, i tillegg til at alt bagasjen må være et annet sted (frunk, forseter, under gulvet). Mye logistikk. Vil tro at det kan gå med en femåring og åtteåring, men da må en regne med at de ligger litt i en krøll og mot hverandre i hver sin retning.

Gratis lading har relativt sett liten verdi om du hovedsakelig hjemmelader. Det er en god følelse, men ville selv prioritert så ny som mulig over gratis lading, da det hele tiden er gjort endringer og forbedringer.

Vi er fem i familien og kjører nå en Model Y, og har ikke hatt en eneste reklamasjon siden den var ny for syv måneder siden. Helt annen verden. 500k bringer deg nær en Y med mye raskere lading, mye sprekere skjerm med Netflix osv., mye bedre rekkevidde, mulighet for taklast, skikkelig panoramatak (kjekt om man vil sove i bilen) og ikke minst lite feil og garanti.

kodax

Jeg har versjonen som kom etter @geear sin, dvs. de som vel kom fra omtrent midt i 2018, og tror det er veldig mye mindre feil med den generelt. Jeg har i hvert fall hatt svært lite trøbbel, og de som har klaget mest har nok hatt de som kom før denne modellen.
Tror nok også som @geear at det kanskje blir litt trangt med 3 bak, så det burde du i hvert fall teste først. Ellers syns jo barn vanligvis det er gøy med telt:)
PS. 6-seteren kan ikke legge ned 2.seterad, og det kan vel kanskje heller ikke de som ble produsert før midt-2018 eller?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Godt observert, kodax. Burde definitivt fanget opp den jeg og. Før november 2017 er det KUN 5-seters X som kan legge ned baksetet, og dermed er brukbar til å sove i. Jeg fikk beskjed om at min 7-seter i slutten av november 2017 (AP2.5) var den første utleverte bilen i Norge med nye typen 7-seter, som kan legge flat ryggen på andre seterad og fungerer like bra som 5-seteren til aktiviteter man trenger en god flate til, som soving..  :o 8)

Rapid

Jeg har medio 2018 som nesten kan betraktes som en slags facelift på TMX. MCU 2, forberinger på vingedørene og endel andre småting. Jeg har hatt lite kluss og vil anbefale å strekke seg til en slik. Har selv 75D som holder for meg. Gratis lading er fint. Men i totalregnskapet betyr det minimalt for de fleste. Om du klarer deg med femseter finnes disse ned mot 450 tallet i dagens marked. 2016 hadde jeg ikke kjøpt med mindre den var grisebillig og pedantisk holdt. Gjelder forsåvidt første årsmodell av hvilkensomhelst bil.

kodax

Sitat fra: Rapid på onsdag 06. april 2022, klokken 09:08
...2016 hadde jeg ikke kjøpt med mindre den var grisebillig og pedantisk holdt. Gjelder forsåvidt første årsmodell av hvilkensomhelst bil.
Nja, tror jeg hadde latt meg overtale til å kjøpe en 1962 Ferrari 250 GTO grisebillig, uten at den var pedantisk holdt  :P
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

s.sjoelli

Jeg har TMX100, medio 2017 modell. Gått 140'-ish nå. Har hatt noe, men ikke så altfor mye krøll. Har vel vært inne hos Tesla 3-4 ganger siden jeg kjøpte den brukt påsken 2020 (da hadde den gått 87'). Hadde da 13' km igjen med nybilgaranti og tok endel smårusk på garanti da.
Om du kjøper brukt så sørg for å få med full service/garanti-historikk fra forrige eier. Dette gir nemlig Tesla ikke ut til nye eier (følger eier og ikke bil i følge Tesla). Jeg hadde en sak nå med at sidekameraer sluttet å virke - nå er bilen utenfor nybilgaranti. Men disse delene ble byttet i 2020 (under garanti/warranty) og da har jeg forbrukerkjøpsloven som gir meg rett til å reklamere på byttet for to år siden (da disse ikke holdt mer enn to år). Mye om og men, men jeg fikk refundert alt til slutt.
Så sørg for å få med historikk og vit hva som har blitt fikset på tidligere - kan være til mye hjelp når nybilgarantien går ut og delene ryker igjen.
Gratis hurtiglading så jeg mye på i starten når jeg skulle kjøpe brukt TMX også, men sannheten er at dette ikke er noe poeng - i hvert fall ikke for meg. Gjennom ett år bruker jeg av maks 1000 kroner på hurtiglading

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA