Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 30. september 2012, klokken 15:44

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Så har jeg for første gang byttet bremseskiver og klosser på Thinken. Dette er også første gangen jeg gjør denne jobben på en bil - slik at at jeg er fersking i faget.

Litt forviklinger ble det. Stjerneskruene som holder skiven var fastrustet. Hverken rustløser, slagskrustrekker eller varme fikk løsnet skruene. Jeg endte opp med å bore dem ut.

Skivene var såpass kraftig rustet at det var vanskelig å løsne dem selv om bilen bare er to år og har kjørt kun 33.000 km. Mitt råd er derfor: Skift skiver tidlig før de ruster mye. Originalskivene er nok av meget dårlig kvalitet.

Klossene monterte jeg slik som originalklossene var montert. Imidlertid stusset jeg litt på retning for klossene. De er jo asymmetriske og merket henholdsvis L og R.

Endte opp med å montere begge klossene merket L på passasjersiden og klossene merket R på førersiden. Da blir klossene montert slik at den smale delen av bremsebelegget peker i hver sin retning  ved samme skive. Monteringen matcher originalmonteringen, men er jo litt ulogisk. Er dette riktig?

Er det noen som vet hvorfor klossene monteres motsatt vei ved samme skive?

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Ingen som har byttet bremseklosser på Think?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hkaspenberg

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 11. september 2012, klokken 17:27
Ingen som har byttet bremseklosser på Think?

Carl Anton

På Gammel-Think ja, og flere andre biler. Klossene skal monteres slik at de er symmetriske. Jeg har også sett feilmonterte klosser fra verksted hvor de ikke er symmetriske. Kanskje noen puttet feil i eskene og så stolte mekanikeren blindt på hva som var i esken?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Gekko

Hei !

Har nå kjørt 36.000 og byttet klosser for andre gang forrige uke.
Kan ikke si at mine var merket med V/H ?
Skivene mine er fortsatt fine og ikke rust.

De er enkle å bytte og koster nesten ingen ting... :-)
ta ut liten splint i øverkant klosser og trekk ut låsevinkel.
Løft ut skiver (rengjør) og sett i nye.
Skyv låsevinkel på plass igjen og sett i låsesplint.

Geir K
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. september 2012, klokken 08:33
Klossene skal monteres slik at de er symmetriske. Jeg har også sett feilmonterte klosser fra verksted hvor de ikke er symmetriske.

Jeg kjøpte ubrukte bremsekalipere og skiver av GoCarter, som han hadde tatt av den ene Thinken sin. Der var klossene satt inn asymmetrisk, men jeg monterte dem symmetrisk på min Saxo.
Men ikke godt å si om det var GoCarter sin feil eller om de var feilmontert på bilen også ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 09. september 2012, klokken 14:55
Så har jeg for første gang byttet bremseskiver og klosser på Thinken. Dette er også første gangen jeg gjør denne jobben på en bil - slik at at jeg er fersking i faget.

Litt forviklinger ble det. Stjerneskruene som holder skiven var fastrustet. Hverken rustløser, slagskrustrekker eller varme fikk løsnet skruene. Jeg endte opp med å bore dem ut.

Skivene var såpass kraftig rustet at det var vanskelig å løsne dem selv om bilen bare er to år og har kjørt kun 33.000 km. Mitt råd er derfor: Skift skiver tidlig før de ruster mye. Originalskivene er nok av meget dårlig kvalitet.

Klossene monterte jeg slik som originalklossene var montert. Imidlertid stusset jeg litt på retning for klossene. De er jo assymetriske og merket henholdsvis L og R.

Endte opp med å montere begge klossene merket L på passasjersiden og klossene merket R på førersiden. Da blir klossene montert slik at den smale delen av bremsebelegget peker i hver sin retning  ved samme skive. Monteringen matcher originalmonteringen, men er jo litt ulogisk. Er dette riktig?

Er det noen som vet hvorfor klossene monteres motsatt vei ved samme skive?
Artig at du skriver alt dette nå, fordi jeg hadde tenkt å skrive eksakt samme beretning som du, med eksakt de samme erfaringene, gjort for en uke siden :)

- Stjerneskruene som holder skiva er av elendig kvalitet og ruster lett fast. Jeg har også boret ut flere av disse og gjenget opp nye hull (5mm)
- Kjøpte nye kvalitets-skruer hos Citröen / Peugeot med torx-hode for kl 15/stk.
- De originale bremseskivene ruster lett og bør byttes. Nye koster kr 199/stk på Biltema. Jeg lakkerte delene som står mot navet med Biltema sin sorte varmelakk før montering.
- Nye klosser kjøpte jeg for ca kr 105,- hos http://www.micksgarage.com/ Man trenger bare én pakke, den inneholder 4 klosser. Jeg misforstod og kjøpte 2 pakker, så nå har jeg et sett i reserve :D
- Jeg fikk Mintex (de var tomme for ABS) og merkingen av klossene var motsatt av hva jeg hadde forventet. Jeg endte opp med to stk "L"-klosser på høyre side og to stk "R"-klosser på venstre side. Alt fungerer helt utmerket.
- Brukte en skrutrekker for å rengjøre glidebanen til bremseklossene, dvs øverst der hvor låsekilen skal inn og nederst hvor klossen ligger mot kalipperen. Brukte Biltema kobberpasta i disse områdene samt på flaten hvor bremsestempelet ligger mot den innerste klossen.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hens

Jeg skiftet mine originalskiver for et par år siden, da de ble for rustne for eu kontrollen. De nye biltemaskivene ser ut til å være mer motstandsdyktige mot rust, men vær oppmerksom på at rene skiver kan bety at bremsene ikke slipper helt fri.
Hver vår og høst demonterer jeg derfor bremsene og smører sleiden og anleggsflatene for klossene  etter å ha skrapet bort rust. Dessuten tvinger jeg bremsesylindrene tilbake for å smøre pakningene, og pumper de ut igjen, gjerne flere ganger.
Dette gjør at bremsene slipper etter bremsing, noe som øker rekkevidden betraktelig på Thinken!

Hvis det danner seg sort støv på forhjulsfelgene, er det fordi bremsene ligger på!
Bremseskivene skal holde seg kalde under kjøring hvis bremsene slipper etter bruk!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

#7
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. september 2012, klokken 19:52
[Jeg kjøpte ubrukte bremsekalipere og skiver av GoCarter, som han hadde tatt av den ene Thinken sin. Der var klossene satt inn asymmetrisk, men jeg monterte dem symmetrisk på min Saxo.
Men ikke godt å si om det var GoCarter sin feil eller om de var feilmontert på bilen også ???

På fotoet i verkstedmanualen til Think ser det faktisk ut til at klossene er montert motsatt vei på samme skive. Det lille hullet som kan benyttes til bremsebeleggvarsler peker altså i motsatt retning. Derfor er det nok fabrikken som har montert slik og ikke GoCarter som har rotet  :)

Kan det være at klossene monteres slik for å unngå bremseskrik eller for å fordele oppvarmingen av bremseskiven?

Eller har fabrikken rotet med monteringen?

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Hva er delenr på Biltema da? Og hvillke klosser er det som passer?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

commiesoft

Nææ så kult, den lista var ny for meg ;-) Hjertelig.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

Supert :-)
Bremseklossene hos den engelske nettbutikken var av god kvalitet og til en svært hyggelig pris.

Ellers vil jeg anbefale deg og kjøpe 4 nye skruer (M8 med kon hode og torx). Gjør som Carls Anton anbefaler; bruk rustløser og slagtrekker når du skal løsne de gamle. Om du vrir i stykker hodet er det bare å finne fram bor og gjengetapp.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BauDemo

What is the item code for the brake pads at http://www.micksgarage.com ?
I tried searching for 36565, and I find 14 different brake pads.
Also are these coming with clips, etc.? If not, what else needs to be ordered for a "full brake pad replacement kit"?
Anyone has a item code for the disks?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

Biltema 65-9090 skal passe bra, og de 14 treffene er nok egentlig samme delen men de passer forskjellige modeller.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BauDemo

Sitat fra: Lynet på søndag 06. januar 2013, klokken 12:02
Biltema 65-9090 skal passe bra, og de 14 treffene er nok egentlig samme delen men de passer forskjellige modeller.
Tack!
For completeness are the following biltema pads and disks matching replacement for the new Think?

brake pads - 65-9090
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/BROMSBELAGG-PEUGEOTRENAULT-659090/

discs - 64-296
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsskiva/BROMSSKIVA-PEUGEOT-64296/
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA