Hovedmeny

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 28. september 2023, klokken 06:56Noen som fikk erstatning fra forhandler (!) pga. lav nyttelast. https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-erstatning-for-liten-nyttelast/256929

SitatKommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge sier på generelt grunnlag at det ikke er noe galt med vekten som er målt på deres biler.

Litt frekt å si når det gjelder mange biler
Model 3 2019 LR Rwd

StianKE

Bestilte en ny Ioniq5 AWD 2023 med Vision Pack. Trodde alt var på stell før jeg datt over Motor.no sin nyttelast innslag.

Søkte på Vegvesnet med chassinr på bilen jeg har bestilt:

Egenvekt
2 125 kg
Egenvekt med fører
2 200 kg
Tillatt totalvekt
2 560 kg
Maks nyttelast
360 kg

Virker som de har skrudd opp egenvekt og tillatt totalvekt noe... Skal be om at forhandler veier bilen før overtakelse for å få ting på det rene etter alt som er skrevet om dette.

geear

Nå er det lovkrav om at alle biler skal registreres med faktisk egenvekt (sånn jeg forstår det skal hver bil komme med en CoC nå), ikke basert på et strippet eksemplar oppgitt i typegodkjenningen, så hvis ikke egenvekten er riktig på en nybil i 2023 så svikter det alvorlig hos importør/forhandler.

Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.

Rosstopher

Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:02Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.

Litt avhengig av hva man liker å dra med seg på hyttetur er det jo fullt mulig å holde seg innafor.
Far veier 20 kg (95 kg hvorav 75 allerede er inkludert i egenvekt)
Mor veier 80 kg
To barneseter a 20 kg
Barn 1 veier 20 kg
Barn 2 veier 40 kg
Barn 3 veier 60 kg
5 kofferter på 20 kg hver
Totalt: 360 kg.

Har man mye tungt sportsutstyr har man muligens mer enn 20 kg bagasje hver. Har man lite tungt sportsutstyr har man sannsynligvis mye mindre enn 20 kg bagasje hver. At ikke absolutt alle kjører lovlig er jeg helt enig i. At det er "bare å glemme å kjøre lovlig" er jeg ikke enig i.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

vinterdekk

Målt ID.4 på vekt før avreise og om man kan stole på resultatet fant jeg følgende:

Hadde 360 kg differanse på tom og feriepakket bil i sommer, to barn og tre voksne (ikke tunge passasjerer) og noe bagasje på taket. Teoretisk sett kunne det gått med 285 kg reell nyttelast (sjåfør er trukket fra i utregning av nyttelast) om vi hadde passet på vekten under ferien.

Men hadde fortsatt ikke tatt ut hattehylle og var 170 kg unna totalvekt. Tidligere år har vi hatt med mer «ekstra».
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:17
Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:02Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.

Litt avhengig av hva man liker å dra med seg på hyttetur er det jo fullt mulig å holde seg innafor.
Far veier 20 kg (95 kg hvorav 75 allerede er inkludert i egenvekt)
Mor veier 80 kg
To barneseter a 20 kg
Barn 1 veier 20 kg
Barn 2 veier 40 kg
Barn 3 veier 60 kg
5 kofferter på 20 kg hver
Totalt: 360 kg.

Har man mye tungt sportsutstyr har man muligens mer enn 20 kg bagasje hver. Har man lite tungt sportsutstyr har man sannsynligvis mye mindre enn 20 kg bagasje hver. At ikke absolutt alle kjører lovlig er jeg helt enig i. At det er "bare å glemme å kjøre lovlig" er jeg ikke enig i.
Vel, lett å leke med tall på internett, men madammen og jeg er nok iallfall 40 kg lettere enn i regnestykket ditt, og vi pakker rimelig lett (er ikke de som har 15 kg sminke og tre skift til dagen), allikevel var vi 490 kg på vekta til Biltilsynet hjem fra hytta uten mat og drikke. Hadde takstativ og takboks (fort 30 kg bare det) og alpinutstyr til alle fem. Siden den gang har sikkert ungene blitt 20 kg tyngre til sammen. Og 3-4 bæreposer mat og drikke er også fort 25-30 kg til. Så for familie på fem bør man ha minst 450 kg nyttelast.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA