Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 30. september 2012, klokken 15:44

« forrige - neste »

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

davgal

Jeg ser det står at bremsene er fra peuguot 106/citroen saxo, er det bare å kjøpe deler til en av disse modellene da? har det noe å si hvilken årsmodell av peuguot/citreon man kjøper til?
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

kimutz

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 09. september 2012, klokken 14:55
Så har jeg for første gang byttet bremseskiver og klosser på Thinken. Dette er også første gangen jeg gjør denne jobben på en bil - slik at at jeg er fersking i faget.

Litt forviklinger ble det. Stjerneskruene som holder skiven var fastrustet. Hverken rustløser, slagskrustrekker eller varme fikk løsnet skruene. Jeg endte opp med å bore dem ut.

Skivene var såpass kraftig rustet at det var vanskelig å løsne dem selv om bilen bare er to år og har kjørt kun 33.000 km. Mitt råd er derfor: Skift skiver tidlig før de ruster mye. Originalskivene er nok av meget dårlig kvalitet.

Klossene monterte jeg slik som originalklossene var montert. Imidlertid stusset jeg litt på retning for klossene. De er jo asymmetriske og merket henholdsvis L og R.

Endte opp med å montere begge klossene merket L på passasjersiden og klossene merket R på førersiden. Da blir klossene montert slik at den smale delen av bremsebelegget peker i hver sin retning  ved samme skive. Monteringen matcher originalmonteringen, men er jo litt ulogisk. Er dette riktig?

Er det noen som vet hvorfor klossene monteres motsatt vei ved samme skive?

Carl Anton

Hei.

Jeg må også bytte bremseklosser for andre gang på min think city 2010. Gått ca 36000km.
Hvilket verktøy bruker dere for å løsne de 2 5-kant boltene som calipperen er festet med?

mvh
Kimutz

Elmo

Sitat fra: kimutz på lørdag 13. april 2013, klokken 23:03
Hvilket verktøy bruker dere for å løsne de 2 5-kant boltene som calipperen er festet med?

De ser sånn ut ene og alene fordi du IKKE skal skru på dem !

Du løsner kaliperen ved å skru ut de lange boltene den "slider" på. Du ser dem helt på baksiden. Evt. kan du se i Hanes manualen for Saxo eller P106
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

ANDRE gang?!?! Min er gått straks 36kkm og er kanskje halvslitt på første settet...  :o

Du skal ikke skru ut de femkantede nei, det skal være noen sekskantede der også.

...ellers kan du jo alltids smelle på firestemplede brembocalipere fra en 406V6 om det skulle bremse for dårlig  ::)

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

POSi411

Sitat fra: hma på lørdag 13. oktober 2012, klokken 22:59
Ellers vil jeg anbefale deg og kjøpe 4 nye skruer (M8 med kon hode og torx).
Det er skruene som fester bremseskivene det er snakk om?
Mine er M6, skulle ikke tro det er forskjell på disse?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hma

Sitat fra: POSi411 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 22:02
Sitat fra: hma på lørdag 13. oktober 2012, klokken 22:59
Ellers vil jeg anbefale deg og kjøpe 4 nye skruer (M8 med kon hode og torx).
Det er skruene som fester bremseskivene det er snakk om?
Mine er M6, skulle ikke tro det er forskjell på disse?
Ja, det er skruene som fester skivene jeg mener. Mulig jeg har skrevet feil dimensjon (M8 i stedet for M6).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA